چراغ سبز دولت و مجلس برای ساخت آپارتمان های ۲۵ متری

به گزارش مدیرسا ساخت آپارتمان های ۲۵ تا ۴۰ متری كه اواخر سال قبل مطرح و اخیراً شهرداری و وزارت كشور روی آن توافق كرده اند مورد تایید نمایندگان مجلس قرار گرفته و به اجرا نزدیك شده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، اواخر آذر سال قبل بود که معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از طرح ساخت خانه های ۲۵ تا ۴۰ متری اطلاع داد و اظهار داشت که راه اندازی این نوع واحدها نه یک انتخاب، بلکه لزوم است.
این طرح که سر و صدای زیادی به پا کرد و موافقان و مخالفانی داشت، اخیراً طبق یک تفاهم نامه به تایید شهرداری تهران و وزارت کشور رسیده که بر مبنای آن در پایتخت واحدهای کوچک تولید خواهد شد. پاسخگویی به بخش مهمی از نیاز بازار مسکن، افزایش عرضه و کاهش تقاضا همچون فواید این طرح عنوان می شود؛ هرچند مخالفانی هم حتی در مدیریت شهری دارد که معتقدند نباید الگوی مصرف را به زندگی در این نوع واحدها عادت بدهیم.
مطابق طرح تفصیلی حداقل متراژ واحدهای مسکونی در شهر تهران ۳۵ متر است که بر مبنای پیشنهاد ساخت خانه های ۲۵ متری، این میزان باید به ۲۵ متر کاهش پیدا کند. توافق اخیر شهرداری با وزارت کشور نشان داده است که کمیسیون ماده ۵ مخالفتی با این کاهش متراژ ندارد.
اواخر سال قبل هم شهرداری اعلام نمود که برای راه اندازی مسکن استیجاری آماده همکاری با دولت می باشد. در این حوزه ساخت واحدهای کوچک یا کپسولی می تواند به طرح مسکن استیجاری اختصاص یابد.
یک نماینده: راه اندازی واحدهای کوچک، عرضه و تقاضا در بازار مسکن را به تعادل می رساند
امروز هم یک عضو کمیسیون عمران مجلس درباره طرح راه اندازی خانه های ۲۵ تا ۴۰ متری گفته که در شرایط کنونی با عنایت به بازار مسکن و مشکل کمبود عرضه در این عرصه، تولید مسکن از هر طریقی مثبت است، چونکه این مساله، عرضه و تقاضا در بازار مسکن را به تعادل می رساند و در نهایت باعث کاهش قیمت مسکن می شود.
صدیف بدری اضافه کرد: تولید مسکن ۲۵ تا ۴۰ متری می تواند در بهبود وضعیت بازار مسکن اثرگذار باشد، البته برخی کارشناسان اعلام می کنند که اجرای آن تبعاتی را برای جامعه همچون تجردگرایی به همراه دارد، اما خوشبختانه تمام این موارددر طرح مذکور دیده شده است.
بدری اظهار داشت: بر مبنای برنامه ریزی صورت گرفته مقرر است که واحدهای کوچک به زوج های جوان داده شود، همینطور این خانه ها به افراد مجرد عرضه نخواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: خیلی از جوانان برای آغاز زندگی مشترک و ازدواج به علت پایین بودن قدرت مالی به مساکن کوچک نیازمند هستند و بعد از گذشت چندین سال از زندگی متراژ مسکن خویش را افزایش می دهند؛ ازاین رو این مساکن می تواند نقطه آغازین به منظور زندگی افراد باشد.