یك كارشناس: سند ایران و چین، اقتصاد مسكن را متحول می كند

یک کارشناس مسکن اظهار داشت: ماهیت سند ایران و چین در گام نخست، بیشتر از آنکه اقتصادی باشد سیاسی است اما می تواند به تحریک دیگر کشورها برای سرمایه گذاری در ایران منجر شود که زیرساختهای عمرانی در همه سطوح همچون بخش مسکن شکوفا خواهد شد.
بیت الله ستاریان در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: ایران ظرفیتی معادل یک دهم کل جهان را برای سرمایه گذاری دارد؛ چونکه ۸.۸ درصد ذخایر و معادن کره زمین در ایران نهفته است. از جانب دیگر، ایران به لحاظ ژئوپلتیکی شرایط منحصر به فردی در سطح بین المللی دارد که برای توسعه یک کشور کافی است. فقط باید بستر شکوفا شدن این ظرفیت ایجاد شود.
وی ادامه داد: تفاهم نامه ایران و چین در گام نخست، جزئیات اقتصادی مشخصی ندارد بلکه از حال و هوای سیاسی برخوردارست. در حقیقت نوعی راهبرد و هدف گذاری است که مستلزم امضای قراردادهای گوناگون تجاری و اقتصادیست. تا زمانی که این قراردادها بسته نشود، سند ابتر می ماند.
این کارشناس اقتصاد مسکن با اعلان اینکه تفاهم نامه ایران و چین، بیشتر از جنبه های سیاسی اهمیت دارد اظهار داشت: اینکه ایران با اقتصاد دوم جهان وارد یک تعامل سیاسی و تجاری می شود زمینه تحریک سایر کشورها برای سرمایه گذاری در کشور فراهم می شود. ایران و چین از لحاظ فرهنگی و ایدئولوژیک تضادهایی با یکدیگر دارند اما ایران با این تفاهم نامه نشان داد آمادگی و ظرفیت همکاری تجاری و اقتصادی با تمام کشورها را دارد.
ستاریان اشاره کرد: در این سند نه زمین، نه پول و نه حتی تعهدی داده شده است. امتیاز در مقابل امتیاز خواهد بود و همه چیز به اقدامات طرف مقابل بستگی دارد. امتیازات مدت دار در این سند قید نشده که ما را به کار مشخصی در یک زمان مشخص متعهد کند. بدین سبب نه فقط جای نگرانی نیست بلکه می توان از ظرفیتهای این همکاری استفاده های بسیاری کرد. معتقدم با این تفاهم نامه راه ۱۰۰ ساله را در شش ماه یا یک سال طی کردیم. کسانی که مخالف همکاری ایران و چین هستند دو گروه اند؛ یا کاملا وابسته یا کاملا ناآگاه نسبت به این تفاهم نامه هستند.
وی درباره ثمرات سند ایران و چین در اقتصاد مسکن اظهار داشت: می توان پیش بینی نمود که کشورهای دیگری از شرق تا غرب و منطقه خاورمیانه پس از امضای این تفاهم نامه برای همکاری با ایران اقدام نمایند. این یعنی ورود سرمایه های بسیار زیادی که می تواند زیرساختها، اقتصاد مسکن و بطور کلی اقتصاد کشور را شکوفا کند.
این کارشناس بازار مسکن افزود: با ورود سرمایه گذاران دیگر کشورها به ایران نیاز به صدها واحد تجاری، هزاران واحد صنعتی و صدها هزار واحد مسکونی خواهیم داشت. اینها همه اش توسعه است که می تواند به رشد همه جانبه صنعت ساختمان به لحاظ کمی، کیفی و تکنولوژی منجر شود.
ستاریان، ارائه آزادی های صنعتی و اقتصادی را از الزامات تفاهم نامه ایران و چین دانست و اظهار داشت: حضور اقتصادی و صنعتی دیگر کشورها نیازمند فضای آزاد اقتصادی و صنعتی است که باید به سرعت برای سرمایه گذاران خارجی فراهم گردد.