یك كارشناس: انتخابات آمریكا تاثیری بر بازار مسكن ایران ندارد

یك كارشناس اقتصاد مسكن با اشاره به اینكه آمریكا از جنبه های اقتصادی و سیاسی ضعیف شده و مسئله تحریم دیگر موضوعیت خویش را از دست داده است اظهار داشت: انتخاب بایدن یا ترامپ تفاوتی برای اقتصاد ایران و بازار مسكن ندارد.
بیت الله ستاریان در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: انتخابات آمریکا امکان دارد در کوتاه مدت اثر روانی بر بازارهای ایران بگذارد اما اگر از دید وسیع تری به فضای بین المللی نگاه نماییم این انتخابات دیگر همانند سابق تعیین کننده سرنوشت کشورهای جهان نخواهد بود؛ چون که ایالات متحده از جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گرفتار بحران شده و ترامپ یا بایدن هرکدام به کاخ سفید راه پیدا کنند به قدری درگیر چالشهای داخلی آمریکا می شوند که مجالی برای موضوعات فرعی مثل تحریم دیگر کشورها پیدا نمی کنند.
وی ادامه داد: اگر بر مبنای نظریه توطئه بپذیریم کرونا یک حمله بیولوژیک از سوی چین به کشورهای غربی بوده و سبب تضعیف اروپا و آمریکا شده است در آینده شاهد انتقال سرمایه از غرب به شرق خواهیم بود. نشانه های این انتقال بزرگ هم الان دیده می شود. یک سرمایه سرگردان در دنیا وجود دارد که با فروکش کردن بحران کرونا به سمت شرق می آید.
این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه چین در دنیای پساکرونا اقتصاد اول جهان خواهد بود، خاطرنشان کرد: چین بعنوان یک تولیدکننده بزرگ عرض اندام خواهد نمود. در ایام ابتدایی بروز کرونا، چین خیلی از شرکتهای اروپایی و آمریکایی مستقر در چین را با قیمتهای ارزان خریداری کرد و الان هم در حال خریداری بزرگترین شرکتهای اروپایی و آمریکایی است. از سوی دیگر یوان را وارد بازار بین المللی کرد که می تواند سلطه دلار را تضعیف کند. چین به یک شریک با منابع غنی نیاز دارد. ایران بعنوان کشوری که در منطقه خاورمیانه قدرتمند است و حدودا بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد منابع مورد نیاز چین از زیر بلیت ایران رد می شود می تواند شریک اول چین باشد.
ستاریان تصریح کرد: کشورها به قدری درگیر مشکلات ناشی از ویروس کرونا هستند که دیگر به تبعیت از آمریکا فکر نمی کنند. حتی امکان دارد شرکتهای بزرگ آمریکایی مثل جنرال موتورز یا گوگل از آمریکا بیرون بروند.
وی درباره پیشبینی از وضعیت آینده بازار مسکن اظهار داشت: مسکن حوزه ای است که از پارامترهای اقتصادی تأثیر می گیرد. با عنایت به رکود حاکم بر همه کشورها همچون ایران حداقل تا شب عید روند کج دار و مریز بازار مسکن ادامه می یابد. در سال ۱۴۰۰ احتمال رشد اقتصادی ایران وجود دارد. یعنی ما هم مسیر توسعه را طی می نماییم و هم تولید ناخالص داخلی ما رشد می کند که با رونق مسکن همراه می شود.
قیمت مسکن در تهران متری ۲۶.۷ میلیون تومان
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹ به ۸۶۵۶ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ درصد و ۱۵۴ درصد افزایش نشان داده است. همینطور بر مبنای اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از راه بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶.۷ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰ و ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.