وزیر صنعت: رشد بخش تولید پارینه جلوتر از پیش بینی ها بود

به گزارش مدیرسا وزیر صنعت با اعلان اینكه رشد بخش تولید جلوتر از پیش بینی ها در سال ۹۸ اظهار داشت: تولیدات داخلی عامل موثر در حفظ آرامش بازار در طول سال افزایش پیدا كرد.
به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت صنعت، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه اشاره کرد: اقدامات انجام شده در طول سال ۹۸ در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری کشور قابل قبول بود و عملکرد خوبی به ثبت رسیده است؛ در این مدت بخش تولید نسبت به پیش بینی ها رشد خوبی داشته و افزایش تولیدات داخلی یک از دلیلهای اصلی حفظ آرامش بازار در طول سال و خصوصاً در روزهای پایانی آن و همزمان با شیوع ویروس کرونا بوده است.
وی در این نشست که با محوریت بررسی اقدامات سال ۹۸ و بررسی قسمتی از برنامه های سال ۹۹ برگزار شد، اشاره کرد: برای تداوم موفقیت های به دست آمده در طول سال قبل باید یک ارزیابی دقیقی از روند اقدامات و فاکتورهای تعریف شده داشته باشیم.
رحمانی اظهار داشت: باید در همه امور برنامه محوری سرلوحه کارها باشد و برنامه ها نیز منطبق با اهداف سال تدوین و در دستور کار قرار گیرند.
وزیر صنعت، معدن تجارت با اشاره به برنامه سه ساله وزارت خانه درباب داخلی سازی بیش از ۱۰ میلیارد دلار انواع واردات کالا و تجهیزات در چارچوب برنامه نهضت ساخت داخل اضافه کرد: برنامه نهضت ساخت داخل دستاوردهای خوبی در طول سال ۹۸ داشته و بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار داخلی سازی در حوزه های مختلف صنعتی و صنایع معدنی کشور تحقق یافته است؛ این رویکرد در سال جهش تولید نیز با جدیت هر چه تمام تر دنبال خواهد شدو داخلی سازی و کاهش ارزبری حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار انواع قطعه و تجهیزات در دستور کار است.
رحمانی افزود: در امتداد برنامه ساخت داخل، اقدامات بسیار خوبی در سطح کشور انجام شده و حرکتی شکل گرفته که ثمرات آن در آینده می تواند علاوه بر خودکفایی به توسعه پایدار صنعتی کشور نیز کمک شایان توجهی نماید.
وی اشاره کرد: این برنامه مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری و حمایت های رئیس جمهور و سایر مسئولان ارشد دولت و همه دلسوزان نظام است؛ مسلماً به هیچ عنوان در تحقق اهداف آن کوتاه نخواهیم آمد و تا حصول نتیجه نهایی در این عرصه تمام تلاش خودرا به کار خواهیم بست.
وزیر صمت اظهار داشت: یکی از برنامه های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول سال قبل و همین طور در سال آینده، فعال سازی ظرفیت خالی واحدهای صنعتی و همین طور احیای واحدهای راکد است که در همین زمینه راه اندازی مجدد ۲۲۰۰ واحد صنعتی تعطیل در سال “جهش تولید” در دستور کار قرار دارد.
رحمانی اضافه کرد: طرح توسعه صنعت پوشاک نیز از دیگر برنامه های وزارت صمت در سال ۹۸ بود که در بخش های مختلف آن به لحاظ کمی و کیفی نتایج خوبی حاصل شد و فقط در تولید چادر مشکی که جزو اقلام وارداتی کشور است، بیش از ۱، ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و مراحل نهایی بهره برداری خودرا طی می کند.
وی اشاره کرد: صنعت پوشاک و صنایع لوازم خانگی برای کشور در فاکتورهای مؤثری همچون اشتغالزایی، خودکفایی و بازار مصرف داخلی از اهمیت فراوانی برخوردار می باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباب گزارش ارائه شده از روند بازسازی ناوگان حمل و نقل تجاری کشور و همین طور برنامه نوسازی ناوگان ریلی کشور اظهار داشت: باید همه ظرفیت های موجود برای تحقق حداکثری برنامه های طراحی شده در این عرصه فعال شود؛ چونکه الان در همین صنایع ریلی فقط ۱۵ درصد ظرفیت تولید کشور فعال می باشد و قابل پذیرش نمی باشد که با توجه به این بستر مناسب برای خودکفایی، موضوع واردات این اقلام مورد بحث قرار گیرد.

منبع: