وزیر راه و شهرسازی: طول بزرگراه های كشور تا آخر سال به ۲۰ هزار كیلومتر می رسد

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: طول بزرگراه های كشور در ابتدای دولت یازدهم ۱۲ هزار كیلومتر بود كه تا اختتام دولت دوازدهم به ۲۰ هزار كیلومتر افزایش خواهد یافت.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، محمد اسلامی در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی در رابطه با وزارت راه و شهرسازی و زیرساخت های حمل و نقلی که امروز بامداد ۲۹ آبان با دستور رئیس جمهور به بهره برداری رسید، اظهار داشت: پروژه های عمرانی به شکل گسترده در کشور فعال است و برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل گام بزرگی برداشته ایم.
وی اضافه کرد: حجم آزادراه های کلیدی و کریدوری ما از شروع دولت یازدهم تا اختتام دولت دوازدهم ۵۰ درصد رشد داشت و از ۲۲۰۰ کیلومتر به ۳۲۰۰ کیلومتر آزادراه دست یافته ایم.
اسلامی با اشاره به افتتاح آزادراه مهم و راهبردی کنارگذر شرق اصفهان در مراسم امروز تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب کشور وقتی به اصفهان می رسید، خودرو ها و کامیون های حامل بار برای انتقال به قطعات جنوبی یا شمالی اصفهان باید یک ساعت و نیم در ترافیک شهر اصفهان معطل می شدند و گره ترافیکی بزرگی ایجاد می شد اما با شروع به کار این آزادراه، این گره ترافیکی رفع شده و کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه در دولت های یازدهم و دوازدهم را راه اندازی نهضت ساخت بزرگراه عنوان و اظهارداشت: از ۱۲ هزار کیلومتر بزرگراه در ابتدای دولت یازدهم به ۱۸ هزار کیلومتر هم اکنون رسیده ایم و با ۹۷ کیلومتر بزرگراهی که در نوار ساحلی هرمزگان و ۲۴ کیلومتر بزرگراهی که امروز در استان کرمان به بهره برداری می رسد، در تلاش هستیم تا اختتام دولت دوازدهم طول بزرگراه های کشور را به ۲۰ هزار کیلومتر برسانیم.
اسلامی با اشاره به افتتاح ۱۰ پروژه فرودگاهی در روز جاری تاکید کرد: ظرفیت فرودگاه ها در ابتدای دولت یازدهم ۵۷ میلیون مسافر در سال بود که به ۷۵ میلیون مسافر رسانده ایم. با شروع به کار ترمینال اصلی فرودگاه امام خمینی (ره) این ظرفیت به ۱۰۰ میلیون مسافر افزایش می یابد.
وی افزود: قدرت ناوبری آسمان ایران را افزایش داده ایم و روت های هوایی (مسیرهای هوایی) ۴۰ درصد افزایش داشته است به شکلی که از ۹۰۰ فروند پرواز در روز ظرفیت انجام ۱۴۰۰ فروند پرواز در روز به وجود آمده است.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش رئیس جمهور درباره خاصیت های نوار ساحلی کشور اظهار داشت: ۵۳۵ کیلومتر نوار ساحلی چهار بانده داریم که ۱۳۸ کیلومتر آن در دولت دوازدهم افتتاح شده است.
وی افزود: نوار ساحلی از خوزستان تا سیستان و بلوچستان ۱۸۲۸ کیلومتر است که ۱۰۳۰ کیلومتر آن به بزرگراه تبدیل گشته است. مابقی نوار ساحلی باقیمانده منهای ۳۰۰ کیلومتر که هنوز پیمانکار ندارد، ظرف ۳۶ ماه آتی به بزرگراه تبدیل خواهد شد.
اسلامی تصریح کرد: از میناب به بعد تا قبل از این جاده خاکی بود و بر اثر سیلاب ها، پل های این مسیر تخریب می شد اما در دولت دوازدهم پل های بزرگی به وجود آورده ایم که در مقابل سیلاب مقاوم هستند و جاده را ساختیم و در ادامه آن جاده را چهاربانده خواهیم کرد.