معاون وزیر كار: قاچاق كالا با فرهنگ كار كاسته می شود

به گزارش مدیرسا معاون وزیر کار از تدوین سند ارتقای فرهنگ کار اطلاع داد و اظهار داشت: ترویج و توسعه فرهنگ غنی کار سبب می شود تا قاچاق کالا کمتر شود و فصل جدیدی در حوزه کار به وجود آید.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، ابراهیم صادقی فر در پنجمین همایش ملی فرهنگ کار که در مجموعه تلاش برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت فرهنگ کار در جوامع بشری اظهار نمود: در جهت اهمیت فرهنگ غنی کار، سند ارتقای فرهنگ کار را تهیه و تدوین کرده ایم که سال آینده در هفته کارگر رونمایی خواهد شد.

وی ضمن اشاره به ارسال مقالات بسیار به پنجمین دوره از همایش ملی فرهنگ کار اظهار داشت: در این همایش از سراسر کشور مقاله ارسال شد و ۷۱مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که ۱۲ مقاله بعنوان مقاله برتر انتخاب گردید.

معاون فرهنگی اجتماع وزیر کار اظهار داشت: این مقالات در حوزه هایی همچون ارزش کار، آسیبهای فرهنگ کار و قاچاق کالا عرضه شده بود و دستاوردهای خوبی به دنبال داشت. طی دو سال است که در وزارت کار بعنوان نهضت ملی، بر روی فرهنگ کار در مقاطع مختلف دانشگاهی کار می نماییم و امیدواریم با اقدامات موثر وزارت کار به نهادینه شدن فرهنگ کار در کشور کمک نماییم.

محمدرضا سپهری – رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی هم در این همایش با تکیه بر ورود رسانه ها و صدا و سیما به مبحث فرهنگ کار اظهار نمود: فرهنگ کار یک مزیت رقابتی برای اقتصاد کشور است و برای ترویج فرهنگ کار لازم است ارزش مدارک تحصیلی را کاهش و مدارک مهارتی را افزایش بدهیم.

وی بر لزوم تغییر نظام آموزشهای مهارتی و صلاحیت حرفه ای و اتصال آن با بازار کار تصریح کرد و اظهار داشت: یکی از خصوصیات فرهنگ کار در اصلاح نظام کیفیت و استاندارد محصول است اگر فرهنگ کار درست باشد خودش را در محصول و کیفیت آن نشان داده است و از این طریق بهره وری ملی افزایش می یاید.

سپهری در عین حال ضمن اشاره به ضرورت پرداختن به فرهنگ کار در برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: برپایه نظام اقتصاد مقاومتی و برنامه گام دوم انقلاب که از جانب مقام معظم رهبری ابلاغ گردید باید فرهنگ کار را در این ظرفیت در برنامه هفتم ببینیم و مجلس و دولت آینده باید به مقوله فرهنگ کار به صورت ویژه و نه شعاری بپردازند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم هم در این همایش اظهار داشت: فرهنگ کار خویش را در تجربه زیست دانشجویی دانشجویان نشان داده است که البته منحصر به رفتن به کلاس نیست. ما در دانشگاه یک برنامه درسی داریم که شامل واحدهایی است که دانشجو باید آنها را بگذراند اما تمام دانشگاه این نیست، قسمتی دیگر فعالیتهایی است که فراتر از حوزه دانشجویی تعریف می شود که در گذشته به آن فوق برنامه می گفتند که اصلا درست نیست چون فوق برنامه در اذهان به معنای کار اضافی است.

وی افزود: دو مجموعه در دانشگاهها به صورت وسیع کار می کنند اما جای کار بیشتری دارند؛ یکی مجموعه کانون های دانشجویی و دیگری انجمن های علمی است. درحال حاضر ۶۷۰۰ کانون فرهنگی دانشجویی در کشور وجود دارد که در چهار سال گذشته رشد خوبی داشتند. درکانون های فرهنگی با کنشگری داوطلبانه دانشجویان رو به رو هستیم و دانشجویان در آن یک کار جمعی و تیمی را تجربه می کنند و انجام این کارها دانشجو را برای کار کردن و قبول مسئولیت آماده می کند.

غفاری خاطرنشان کرد: انجمن های علمی هم برای تمام رشته های دانشگاهی وجود دارد و دانشجوهایی که معدل بالایی دارند می توانند عضو انجمن شوند و به صورت داوطلبانه کار کنند.

وی با اشاره به اینکه کار در انجمن علمی سبب می شود دانشجو با گروههای آموزشی ارتباط بگیرد و با حوزه پیرامون خود آشنا شود، اظهار نمود: وزارت علوم با دستگاههای مختلف تفاهمنامه هایی را منعقد کرده تا این امکان را فراهم آورد که دانشجویان با بدنه مرتبط شوند و فرهنگ کار در آنان به وجود بیاید.

معاون وزیر علوم اظهار داشت: در سه سال گذشته جشنواره برکت را برای انجمن های علمی برگزار کردیم و بخش بین المللی آنرا هم راه انداختم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی مواجه گردید بگونه ای که در سال اول ۳۰۰۰ دانشجوی خارجی در این جشنواره کردند و ۸۵ نفر برگزیده از میان آنان به ایران سفر کردند و کنار دانشجوها قرار گرفتند.
به قول غفاری انتشار کرونا درکشور سبب شد جشنواره برکت در این زمان با شکل مجازی برگزار گردد که البته با اقبال خوبی همراه بود.

او در آخر بر ضرورت پیوند صنعت و دانشگاه تاکید و اظهار نمود: طی سال های اخیر وزارت علوم مهارت افزایی و توانمندسازی دانشجویان را در اولویت قرار داده تا با این وسیله دانشجویان با جامعه و صنعت ارتباط برقرار کرده و کار جمعی در کشور صورت بگیرد.

منبع: