در گفت و گو با مدیرسا مطرح شد بردن سیمان به بورس بهترین کار ممکن است!

به گزارش مدیرسا یک کارشناس حوزه کار با تکیه بر پرداخت وام های ودیعه مسکن به کارگران، بردن سیمان به بورس در شرایط حاضر را اقدامی موثر دانست و اظهار داشت: اگر بازار به ثبات برسد و نرخ مصالح منطقی شود، قیمت مسکن و اجاره بها متعادل شده، ساخت و ساز رونق می گیرد و شغل های زیادی از این طریق فعال می شوند.

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: پرداخت وام ودیعه مسکن یکی از راهکارهای موثر برای تقویت قدرت خرید یا اجاره مسکن کارگران است که خوشبختانه از سال قبل به سبب پشتیبانی از خانوارها و اقشار ضعیف پرداخت آن در دستور کار قرار گرفت و سال جاری هم ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که دستمزدها کفاف اجاره بهای کارگران را نمی دهد، پرداخت وام های ودیعه مسکن در افزایش قدرت معیشت و کاهش هزینه های زندگی کارگران اثر گذار است.

این فعال حوزه کار افزود: اگر سیاست گذاری ها در حوزه مسکن موفقیت لازم را داشت امروز رشد بیشتر از ۵۰ درصدی مسکن و افزایش هزینه های اجاره بها و فشار بر خانوارهای کارگری را شاهد نبودیم.

به گفته حاج اسماعیلی با وجود آن که ظرفیت های زیادی به لحاظ اقتصادی و اشتغال در بازار مسکن وجود دارد آنطور که باید از فرصت های موجود برای رونق بازار مسکن و به دنبال آن فعال کردن شغل های در رابطه با آن استفاده نکرده ایم.

وی در عین حال بر ضرورت ثبات در بازار مسکن و همینطور تثبیت نرخ مصالح تاکید و تصریح کرد: دولت باید تلاش کند که ثبات در بازار به وجود آید، اگر این اتفاق بیفتد قیمت مصالح منطقی می شود و به دنبال آن قیمت مسکن و اجاره بها متعادل شده، ساخت و ساز رونق می گیرد و شغل های زیادی از این طریق فعال می شوند.

این کارشناس اشاره ای هم به بردن مصالح بخصوص سیمان در بورس کرد و با اشاره به اینکه دلالان مانع توزیع صحیح مصالح در بازار می شوند، اظهار داشت: بطور حتم بورس، مسیری است که هم به لحاظ قیمت هم به لحاظ توزیع خیلی تأثیر دارد چون هم اکنون هم در بحث قیمت هم در توزیع گرفتار مشکل هستیم بنابر این تا وقتی که شرایط در بازار مصالح ساختمانی سخت باشد، بورس شرایط بهتری است.

حاج اسماعیلی در توضیح مزایای ورود سیمان به بورس اظهار نمود: با عنایت به آنکه در بورس هم عرضه به صورت منطقی انجام می شود و هم قیمتها منطقی است، بردن سیمان در بورس بهترین کار ممکن است؛ اگر بازار آزاد باشد نمی توانیم دلالان و واسطه ها را حذف نماییم. بهرحال کسانی هستند که احتکار می کنند و اجازه نمی دهند مصالح به درستی توزیع شود.

وی اظهار داشت: باآنکه بورس راهکار مناسبی است ولی ما نباید همیشه چشممان به بورس باشد و همه چیز را از کانال مشخص توزیع نماییم بلکه دولت باید تلاش کند که ثبات در بازار ایجاد شود. اگر بازار به ثبات برسد، بیشتر مشکلات حل می شود.

منبع: