آمار فارغ التحصیلان بیكار را چگونه كاهش دهیم؟

مدیرسا: رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی می گوید تقویت مهارت آموزی در کشور به جذب نیروی انسانی در محیط کار کمک کرده و ضمن ایجاد اشتغال، آمار فارغ التحصیلان بیکار را می کاهد.

فتح الله بیات در گفتوگو با ایسنا، با تبریک شروع هفته مهارت اظهار نمود: هم اکنون دوره هایی که خیلی از فارغ التحصیلان در دانشگاهها می گذرانند شاید به لحاظ مهارتی کافی نباشد برای آنکه کسب و کاری برای خود راه اندازی کنند یا بوسیله آن وارد بازار کار شوند پس به جهت اینکه بتوانند از مهارت ها و تجربه های خود استفاده کنند لازم است دوره های تخصصی و آموزشهای مهارتی را طی کنند.

وی افزود: وظیفه سازمان فنی و حرفه ای است که با راه اندازی چنین مباحثی، موضوع مهارت و مهارت آموزی را تقویت کند چونکه این مسأله می تواند به جذب نیروی انسانی در محیط کار کمک نماید، در بحث اشتغالزایی سهم به سزایی داشته باشد و آمار فارغ التحصیلان بیکار را پایین بیاورد.

بیات با اعلان اینکه آموزش هزینه نیست، اشاره کرد: هر کشوری که در بحث آموزش خصوصاً آموزش های مهارتی سرمایه گزاری نموده موجبات توسعه پیشرفت و توسعه و شکوفایی خودرا فراهم آورده است پس هرچه بتوانیم در این بخش سرمایه گذاری نماییم به نفع کشور، اقتصاد و بازار کار خواهد بود.

این مقام مسئول کارگری با اشاره به نقش موثر مهارت آموزی در افزایش بازدهی و راندمان اظهار نمود: متاسفانه در بحث توسعه آموزشهای مهارتی و آشنایی با آن به دلیلهای گوناگون یا نبود بودجه کافی بسیار کند حرکت کرده ایم و باتوجه به تغییر فضای کسب وکار نسبت به چهار دهه گذشته، جا دارد که فضا و بستر حضور فارغ التحصیلان در بازار کار مهیا شود و سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مهارت آموزی به سبک نوین و متناسب با خواست محیط کار را در اختیار متقاضیان آموزشهای مهارتی و فارغ التحصیلان قرار دهد.

به گفته وی برای تحقق این هدف دولت و مجلس باید در بحث بودجه و سرمایه گذاری در زمینه مهارت اقدام نمایند و با دعوت از بخش های مختلف که مشتاق سرمایه گذاری در حیطه آموزش و مهارت هستند، موضوع مهارت آموزی را تقویت نمایند تا نسل جوان خصوصاً فارغ التحصیلان کشور بدون سردرگمی و نگرانی، جذب بازار کار شوند و سالها به دنبال شغل مناسب برای خود نگردند.

منبع: