در پی سقوط كابل به دست نیروهای طالبان؛ صندوق بین المللی پول: حق برداشت ویژه افغانستان به حالت تعلیق درآمد

مدیرسا: صندوق بین المللی پول اعلام نمود که دسترسی افغانستان به ذخایر مالی این صندوق و همین طور حق برداشت ویژه این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از رویترز، صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه اعلام نمود که به سبب فقدان شفافیت در مورد دولت افغانستان بعد از کنترل طالبان بر شهر کابل، دسترسی این کشور به ذخایر صندوق- همچون حق برداشت ویژه ۴۴۰ میلیون دلاری- را به حالت تعلیق درآورده است.
سخنگوی صندوق بین المللی پول در اطلاعیه ای که بوسیله رایانامه ارسال شد، اعلام نمود: «در حال حاضر یک ابهام و فقدان وضوح و روشنی در درون جامعه بین المللی در رابطه با شناسایی دولت در افغانستان وجود دارد که در نتیجه آن، این کشور نمی تواند به ذخایر مالی صندوق بین المللی پول دسترسی داشته باشد».
یک سخنگوی صندوق بین المللی پول پیش تر اعلام نموده بود که این صندوق ۳۱۰ میلیون حق برداشت ویژه را به افغانستان تخصیص خواهد داد که معادل ۴۴۰ میلیون دلار بر پایه نرخ تبادل حق برداشت ویژه در روز چهارشنبه است.
این در حالی است که یک مقام وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز اوایل روز چهارشنبه اعلام نمود که این وزارتخانه برای ممانعت از دسترسی طالبان به ذخایر حق برداشت ویژه این کشور گام هایی برداشته است.
گفتنی است، صندوق بین المللی پول طبق یک روال رایج برای تصمیم گیری در مورد تعامل با دولت هایی که در پی کودتاها و انتخابات مورد مناقشه به قدرت می رسند، به نظرات اعضای این صندوق وابسته است. در سال ۲۰۱۹ نیز صندوق بین المللی پول حق برداشت ویژه ونزوئلا را بعد از عدم شناسایی این کشور از طرف ۵۰ عضو این صندوق به حالت تعلیق درآورد.

منبع: