مقدمات تعیین مزد منطقه ای فعلا فراهم نیست

مدیرسا: یک فعال کارگری با اعلان اینکه در بیشتر کشورها دستمزد نیروهای کار در قالب پیمانهای دسته جمعی تعیین می شود، اظهار داشت: منطقه ای کردن دستمزد کارگران به این معنا نیست که حداقل دستمزد حذف شود بلکه مزد منطقه ای مقوله ای فراتر از حداقل دستمزد است که برمبنای شرایط و هزینه های زندگی در بعضی صنوف و گروههای خاص اعمال می شود.

علی حیدری در گفت و گو با ایسنا به ارزیابی تعیین دستمزد کارگران به شکل منطقه ای پرداخت و اظهار داشت: معتقدم پیش از ورود به بحث مزد منطقه ای و اجرای چنین طرحی باید همه ابعاد و جوانب و نتایج آنرا مورد ارزیابی قرار بدهیم. مزد منطقه ای جدا از مزد حداقلی است که همه ساله در شورای عالی کار تعیین می شود. در تمام کشورها حداقل مزد تعریف شده و برمبنای آن به کارگران حقوق می دهند ولی مزد منطقه ای فراتر از مزد حداقلی است و برمبنای شرایط و هزینه های زندگی در بعضی مناطق و صنوف صورت می گیرد.

وی درباره شروع تحقیقات جهت بررسی مزد منطقه ای و احتمال تعیین دستمزدها در سالهای آتی به شکل منطقه ای، اظهار داشت: معتقدم وقتی می توانیم به سمت منطقه ای کردن دستمزدها برویم که اولا حقوق حداقلی نیروی کار را بپذیریم و ثانیا حداقل مزد پاسخگوی هزینه های زندگی کارگران باشد؛ وقتی حداقل دستمزد هزینه های معیشت را پوشش داد و کارفرمایان مشکلات خودرا ناشی از افزایش دستمزد ندانستند آن زمان می توانیم به مزد منطقه ای ورود نماییم.

این فعال کارگری اشاره کرد: مطالعات گسترده و تحقیق و پژوهش جهت بررسی جوانب این طرح خوب است چون مقدمات و زیرساختهای اولیه آن حتما باید برقرار شود. درتمام نقاط کشور هزینه های یکسان نیست و باید درباره اجرای این طرح در شهرهایی که هزینه های زندگی بیشتر است و اداره زندگی با مزد حداقلی ممکن نیست، بررسی شود.

حیدری با اعلان اینکه مقدمات تعیین مزد منطقه ای هم اکنون فراهم نیست، اضافه کرد: در بحث منطقه ای کردن مزد نظرات متفاوتی وجود دارد و برخی معتقدند که اگر در یک منطقه دستمزد بیشتری تعیین شود، مهاجرت نیروهای کار از یک نقطه به نقطه دیگر را رقم می زند و کارگران به امید دستمزد بیشتر محل سکونت خودرا ترک می کنند. مثلا در کلان شهرها ساکن می شوند در صورتیکه عدم آگاهی از هزینه های سنگین کلان شهرها آنها را به تدریج گرفتار مشکل می کند.

به گفته وی در بیشتر کشورها برای تعیین دستمزد برخی گروههای خاص یا صنوف در قالب پیمانهای دسته جمعی و متناسب با هزینه های زندگی در مناطق مختلف تصمیم گیری می شود.

منبع: