مراكز كلان داده حوزه حمل و نقل شكل می گیرد

مدیرسا: مراکز کلان داده های حوزه حمل و نقل با هدف تحلیل داده ها و کمک به بهبود وضعیت حمل ونقلی کشور با همکاری ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته و دانشگاه تربیت مدرس ایجاد می شوند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته در تلاش است تا با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و شرکت های دانش بنیان، این مراکز را در کشور بوجود آورد تا فصلی نو در صنعت حمل و نقل کشور باز شود. برای اجرائی شدن این مراکز مطالعات طراحی ساختار و الزامات این کار انجام شده است.
هم اکنون دستگاه های متولی امر حمل و نقل در کشور داده های زیادی در اختیار دارند که بصورت پراکنده و به شکلی غیرمتمرکز در اختیار خودشان است که اگر مراکز کلان داده دراین زمینه ایجاد شود، همه این اطلاعات در قالب یک پلت فرم و در یک سامانه جمع آوری می شود و در اختیار متقاضیان و دستگاهها قرار می گیرد.
داده هایی که بوسیله سیستم های هوشمند حمل و نقل گردآوری می شوند، بسیار باارزش هستند و می توانند گره گشای خیلی از معضلات و افزایش راندمان سیستم حمل ونقلی کشور شوند که دراین زمینه دو بحث وجود دارد؛ یکی میزان یکپارچگی داده ها و دیگری میزان استفاده از آنها.
برمبنای اعلام ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، هم اکنون هر یک از نهادهای متولی حمل و نقل قسمتی از داده ها را در اختیار دارند و معمولا به سایر داده ها دسترسی ندارند. بدین سبب خیلی از تحلیل ها، برنامه ریزی ها و تصمیمات مبتنی بر این داده ها به سبب عدم یکپارچگی، ابتر یا ناقص خواهد بود. هم اکنون در کشور یک مرکز داده ملی دراین زمینه وجود ندارد و نیاز است که در سیستمی یکپارچه، مرکز ملی داده های حمل و نقل هوشمند تعریف شود که این کار به هم افزایی اقدامات هم کمک می نماید.

منبع: