در گفت وگو با مدیرسا عنوان شد: خودتحریمی بیشترین لطمه را به فرش دستباف زد

به گزارش مدیرسا مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف با اعلان اینکه تحریم های خارجی تنها بیست درصد بر فرش دستباف ایرانی موثر بوده است، احذف مصوبه تعهد ارزی از صادرات فرش دستباف را از دولت جدید خواهان شد و اظهار داشت: با توقف صادرات، تولید فرش دستباف دیگر به صرفه نیست و معیشت قالیبافان که از این راه کسب درآمد می کنند گرفتار مشکل می شود.

عبداله بهرامی در گفت و گو با ایسنا، حذف مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی درباب صادرات فرش دستباف را خواهان شد و اظهار داشت: متاسفانه این مشکل هنوز برطرف نشده و انتظار داریم باتوجه به تغییر دولت و استقرار دولت مردم، این مصوبه که به شدت صادرات فرش دستباف را تحت تاثیر قرار داده و به زیان بافندگان و تولیدکنندگان بوده حذف شود.

وی در توضیح مشکلاتی که مصوبه تعهد ارزی برای قالیبافان به وجود آورده اظهار داشت: به سبب این مصوبه بانک مرکزی که سال ۱۳۹۷ تصویب گردید، صادرکنندگان فرش مکلف شدند ارز حاصل از فروش فرش را حداکثر ظرف مهلت چهار ماه به حساب نیمایی واریز کنند، در صورتیکه عملا چنین چیزی امکان ندارد، چون فرش هایی که از ایران صادر می شود عمدتاً به شکل امانی است یعنی این طور نیست که در آن طرف مشتری دست به نقد آماده باشد و همان لحظه فرش ما را بخرد، بلکه باید کشور به کشور منتقل و جابجا شود و بعد از حدود یک سال به مرور مبالغ پرداخت گردد.
بهرامی اشاره کرد: بانک مرکزی در یک حرکت غیرکارشناسانه تعهد ارزی را برای فرش دستباف مصوب کرد که در نتیجه آن هیچ صادرکننده ای نتوانست فرش صادر کند و همین مورد در تولید داخل و معیشت بافندگان اثرگذاشت، چون وقتی صادرات متوقف شود دیگر تولید فرش مقرون به صرفه نیست و بافندگان به ناچار و به تدریج از این صنعت کنار می روند.

این مقام مسئول تعاونی افزود: ۲۰ درصد فرش ایران از گذشته به آمریکا صادر می شد و سالانه حدودا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم ولی اتفاقی که افتاد این بود که ظرف دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ صادرات ما به شدت کاهش پیدا کرد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف با اعلان اینکه تحریم ها تنها ۲۰ درصد روی فرش دستباف تاثیر گذاشته است، افزود: معتقدم تحریم های داخلی مشکل تر حل می شود و صرفنظر از تحریم های بیرونی، بیشترین تاثیر را مصوبه تعهد ارزی به دنبال داشت که بجای تسهیل و حمایت، دست قالیبافان را بست.

بهرامی اظهار داشت: خواسته جامعه قالیبافان و بافندگان فرش دستباف از دولت آقای رئیسی، شورای اقتصاد و بانک مرکزی این است که مصوبه را از این کالای ملی و فاخر بردارند تا هم تولید و اشتغال گرفتار مشکل نشود و هم معیشت بافندگان که از این راه کسب درآمد می کنند، به خطر نیفتد.
بگفته این فعال تعاونی، تولید و صادرات فرش دستباف در ارزآوری و اشتغالزایی برای کشور و امنیت اجتماعی و درآمد زنان نقش به سزایی دارد.

منبع: