آپارتمان قدیمی در تهران چند؟

مدیرسا: به سبب افزایش قیمت مسکن، سهم واحدهای قدیمی در معاملات شهر تهران به بالاترین میزان خود طی هفت سال اخیر رسیده و این در حالیست که برای خرید یک آپارتمان کوچک بالای ۱۵ سال در پایتخت به حداقل نقدینگی ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، افت شدید قدرت خرید، سهم واحدهای نوساز از معاملات مسکن شهر تهران را به پایین ترین میزان خود دست کم از سال ۱۳۹۳ تا کنون رسانده است. فروردین ماه ۱۴۰۰ واحدهای کمتر از ۵ سال در تهران ۳۵.۱ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند. در صورتیکه فروردین ۱۳۹۳ این رقم ۵۶.۶ درصد بود.
آمار گویای آنست که طی هفت سال اخیر بطور دائم از تعداد معاملات واحدهای نوساز کاسته شده و در مقابل، خرید و فروش واحدهای ۱۶ سال به بالا بالا رفته است. سهم آپارتمانهای ۱۶ سال به بالا در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ بیش از ۱۲.۱ درصد بوده که در یک پروسه افزایشی به ۳۱ درصد در نخستین ماه از سال ۱۴۰۰ رسیده است.
عوامل مختلفی منجر به کوچ طرف تقاضا از واحدهای نوساز به واحدهای قدیمی شده که با اهمیت ترین آن به کاهش قدرت متقاضیان مصرفی و روند نزولی عرضه واحدهای نوساز مربوط می شود. سال ۱۳۹۹ در شهر تهران برای ۵۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده که پایین ترین میزان عرضه از سال ۱۳۸۳ به بعد شمرده می شود.
جست وجوی فایلهای عرضه شده به دفاتر املاک و آگهی سایتهای اینترنتی هم از فقر آپارتمان نوساز در بازار مسکن حکایت دارد. همین مساله به ایجاد فاصله قیمتی بین واحدهای مرغوب نوساز با آپارتمانهای قدیمی منجر گردیده است. واحدهایی که اغلب فاقد آسانسور هستند و هرچه در طبقات بالاتر قرار بگیرند از قیمت آنها کم می شود.
هم اکنون به سختی می توان خانه ۵۰۰ میلیون تومانی در تهران پیدا کرد اما یافتن آپارتمانی با این حدود قیمت در بعضی محله های جنوبی تهران امکان پذیراست. بطور مثال یک واحد ۴۸ متری ۱۵ سال ساخت دارای انباری در محدوده آهنگ ۵۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد. در افسریه نیز یک آپارتمان ۴۷ متری ۱۸ سال ساخت با آسانسور و انباری ۵۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

یک کارشناس: انتظار معجزه در بازار مسکن نداریم
یک کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: فعالان اقتصادی منتظر برنامه های رئیس جمهور آینده هستند تا برمبنای آن در بخشهای سودآور سرمایه گذاری کنند؛ رئیس جمهور بعدی تا بخواهد برنامه های خودرا اجرائی کند زمان می برد و دست کم تا شش ماه آتی انتظار معجزه درباب کاهش یا افزایش قیمت مسکن نداریم.
عباس زینعلی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: تجربه ادواری نشان میدهد بازار مسکن در یک بازه زمانی، بدون توجه به افزایش قیمت خانه، رونق می گیرد و نقدینگی به سمت خرید خانه یا ساخت وساز می رود. در نتیجه معاملات افزایش می یابد تا زمانی که فعالان اقتصادی متوجه شوند ظرفیتی برای رشد وجود ندارد.
این کارشناس درباره آینده بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: تا شش ماه آتی که هیچ اقدامی نمی توان در بخش مسکن انجام داد. رئیس جمهور نمی تواند معجزه کند. تا بخواهد مستقر شود و برنامه های خودرا در این عرصه اجرائی کند زمان می برد. پس از آن هم بستگی به این دارد که تا چه اندازه کاربلد باشد و البته برنامه هایش از جانب نهادها و قوا مثل مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر بخشها حمایت شود.
متوسط قیمت مسکن در تهران ۲۹.۳ میلیون تومان
بدین سبب گزارش، فروردین سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۹۱.۷ درصد افزایش نشان میدهد. طبق اعلام بانک مرکزی همین طور تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۲.۱ هزار فقره بود که از کاهش ۶۰ درصد نسبت به ماه گذشته و افزایش ۶۸ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.

منبع: