معاون وزیر راه اعلام كرد: اعتبار ۶۰۰۰ میلیارد تومانی برای راه آهن رشت- آستارا

به گزارش مدیرسا مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور از برآورد ۶۰۰۰ میلیارد تومانی پروژه ریلی رشت- آستارا بعنوان حلقه مفقوده كریدور شمال به جنوب اطلاع داد و اظهار داشت: این پروژه گرچه ردیف ملی برایش در بازه زمانی پنج ساله تعریف شده، اما نمی توان سالانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای آن متصور بود و بطور قطع از سایر منابع مانند فاینانس و سرمایه گذاری خارجی باید بخشی از آنرا تأمین كرد.
خیرالله خادمی در گفتگو با ایسنا، درباره ی پروژه تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و حلقه مفقوده آن اظهار داشت: محدوده بارانداز ریلی آستارا تا رشت حدود ۱۶۵ کیلومتر طول دارد که نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای آن پارسال برآورد اعتبار صورت گرفته است که حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن به تملک اراضی و حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به اجرای پروژه اختصاص دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: زمان بندی اجرای این پروژه ریلی پنج ساله است که می تواند حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب را تکمیل کرده و تحول بزرگی در حمل و نقل کالا در کل دنیا بخصوص ارتباط خلیج فارس با روسیه، آسیای میانه و اروپا ایجاد کند که البته اگر میزان تورم و افزایش قیمت های سالانه را حساب نماییم درصدی به این مبلغ اضافه خواهد شد، اما نمی توان با وجود تعریف شدن ردیف ملی برای آن، تأمین اعتبار آنرا از منابع داخلی متصور بود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا از کم و کیف توافق روسیه با ایران برای سرمایه گذاری در تکمیل این خط ریلی اطلاع دارید؟ اعلام نمود: از جزئیات این توافق خبری ندارم اما برای اجرای این پروژه ردیف ملی تعریف شده که ابتدا و در سال های گذشته اعتبار خط ریلی قزوین – رشت تأمین شد که سال قبل این بخش از طرح راه اندازی شد و حدودا یکی از سخت ترین پروژه های مهندسی را که عبور از البرز بود در چارچوب این پروژه انجام دادیم.
خادمی افزود: علیرغم این که سالانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان البته بدون احتساب میزان تورم و افزایش قیمت در سنوات آتی برای اجرای این پروژه تصویب شده است، نمی توان تأمین آنرا به صورت کامل از منابع داخلی متصور بود و بطور قطع باید بخشی از این منابع به صورت فاینانس و سرمایه گذاری تامین گردد، ازاین رو اگر روس ها بخواهند در این پروژه سرمایه گذاری کنند از آن استقبال می نماییم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همینطور در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا در این پروژه هم از ریل ملی استفاده می شود و تأمین آن در داخل امکان پذیر است؟ اظهار نمود: برنامه ما این است که در تمام پروژه ها نیاز ریلی مان را از تولید داخل و از راه شرکت ذوب آهن تأمین نماییم و در پروژه های بزرگتری مانند خط راه آهن چابهار – زاهدان که حدود ۶۰۰ کیلومتر طول دارد از ریل ملی بهره برده ایم و این اتفاق در همه پروژه های ریلی ادامه پیدا می کند، چون که برنامه ای برای واردات ریل نداریم و برپایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و مصوبات دولت حمایت تولید داخل را در جهت منافع ملی و اشتغالزایی داخلی در دستور کار خود قرار داده ایم.

منبع: