وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: اگر ۳۸هزار میلیارد را ندهید سیل بیكاری راه می افتد

به گزارش مدیرسا وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح كرد: در صورت تخصیص پیدا نكردن ۳۸ هزارمیلیارد ریال اعتبار برای جبران بخشی از خسارت های گردشگری، شاهد سیل عظیمی از بیكاری در سال جهش تولید خواهیم بود.
به گزارش مدیرسا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی اصغر مونسان خاطرنشان كرد: شیوع كرونا در ایران و جهان در حال واردكردن ضربات سختی بر پیكره اقتصاد و صنعت گردشگری می باشد، صنعت سفر و گردشگری یك فعالیت مهم اقتصادی در خیلی از كشورها در سرتاسر جهان به حساب می آید.
او افزود: این صنعت یكی از صنایع رو به رشد است كه تاثیر اقتصادی بالقوه و بالفعل آن بر اقتصاد كشورها ازجمله تولید، مصرف، سرمایه گذاری و اشتغال مشهود است. كشورمان هم با عنایت به دارا بودن جاذبه های توریستی، ظرفیت و پتانسیل زیادی برای جذب توریست دارد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: با برنامه ریزی های گسترده ای كه در چند سال گذشته برای رونق گردشگری داخلی و افزایش توریستهای خارجی در این وزارتخانه با سرمایه گذاری های مختلفی كه توسط بخش خصوصی انجام شده است، خوشبختانه شاهد رشد این صنعت بودیم اما متأسفانه ویروس كرونا باعث شد تا خیلی از سرمایه گذاران كه حالا موقع بهره برداری آنها بود با تعطیلی مراكز و تأسیسات گردشگری خود صدمه زیادی ببینند.
مونسان اظهار داشت: اگر اعتبار ۳۸ هزارمیلیارد ریالی برای جبران بخش هایی از این صدمه ها را كه به علت شیوع كرونا اتفاق افتاده، اختصاص نیابد با اثرات جبران ناپذیری روبرو خواهیم بود و شاهد بیكاری بیشتر و درآمد اقتصادی كمتر خواهیم بود.
وی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه ریزی های گوناگونی را برای رونق باردیگر صنعت توریسم و سفر انجام داده است اما بدون تخصیص اعتبار نمی توان بخش های صدمه دیده از این صنعت را سرپا و زنده نگهداشت.
او اظهار نمود: صاحبان مراكز و تأسیسات گردشگری در این شرایط به وجود آمده تمایلی به تعدیل نیروهای خود ندارند، اما امكان دارد در صورت تخصیص پیدا نكردن اعتبار مجبور شوند خیلی از نیروهای خویش را اخراج كنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: امیدواریم هر چه زودتر این ۳۸ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شود تا از همین حالا تأسیسات گردشگری بتوانند برنامه ریزی لازم را برای رونق باردیگر این صنعت و اشتغال زایی بیشتر انجام دهند.
هیات دولت ۷۵۰ هزار ریال تسهیلات بانكی با نرخ ۱۲ درصد برای جبران خسارت تحمیل شده از شیوع كرونا به شرط حفظ مشاغل، اختصاص داده كه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با برآورد اولیه از میزان زیان وارد شده، ۳۸ هزار میلیارد ریال درخواست كرده است كه ۵ درصد از كل آن تسهیلات را شامل می شود.
معاون سرمایه گذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به ایسنا گفته است كه مبلغ درخواستی این وزارتخانه هنوز تایید و تصویب نشده است و این احتمال كه رقمی كمتر از آنچه مطالبه شده تصویب شود، وجود دارد. این درحالی است كه زیان مالی فقط دو بخش هتل (۲۰۵۰ واحد) و دفاتر خدمات مسافرتی (۳۵۰۰ واحد) حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.