ادامه فرآیند امكان خرید ملك از بورس كالا

مدیرسا: عرضه ملک در بورس کالا درحالی به اولین سالگرد خود نزدیک می شود که مقرر است این بازار بزودی میزبان عرضه سه قطعه زمین باشد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، زمزمه راه اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات از تیرماه سال قبل به گوش می رسید و ۲۹ مردادماه سال ۱۳۹۹ هم نخستین معامله ملک در تاریخ بورس از راه این بازار انجام شد.
بدین صورت که شرکت عمران شهر جدید پردیس یک باب واحد تجاری را بعد از پذیرش در بازار فرعی بورس کالای ایران با قیمت پایه یک میلیارد و ۶۳ میلیون تومان عرضه نمود و به فروش رساند.
بعد از آن ملک تجاری بانک اقتصاد نوین (کرمان) در ۲۵شهریور و زمین بانک اقتصاد نوین (بندرعباس) در ۲۶شهریورماه در بورس کالا عرضه شدند.
همینطور نهم آذرماه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جهت برنامه فروش املاک مازاد خود، یک قطعه زمین محصور شده واقع در شهرستان دماوند را به قیمت پایه ۱۳۰ میلیاردریال در بورس کالای ایران روی میز فروش گذاشت.
در این راستا، بزودی سه قطعه زمین روی تابلوی بورس کالا میرود که البته بعد از پذیرش یک قطعه زمین ۱۵ هزار متری در مازندران متعلق به آستان قدس رضوی و همچنین هفت باب واحد تجاری شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در بورس کالا این دفعه نوبت به پذیرش سه قطعه زمین در اردبیل رسیده است.
مشخصات سه ملک جدید
پلاک ثبتی یکی از این زمین ها ۱۵۶۳۰/۴۶۶۵ و پلاک ثبتی دو زمین دیگر ۴۲۶۸ و ۵۷۷۸ هستند و تمامی آنها کاربری مسکونی دارند.
مساحت عرصه و عیان در زمین به پلاک ثبتی ۵۷۷۸ بالغ بر ۱۴۲.۵ و واقع در اردبیل، خیابان امام (ره)، درخلال چهارراه امام و میدان شریعتی، روبروی بانک رفاه کارگران و انتهای کوچه بن بست بوده که به صورت یکجا در بورس کالا عرضه و به فروش خواهد رسید. برپایه اطلاعات امیدنامه این زمین گودبرداری شده است.
مساحت عرصه و عیان زمین به پلاک ثبتی ۴۲۶۸ بالغ بر ۲۸۲.۳ و واقع در اردبیل، خیابان امام (ره)، درخلال چهارراه امام و میدان شریعتی، کوچه شهید آذروش بوده که به صورت یکجا در بورس کالا عرضه و به فروش خواهد رسید. برپایه اطلاعات امیدنامه این زمین هم گودبرداری شده است.
در آخر مساحت عرصه و عیان زمین به پلاک ثبتی ۴۶۶۵ بالغ بر ۲۴۴۳.۶ و واقع در اردبیل، خیابان امام (ره)، درخلال چهارراه امام و میدان شریعتی، روبروی بانک رفاه کارگران بوده که به صورت یکجا در بورس کالا عرضه و به فروش خواهد رسید. برپایه اطلاعات امیدنامه این زمین هم گودبرداری شده است.
بر طبق این گزارش، مکانیزم کشف نرخ و انتخاب خریدار در بورس کالا بدین نحو است که در روز عرضه یک حراجی برگزار می گردد و در آن کارشناسان یک کف قیمتی برای ملک در نظر می گیرند و خریداران بر مبنای قیمت پایه با یکدیگر به رقابت می پردازند و در نهایت بالاترین قیمت برپایه قوانین به ثبت می رسد و فردی که بالاترین قیمت را اعلام نموده باشد بعنوان مالک حقیقی ملک معرفی می شود.
اگر فرد خریدار نتواند مبلغ در نظر گرفته شده را تا تاریخ سر رسید پرداخت کند طبق قوانین بورس کالا شده مشمول جریمه خواهد شد.