طی سال گذشته خانه در تهران چقدر گران شد؟

مدیرسا: طبق اعلام بانک مرکزی، در ۱۲ ماهه سال گذشته متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان بوده است که ۸۰.۳ درصد افزایش را نسبت به سال پیش از آن نشان داده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از جانب بانک مرکزی انتشار یافته، مبین این است که در اسفند سال قبل متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از راه بنگاه های معاملات ملکی تهران ۳۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۶ و ۹۳.۷ افزایش دارد.
علاوه براین، تعداد معاملات انجام شده در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۵.۳ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۸.۴ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۴.۶ افزایش را نشان داده است و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا از آن حکایت می کند که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۸.۴ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.
این در شرایطی است که در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشترین قیمت هر متر خانه حدود ۶۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان در منطقه ۱ و کمترین آن با حدود ۱۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۱۰۴.۷ درصدی در منطقه ۱ و ۵۸.۶ درصدی در منطقه ۱۸ رو به رو شده اند.

چند واحد مسکونی در سال گذشته معامله شد؟
همچنین، در ۱۲ ماهه سال قبل حدود ۸۳.۳ هزار واحد مسکونی معامله شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۰.۳ درصد کاهش دارد. در این زمان متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از راه بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۲۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان بوده که افزایش ۸۰.۳ درصدی دارد.
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در اسفند سال گذشته هم از آن حکایت می کند که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۶ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ میلیون و ۱۰ تا ۱۵ میلیون با ۱۵.۷ و ۱۲.۶ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد.
از طرفی در اسفند سال گذشته توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر مبنای ارزش هر واحد نشان دهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان با اختصاص سهم ۱۹.۷ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشته اند.

وضعیت اجاره خانه در تهران
همچنین، توزیع معاملات انجام شده مسکن بر مبنای مناطق شهری در تهران از آن حکایت می کند که منطقه ۵ با ۱۴.۷ درصد از کل معاملات، بیشترین سهم معاملات شهر تهران را به خود مختص کرده است.
علاوه بر این، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اسنفد سال گذشته نشان دهنده رشدی معادل ۳۱.۴ و ۳۵.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

منبع: