مصوبه جدید دوگانه سوز كردن خودرو های عمومی

مدیرسا: برمبنای مصوبه جدید شورای اقتصاد، هزینه لازم برای دوگانه سوز کردن ۲۰۰ هزار خودرو، برای راه اندازی ۷۰۰ جایگاه CNG جدید صرف خواهد شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، محمدحسین باقری درباره جزییات مصوبه جدید شورای اقتصاد در خصوص اصلاح طرح «حمایت از تولید و تبدیل کارگاهی یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG سوز» اضافه کرد: این مصوبه هنوز رسماً به ما ابلاغ نشده، اما اصل بحث این بوده که قسمتی از تعداد تبدیل خودرو ها که یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو بوده یعنی حدود ۲۰۰ هزار خودرو را کاهش دهیم و هزینه آنرا برای راه اندازی جایگاه های CNG مصرف نماییم.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: این ۲۰۰ هزار خودرو کاهش یافته، ترکیب متناسبی از همه این خودروهاست و دلیل این کاهش نیز، استقبال نکردن مالکان خودرو از این طرح بوده است. دلیل عدم استقبال نیز شاید این طور باشد که بنظر می رسد سهمیه بنزین آنها زیاد است. یک بخش از دلیل عدم استقبال هم شاید مربوط به قیمت بنزین باشد.
باقری افزود: زمانی که این مصوبه ابلاغ گردید، قیمت بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومان و گاز ۴۵۰ تومان بود و این اختلاف قیمت برای مردم معنادار بود، اما بعد از افزایش قیمت بنزین، حالا با این تورم قیمتی، دیگر کسی بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومانی را احساس نمی نماید.
این مقام مسئول در حوزه سی ان جی اشاره کرد: اکنون این مصوبه برای خودرو های عمومی و مسافربرهای شخصی تدوین شده که سهمیه بنزین هم دارند. یعنی، بیش از سهمیه بنزینی که دریافت می کنند، به سبب انجام حمل و نقل بار و مسافر کشور، یک سهمیه جداگانه نیز دارند. این سهمیه به اندازه ای است که شاید سبب شده باشد که رغبتی برای دوگانه سوز کردن خودرو های خود نداشته باشند.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه کرد: مصوبه مربوط به یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو با ۶ پیمانکار پیش می رود که تا حالا در تمام کشور، ۲۹۷ کارگاه توسط این پیمانکاران تجهیز شده است. خودرو های عمومی و مسافربرهای شخصی که هم اکنون مشمول این مصوبه اند، با مراجعه به سایت GCR.NIOPDC.IR جهت استفاده از مزایای این طرح ثبت نام کرده اند.
وی اظهار داشت: آخرین آمار مربوط به ثبت نام این دسته از خودرو ها در سایت، نشان میدهد که تا حالا ۳۵۰ هزار خودرو ثبت نام کرده اند که از این تعداد، تنها ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ عدد خودرو مشمول طرح هستند و مابقی بدون داشتن شرایط لازم، ثبت نام کرده اند؛ یعنی، جزو خودرو های عمومی یا مسافربرهای شخصی نیستند و سیستم اجازه ادامه کار را به آنها نداده است.
باقری افزود: از میان خودرو های ثبت نامی که مشمول طرح هستند نیز ۱۱۴ هزار و ۶۰۰ خودرو تا حالا تبدیل گشته اند، ۱۳ هزار و ۶۰۰ خودرو نوبت کارگاه گرفته اند و در انتظار تبدیل هستند، ۱۶ هزار و ۲۰۰ خودرو نیز ثبت نام کرده اند، اما هنوز کارگاه انتخاب نکرده اند.
وی در مورد تولید خودرو های دوگانه سوز یا پایه گاز سوز از ابتدا و در کارخانه، اظهار نمود: این یک آرزو و آمالی است که باید خودروسازها به آن جامه عمل بپوشانند. مهم تر از تولید خودرو دوگانه سوز، تولید خودرو های پایه گاز سوز است؛ یعنی، زمانی که خودرو از کارخانه خارج می شود، طراحی آن برمبنای پایه گازسوز باشد.
این مقام مسئول اظهار داشت: آمار و ارقام مربوط به تولید این دسته از خودرو ها در شرکت های خودروسازی در اختیار ما نیست، اما اگر خودرو ها با موتور گازسوز مانند موتور EF ۷ که روی خودرو های مختلفی مانند سمند، پژو و دنا درحال نصب است طراحی شوند، بهترین حالت و به نفع جامعه است.
به گفته مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران حدود دو هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت سی ان جی در کشور داریم که مصرف روزانه آنها، حدود ۲۳ میلیون متر مکعب است در صورتیکه این جایگاه ها، قابلیت ارائه خدمات تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز را دارند؛ یعنی، نیمی از ظرفیت آنها استفاده نمی گردد. راه اندازی جایگاه های جدید نیز در حال انجام می باشد و بخش خصوصی می تواند دراین زمینه سرمایه گذاری کند.
باقری ضمن بیان این که مشکل این طرح هم اکنون، مراجعه نکردن خودرو های عمومی مشمول طرح برای دوگانه سوز شدن است، اظهار داشت: باتوجه به محدودیت زمانی مصوبه از مالکان خودرو های عمومی و مسافربرهای شخصی درخواست می شود که تا اختتام مهلت استفاده از این طرح، از آن استقبال کرده و خودرو های خودرا بصورت رایگان دوگانه سوز کنند، برای اینکه اختلاف قیمت سوخت میان خودرویی که بنزین سوز باشد با خودرویی که تبدیل به دوگانه سوز شده، حدود ۷۵ درصد است.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در آخر ن اظهار داشت: این مسئله هم به نفع مالکان خودروهاست، هم از نظر کاهش آلایندگی هوا به نفع مردم خواهد بود؛ همین طور به میزانی که سی ان جی در خودرو ها استفاده شود، مصرف بنزین نیز کاهش پیدا می کند و امکان صادرات و ارزآوری برای کشور را نیز خواهد داشت.

منبع: