كرونا و امرار معاش سخت كارگران روزمزد و ساختمانی!

به گزارش مدیرسا رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به اینکه پیش از تعطیل کردن بازار و کسب و کارها باید به فکر معاش و درآمد نیروهای کار باشیم، کارگران روزمزد و کارگران ساختمانی را همچون کارگرانی دانست که در بحران کرونا، اشتغال آنها به شدت کاهش یافته و امرار معاش برایشان به سختی می گذرد.

ناصر چمنی ـ در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به تداوم تعطیلی ها در هفته های اخیر بر لزوم پشتیبانی از مشاغل و کسب و کارها در دوران کرونا تصریح کرد و اظهار داشت: درست است که با تعطیل کردن بازار و کسب و کارها به دنبال مقابله با گسترش کرونا هستیم ولی باید به فکر صاحبان مشاغل و خانواده های آنها هم باشیم.

وی افزود: شکی نیست که در شرایط حاضر به جهت قطع زنجیره کرونا باید به تعطیل کردن بنگاهها و مشاغل غیرضرور بپردازیم ولی آیا به این مسئله فکر کرده ایم که چند میلیون کارگر در مشاغل غیرضرور با مشکل مواجه می شوند و خانواده هایشان چگونه امرار معاش می کنند؟

این مقام مسئول کارگری خاطرنشان کرد: پیش از اینکه بر تعطیل کردن بازار و کسب و کارها متمرکز شویم باید به فکر معاش و درآمد کارگران باشیم و شرایط زندگی را برایشان مهیا نماییم.

چمنی کارگران روزمزد و کارگران ساختمانی را همچون کارگرانی دانست که در بحران کرونا اشتغال آنها به شدت کم شده و هیچ گونه ممر درآمدی ندارند چون به ندرت کسی به آنها کار می دهد یا آنها را به خدمت می گیرد بنابراین زندگی و امرار معاش برایشان به سختی می گذرد.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره کارگران مشاغل ضروری که باید در شرایط کرونا سرکار حاضر شوند، اظهار داشت: پیش از حضور کارگران باید نکات ایمنی و بهداشتی در محیط کار رعایت شود و لوازم بهداشتی، ماسک، دستکش و الکل ضدعفونی در اختیار کارگران قرار گیرد. طبعا بازرسان کار نقش موثری در بازدید از بنگاه یا محیط کار و نظارت بر اجرای دستورالعمل های بهداشتی و نکات ایمنی دارند.

وی تصریح کرد: آیا در این ۱۴ ماهی که با بیماری کرونا در کشور مواجه بوده ایم به این مسئله فکر کرده ایم که شاید کارفرمایی نسبت به حفظ جان و سلامت نیروی کار خود در محیط کار بی توجه بوده و آن کارگاه را در اولویت بازدید و بازرسی قرار داده ایم؟

این مقام مسئول کارگری به مبحث واکسیناسیون کارگران هم اشاره نمود و اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا برای زدن واکسن افراد دسته بندی نمی شوند. واکسن در شرایط حاضر یک مبحث مهم حیات بشری است و کارخانه هایی که واکسن تولید می کنند تنها به دولتها می فروشند چون امکان دارد غیر از این بازار سیاه ایجاد شود.

به گفته چمنی، همانطور که کارفرما سرمایه اش را برای تولید به کار می گیرد، کارگر هم سرمایه وجودی و سلامتی خویش را در اختیار کارفرما قرار می دهد، بنابر این باید واکسن را مجانی تزریق نماییم تا سلامت جامعه حفظ شود.

منبع: