استان البرز، دارای بیشترین تعداد پروانه احداث ساختمان در بخش تعاون مشاركت تعاونی ها در ساخت خانه های با متراژ بالا

در سال قبل ۵۱۷ پروانه ساختمانی برای تعاونی ها صادر شده و درصد مشارکت تعاونی ها در راه اندازی ساختمان های با متراژ زمین ۵۰۱ متر و بیشتر در مقایسه با کل کشور نسبت به سایر موارد بیشتر بوده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بررسی هزینه و درآمد خانوارها نشان میدهد که بیشترین هزینه در سبد مصرفی خانوار متعلق به بخش مسکن بوده به نحوی که بیش از یک سوم هزینه های زندگی را به خود اختصاص داده و از جایگاه قابل توجهی در معیشت و زندگی افراد و خانوارها برخوردارست.

در سال های اخیر به سبب شرایط حاکم بر اقتصاد و تداوم نوسان نرخ ارز، بازار مسکن با تلاطم و فراز و نشیب بسیاری رو به رو شده و این امر باعث شده تا خیلی از خانوارهای کم درآمد قادر به تامین مسکن یا هزینه اجاره بها نباشند. در این بین کارشناسان تعاونی های مسکن را بهترین راهکار برای تامین مسکن مناسب و ارزان خانوارهای کم درآمد به سبب کاهش قیمت تمام شده مسکن عنوان می کنند.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از نتایج آمارگیری پروانه های ساختمانی بخش تعاون نشان میدهد که در سال قبل ۵۱۷ پروانه ساختمانی از طرف شهرداری ها برای تعاونی ها صادر شده که از این تعداد پروانه حدود ۰.۳ درصد کل پروانه های ساختمانی صادر شده متعلق به بخش تعاون بوده است.

همچنین از مجموع پروانه های صادره در بخش تعاون، ۱۸ پروانه به افزایش بنا و ۴۹۹ پروانه به راه اندازی ساختمان تعلق داشته است.

استانهای البرز، خوزستان، فارس بیشترین و استانهای اردبیل، قزوین، یزد و همدان به ترتیب کمترین تعداد پروانه راه اندازی ساختمان در بخش تعاون را به خود اختصاص داده اند.

تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادره برای راه اندازی ساختمان در بخش تعاون در سال قبل ۳۱۶۲ واحد بوده که رقمی حدود ۰.۸ درصد از مجموع کل واحدهای تعیـین شـده در پروانه های صادره را تشکیل می دهد.

از کل پروانه های صادر شده در بخش تعاون ۴۲۲ مورد مربوط به پروانه های ساختمانی مسکونی و بقیه مربوط به ساختمان های مسکونی و کارگاه توام تجاری، صنعتی آموزشی و بهداشتی درمانی بوده است.

بررسی متراژ ساختمان های راه اندازی شده نشان میدهد که از مجموع پروانه های صادر شده برای راه اندازی ساختمان مسکونی در بخش تعاون، ۱۳۴ مورد برای راه اندازی ساختمان های با متراژ ۱۵۱ تـا ۲۰۰ مترمربع، ۸۱ مورد برای ساختمان های بـا متـراژ ۲۰۱ تـا ۲۵۰، ۶۸ مورد بـرای راه اندازی ساختمان های با متراژ ۲۵۱ تا ۳۰۰، ۵۸ مورد برای راه اندازی ساختمان های با متـراژ ۳۰۱ تـا ۵۰۰ مترمربع و ۵۹ مورد برای ساختمان های با متراژ ۵۰۱ متر مربع و بیشتر بوده است که در مقایسـه با کل کشور درصد مشارکت تعاونی ها در راه اندازی ساختمان های با متراژ ۵۰۱ مترمربع و بیشـتر نسـبت بـه سـایر مـوارد بیشتر بوده و استان البرز بیشترین تعداد پروانه راه اندازی ساختمان مسکونی در این متراژ را به خود مختص کرده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، امروزه توسعه بخش مسکن و رشد اقتصادی بطور مستقیم و غیرمستقیم از همدیگر تاثیر می پذیرند. مسکن همچنان که در ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید، تحرک بازار کار و توسعه اشتغال در بخشهای در رابطه با ساخت و ساز موثر است به سبب تقاضای بالا و بعنوان یک کالای مصرفی در سبد هزینه خانوارها جایگاه و اهمیت به سزایی دارد.