ارزآوری صادرات صنایع خلاق چقدر است؟

به گزارش مدیرسا مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح تكاپو با بیان این كه صنایع خلاق می توانند با كمك هوش مصنوعی تا ۸۵ درصد فرصت های شغلی جدید ایجاد كنند، اظهار داشت: اقتصاد خلاق علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی، ارزآوری قابل توجهی برای كشور به دنبال دارد.

محمد عبده ابطحی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به به توسعه تكنولوژی های جدید اظهار نمود: امروز با گسترش پیشرفتهای علمی و فناوری و اینترنت، روشهای خلاقانه ای برای تولید و توزیع و مصرف كالا به وجود آمده كه یكی از بسترهای مهم اقتصاد خلاق بشمار می رود.

وی رشد و توسعه صنایع خلاق را مستلزم وجود سرمایه، مهارت های كارآفرینی، زیرساخت های لازم و قوانین مالكیت فكری دانست و اظهار داشت: استفاده از فناوری در تمامی مراحل بازارسازی، بازاریابی، طراحی، تولید، فروش، آموزش و پژوهش می تواند زمینه ساز رشد بیش از پیش و با سرعت بالای صنایع فرهنگی در كشور باشد.

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح ملی توسعه كسب و كار با اشاره به اینكه صنایع خلاق می توانند با كمك هوش مصنوعی تا ۸۵ درصد فرصتهای جدید شغلی ایجاد كنند، اظهار نمود: صنایع خلاق صنایعی هستند كه خلاقیت علمی، هنری، اقتصادی و فناورانه را توأمان در برمی گیرند و از جایگاه ویژه ای در اقتصاد كشورها برخوردار می باشند شناخته می شوند. اقتصاد خلاق می تواند علاوه بر تولید درآمد و ایجاد شغل، درآمدهای ارزی كشور را افزایش دهد و به تنوع فرهنگی و توسعه انسانی كمك نماید.

ابطحی افزود: طی سال ۲۰۱۵ حجم صادرات محصولات خلاق و خدمات فرهنگی بیشتر از ۵۰۰ میلیارد دلار بوده در صورتیكه برمبنای آمار سال گذشته، این میزان صادرات در حوزه صنایع فرهنگی كشور ما نزدیك به ۴۵۰ میلیون دلار بوده و حجم قابل توجهی از آن به صنایع دستی و فرش اختصاص داشته است.

وی اشاره كرد: در حوزه واقعیت مجازی، حجم بازار از سه میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید و نكته جالب این است كه نصف این بازار در حوزه صنایع فرهنگی و صنایع خلاق خواهد بود كه از بازیهای ویدئویی، پخش زنده رویدادها تا سرگرمی و خرده فروشی را شامل می شود.

به گفته مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح ملی تكاپو، چالش عمده ای كه در بحث بلاكچین در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی وجود دارد، بحث مالكیت معنوی است و بلاكچین یك راهكار اثبات شده برای آن است كه بحث مالكیت معنوی را به صورت اصولی حل كند و یك امكان ویژه دراختیار بخش فرهنگ قرار گدهد.

ابطحی با اشاره به تاسیس بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی اظهار نمود: در این بنیاد مقرر است یك زیست بوم فناوری فرهنگی را هدایت و راهبری نماییم و به كمك آن، بستری فراهم گردد كه تمام فعالان این حوزه بتوانند ایفای نقش كنند.

وی اشاره كرد: هدف اصلی این بنیاد، توسعه كسب و كار و خلق ثروت نیست بلكه این بنیاد زمینه ساز رشد كسب و كارهای نوپا بوسیله به كارگیری تكنولوژیهای جدید است كه سبب اشتغالزایی و ارزآوری برای كشور می شوند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، صنایع خلاق در اقتصاد خیلی از كشورها بعنوان صنایعی كه خلاقیت علمی، هنری، اقتصادی و فناورانه را در برمی گیرند شناخته می شوند. برابر آمارها، بازار صنایع خلاق و فرهنگی در دنیا بین ۲۲۵۰ میلیارد تا ۳۶۰۰ میلیارد دلار و حجم صادرات در این حوزه بیشتر از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ برآورد شده است.

منبع: