راه حل جذب سریعتر جوانان به بازار كار

به گزارش مدیرسا یک فعال حوزه کار نگاه خانواده ها به موضوع مهارت آموزی را حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: آموزش های مهارتی باید از پایه های پایین در دانش آموزان نهادینه شود تا در آینده دنبال علایق خود بروند و سریعتر جذب بازار کار شوند.

رحمت اله پورموسی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: امروز مدرک گرایی به یک آفت بزرگ در جامعه تبدیل گشته و می بینیم که خیلی از جوانان با وجود هزینه ای که خانواده ها برای تحصیل آنها انجام می دهند عمدتاً بیکارند و بازار کاری پیش روی خود نمی بینند.

وی افزود: متاسفانه فارغ التحصیلان ما سالها به لحاظ نظریه تجربه کسب می کنند، ولی چون مهارت لازم برای انجام کار را فرا نمی گیرند نمی توانند به سرعت جذب بازار کار شوند و برابر با هزینه ای که صرف شده از نیرو و تخصص آنها استفاده نمی گردد.

این فعال حوزه کار افزود: در گذشته جوانان باید در هفته یک روز در جایی مثل خیاطی کارآموزی می کردند فقط برای آنکه شغل و حرفه ای بیاموزند. حالا هم شاخه های متفاوتی در نظام آموزش کشور ایجاد و رشته های مختلفی در دانشگاهها تدریس می شود، افراد رشته خودرا انتخاب می کنند و مباحث را به شکل نظریه فرا می گیرند ولی پس از فارغ التحصیلی یا از رشته های دیگر سر در می آورند یا بازار کار رشته آنها فراهم نیست، پس آنچه بیشتر به کارشان می آید، داشتن تخصص و مهارت است و باید آموزشهای فنی و تخصصی و مهارتی را گذرانده باشند.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع مهارت بر راندمان اظهار نمود: متاسفانه در کشور ما راندمان از لحاظ کمی و کیفی با مشکل مواجه می باشد و مسایل اقتصادی در مملکت ما بر تولید و صنایع تاثیر گذاشته است، پس امیدواریم دولت سیزدهم برنامه ریزی شایسته ای دراین زمینه داشته باشد و نظام آموزش ما به سمت و سویی برود که از پایه های پایین دانش آموزان با رشته های فنی و آموزش های مهارتی آشنا و از این طریق سریعتر جذب بازار کار شوند.

پورموسی در آخر نگاه خانواده ها به مقوله مهارت آموزی را موثر دانست و اضافه کرد: خیلی از کشورهای پیشرفته از دوره ابتدایی آموزش های مهارتی را به دانش آموزان خود می آموزند و آنها را آشنا و علاقمند با تعدادی از رشته های مورد نیاز جامعه می کنند تا در کنار تحصیل به فراگیری آموزش های عملی بپردازند و در پایه های بالاتر بیشتر با این حرفه ها آشنا می شوند تا در زمان فارغ التحصیلی، مدرکی دریافت نمایند که با کار مورد علاقه آنها و نیاز جامعه سازگار باشد.

منبع: