معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد راه اندازی سامانه املاک و اسکان بزودی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سامانه املاک و اسکان بعد از رفع ایرادات، ظرف یکی دو روز آینده باردیگر راه اندازی می شود اظهار داشت: در نسخه جدید کارها را آسان کرده ایم؛ بدین صورت که اطلاعات سکونتی خانوارها درج شده و مالکان باید موارد را تایید یا اصلاح کنند.
محمود محمودزاده در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: بعد از انجام کارهای فنی که بر روی سامانه املاک و اسکان انجام شده، تیم اجرایی پروژه به ما قول داده ظرف یکی دو روز آینده سامانه را قابل دسترس کند. طبق طرح جهش تولید مسکن چند آیتم به سایت اضافه شده که شهروندان می توانند از خصوصیت های جدید در ساختار این سامانه استفاده کنند.
وی ادامه داد: درج اطلاعات سکونتی خانوارها تا آخر مهرماه است. فعلاً نیازی برای تمدید این زمان احساس نمی نماییم اما اگر این نیاز را ببینیم امکان دارد زمان را تمدید نماییم. ظرف چند روز آینده پیامک هایی برای خانوارهای محترم ارسال و از آنها دعوت می شود با رفتن به سایت، اطلاعات موجود که از تضارب اطلاعات در سامانه های مختلف جمع بندی کرده ایم را ببینند. اگرنیاز به ویرایش دارد ویراش می کنند و اگر درست بود تایید خواهند کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه استفاده از سامانه املاک و اسکان آسان تر شده است اظهار داشت: قبلا خانوارها باید تک تک اطلاعات را وارد می کردند اما الان گزینه هایی را بوجود آورده ایم که خانوارها می توانند موارد را تایید یا اصلاح کنند و زمان کمتری صرف خواهند کرد. قبلا آیتمها به صورت اظهاری کنند اما در معماری جدید سامانه، اطلاعات افراد خانوار، املاک و دارایی آنها وجود دارد که سرپرست خانوار باید آنها را تایید یا اصلاح نماید.
محمودزاده درباره آخرین وضعیت قانون مالیات بر خانه های خالی اظهار نمود: بعد از شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی، سازمان امور مالیاتی اعلام نمود اطلاعاتی که ما از راه کارتابل سامانه املاک و اسکان ارسال کرده ایم یک مرتبه هم از راه سامانه ای که وزارت اطلاعات بین دستگاهها به صورت رسمی برقرار می کند ارسال شود.
وی تصریح کرد: امیدواریم در نخستین فرصت که این سامانه مرتبط ایجاد می شود تکلیف یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شناسایی شده مشخص شود تا بتوانیم در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهیم. البته تعداد واحدهای خالی از سکنه به روز، تغییر می کند.
ازاین رو گزارش، مردادماه ۱۳۹۹ سامانه املاک و اسکان به منظور شناسایی وضعیت واحدهای مسکونی کشور به مرحله اجرا رسید. سال قبل وزارت راه و شهرسازی اعلام نمود که ۱.۳ میلیون خانه خالی را شناسایی و برای دریافت مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است. قرار بود سازمان امور مالیاتی از مردادماه نسبت به دریافت مالیات از این واحدها اقدام نماید که هنوز عملیاتی نشده است. از ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ به خانوارها شامل مالک و مستاجر دو ماه مهلت داده شد تا نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود اقدام کنند و قانون، تنبیهاتی برای کسانی که این کار را انجام ندهند در نظر گرفته است.
بر مبنای بند ۷ از تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب پنجم آذرماه ۱۳۹۹ مجلس، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، یارانه و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی و بسیاری دیگر از خدمات را صرفاً با گرفتن کد ملی و بر مبنای کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده در ارتباط با اقامتگاه اصلی افراد در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.