شرایط ساخت مسكن كارگران را آسان كنید!

مدیرسا: عضو كانون عالی شوراهای اسلامی كار می گوید در شرایطی كه شورای عالی كار حداقل دستمزد كارگران در سال قبل را یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تصویب كرده، چطور انتظار داریم كارگران ماهی دو میلیون تومان قسط مسكن بدهند؟

علی اصلانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به امضای تفاهم نامه مشترك وزارت كار و راه و شهرسازی برای ساخت مسكن كارگران، اظهار نمود: در امتداد تامین مسكن كارگران تابحال چندین جلسه در وزارت كار و كانون عالی شوراهای اسلامی كار برگزار شده و در چارچوب جلسات منطقه ای نیز علاوه بر مشكلات كارگری در استانها نظیر بیمه و درمان و معیشت، سوژه مسكن كارگران نیز در دستور كار قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسات پیشنهاد وزارتخانه این بود كه تعاونی های مسكن كارگران باردیگر احیا شوند و ما نیز معتقدیم اگر مقرر است به تامین مسكن كارگران كمك گردد باید از ظرفیت كانون عالی انجمن های صنفی كارگران، كانون عالی شوراهای اسلامی كار و مجمع عالی نمایندگان بعنوان سه تشكل بزرگ كارگری و پیشنهادات و نظرات مشورتی آنها استفاده گردد.

رئیس كانون عالی شورای اسلامی كار البرز با تاكید بر فراهم كردن زیرساختهای اولیه برای ساخت مسكن كارگران، اظهار داشت: بزرگترین مسكن مهر در هشتگرد استان البرز است ولی متاسفانه خیلی از خانه های آن خالی از سكنه هستند چون یا امكاناتش نیست یا افراد توان پرداخت قسطش را ندارند بنابر این انتظار داریم كه مسكن ملی به مسكن مهر و نظیر آن گرفتار نشود و نیازهای اولیه زندگی شامل آب و برق و گاز و مدرسه و درمانگاه آنرا در همان ابتدای كار پیش بینی كنند.

كارگران توان پرداخت ماهی دو میلیون تومان قسط را ندارند!

اصلانی درعین حال همكاری وزارت كار و وزارت راه و شهرسازی برای خانه دار شدن كارگران را اقدامی مثبت ارزیابی كرد اما بعضی از شرایط مطرح شده در تفاهم نامه را متناسب با شرایط كارگران ندانست و اظهار داشت: یكی از پیش شرط هایی كه گذاشته شده این است كه كسانی می توانند در طرح ثبت نام كنند كه بتوانند ماهی دو میلیون تومان قسط بدهند. در شرایطی كه سال قبل شورای عالی كار حداقل دستمزد كارگران را یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تصویب كرد چطور از كارگر حداقل بگیر انتظار داریم در سایت ثبت نام كند و ماهی دو میلیون تومان قسط بدهد؟

عضو كانون عالی شوراهای اسلامی كار اشاره كرد: از طرف دیگر نگرانی ما این است كه این طرح به نام كارگران ولی به كام سرمایه داران تمام شود و باز هم سرمایه داران ثبت نام كنند و خانه ها را در اختیار بگیرند و شاهد متلاطم شدن بازار مسكن باشیم.

شرایط زندگی كارگران متفاوت از سایر گروهها

وی درانتها با اشاره به اینكه اگر می خواهیم كارگران خانه دار شوند باید شرایط ساخت مسكن را برای آنها تسهیل نماییم، اظهار داشت: انتظار داریم كارگران را با فرهنگیان و شهرداری ها و دیگر گروهها مقایسه نكنند چون شرایط زندگی كارگران متفاوت از دیگر اقشار است و دریافتی آنها آنقدری نیست كه بتوانند اقساط سنگین وام را پرداخت كنند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، پروژه راه اندازی ۲۰۰ هزار واحد مسكن كارگری در چارچوب طرح مسكن ملی در ایام اخیر به امضای وزرای تعاون، كار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی رسید. باوجود آنكه در تفاهم نامه مذكور اشاره شده كه قسمتی از منابع و تسهیلات موردنیاز ساخت مسكن بوسیله مشاركت بانك توسعه تعاون، بانك رفاه كارگران، صندوق بازنشستگی و بانك مركزی و بخشی دیگر از محل آورده كارگران تامین خواهد شد، مقامات كارگری معتقدند كارگران توان پرداخت اقساط سنگین را ندارند و با عنایت به دریافتی پایین قادر به تامین آورده اولیه نیستند.

منبع: