معاون وزیر جهاد در پاسخ به مهر ارز ۴۲۰۰ تومانی تخم چشم زده قزل آلا حذف شد

به گزارش مدیرسا معاون وزیر جهاد كشاورزی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تخم چشم زده ماهی قزل آلا اطلاع داد و اظهار داشت: واردات تخم چشم زده از این پس با ارز نیمایی انجام می شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، نبی الله خون میرزایی در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص اینكه پیگیری هایی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا در حال انجام بود، سرانجام این پیگیری ها به كجا رسید؟، اظهار داشت: با عنایت به محدودیت های ارزی كه وزارت جهاد كشاورزی با آن روبرو بود، تخم چشم زده ماهی قزل آلا از شمول كالاهای دریافت كننده ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد. رئیس سازمان شیلات ایران توضیح داد: مقرر شده واردات تخم چشم زده پس از این با ارز نیمایی صورت گیرد. خون میرزایی خاطرنشان كرد: درباره محموله هایی كه قبلاً خریداری شده اند مراقبت و نظارت دقیق می شود كه با همان قیمت عرضه شوند.
وی درباره اینكه تغییر نرخ ارز چه میزان در قیمت تمام شده تولید قزل آلا مؤثر است؟، اضافه كرد: این مسئله تابع قیمت محصول نهایی است و متناسب با آن متغییر است اما چندان تاثیر قابل ملاحظه ای نخواهد داشت. این مقام مسئول میزان واردات تخم چشم زده قزل آلا را در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۰۰ میلیون قطعه اعلام نمود و اظهار داشت: نیاز كشور به تخم چشم زده حدود ۴۸۰ تا ۵۰۰ میلیون قطعه است كه سال قبل هم واردات داشتیم و هم تولید داخل كه عمده نیاز از راه واردات تأمین می شود. خون میرزایی با اشاره به اینكه ضریب خودكفایی تخم چشم زده قزل آلا حدود ۲۵ درصد است، اضافه كرد: فكر می نماییم سال جاری این رقم به حدود ۳۴ درصد برسد. معاون وزیر جهاد كشاورزی خاطرنشان كرد: با عنایت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، فرصت مناسبی برای تولیدكنندگان داخلی بوجود آمده تا رقابت كنند. خون میرزایی درباره تولید داخل افزود: ادعای مراكز تكثیر این است كه می توانند حدود ۵۰ درصد نیاز داخل را تأمین كنند اما بررسی های ما و تجارب گذشته نشان داده است در شرایط خوشبینانه این رقم بین ۳۳ تا ۳۴ درصد خواهد بود. ادامه دارد