تشکیل اولین نشست شورایعالی مسکن با حضور رئیس جمهور

به گزارش مدیرسا اولین نشست شورایعالی مسکن دولت سیزدهم به ریاست رئیس جمهور در حالی امروز برگزار می گردد که مهم ترین مبحث این نشست، بررسی چگونگی اجرای قانون جهش تولید و تأمین مسکن با هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد خواهد بود؛ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفته که در این قانون برای تأمین زمین، تأمین منابع مالی، تأمین مصالح ساختمانی و خدمات پیشبینی های لازم صورت گرفته است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، چهارشنبه ۱۴ مهرماه اولین جلسه شورایعالی مسکن با حضور و ریاست سید ابراهیم رئیسی ـ رئیس جمهوری ـ برگزار می گردد. رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ با بیان این خبر گفته است: قانون جهش تولید مسکن که اخیرا توسط رئیس جمهوری ابلاغ گردید در تأمین نیاز مسکن کشور بسیار موثر است و تشکیل شورایعالی مسکن به ریاست رئیس دولت، مشکلات و موانع موجود در راه اجرای تولید انبوه مسکن را برطرف می کند.
وی ضمن اشاره به این که در قانون جهش تولید مسکن برای مولفه های تولید مسکن که شامل تأمین زمین، تأمین منابع مالی، تأمین مصالح ساختمانی و خدمات است، پیشبینی های لازم انجام شده است، اظهار داشت: سیاست دولت در تولید مسکن رفتن به سمت شهرسازی و نه صرفاً مسکن سازی است. بدین معنا در تلاش هستیم تا زمینهای درون بافت های شهری برای تولید مسکن در اولویت قرار بگیرد.
از مهم ترین الزامات پیشبینی شده برای اجرای طرح جهش مسکن میتوان به تشکیل بانک زمین طی سه ماه آینده، شناسایی اراضی موجود برای راه اندازی ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال، شهرک سازی، همکاری استانداران و شهرداران با سیاستهای کلی برنامه و تولید انبوه مسکن با روشهای نوین ساخت و صنعتی سازی اشاره نمود.
بنا به قول رستم قاسمی، قرار است تا ظرف ۲ الی ۳ ماه آینده، بانک زمین، تکمیل شود. در مورد تشکیل بانک زمین و سامانه و تدقیق اراضی در شهرهای مختلف کشور، الان وضعیت اراضی موجود در ۱۳۰۰ شهر احصا شده است و وضعیت شهرستان ها به لحاظ زمین در راه و شهرسازی درحال تعیین است.
قاسمی اضافه کرد: در مورد اراضی سایر دستگاه ها و مراکز دولتی که در قانون پیشبینی شده و باید به اجرای طرح اقدام ملی مسکن تخصیص یابد، مطابق قانون ظرف دو ماه آتی درصورتیکه از جانب وزارت خانه ها و سایر دستگاه ها اعلام نشود، سازمان ثبت اقدام خواهد نمود و اراضی تحت اختیار وزارت خانه ها و سازمان های دولتی به اجرای قانون جهش تولید مسکن اختصاص می یابد.

مقاومت دستگاههای دولتی برای تخصیص زمین های خود
اختصاص زمین های دولتی در اختیار دستگاهها برای طرح جهش تولید مسکن از مواردی است که در این قانون پیشبینی شده است. البته این مورد مسبوق به سابقه است و در قانون زمین شهری مصوب ۱۳۶۰ هم به آن تاکید شده اما سالهاست که دستگاههای اجرایی آنرا جدی نمی گیرند؛ موضوعی که رستم قاسمی هم به آن اذعان دارد.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که پیشبینی مقاومت هایی از جانب دستگاه ها و سازمان ها برای تخصیص زمین وجود دارد اظهار داشت: در مورد اراضی سایر دستگاه ها و مراکز دولتی که در قانون پیشبینی شده و باید به اجرای طرح اقدام ملی مسکن تخصیص یابد، مطابق قانون ظرف دو ماه آتی درصورتیکه از جانب وزارت خانه ها و سایر دستگاه ها اعلام نشود، سازمان ثبت اقدام خواهد نمود و اراضی تحت اختیار وزارت خانه ها و سازمان های دولتی به اجرای قانون جهش تولید مسکن اختصاص می یابد.
وی خاطرنشان کرد: با تشکیل شورایعالی مسکن تلاش خواهد شد تا مقاومت هایی که برای تخصیص زمین به اجرای قانون جهش تولید مسکن وجود دارد، اصلاح گردد. استانداران موظف شدند تا مشکل مسکن استان خویش را حل و به اجرای قانون جهش تولید مسکن کمک کنند.

شناسایی اراضی موجود برای راه اندازی ۴ میلیون واحد مسکونی طی دولت سیزدهم
وی با تکیه بر این که ظرف ۳ ماه آینده، اراضی موجود برای راه اندازی ۴ میلیون مسکن با نگاه شهرسازی و نه فقط مسکن سازی شناسایی خواهد شد، اظهار داشت: بخشی از اراضی اجرای قانون جهش تولید مسکن در شهرهای جدید تأمین می شود که الان بررسی های اولیه برای آن انجام شده است.

برنامه ساخت ۴۰ شهرک مسکونی جدید
یکی از ظرفیتهایی که مقرر است در اختیار طرح جهش تولید و تأمین مسکن قرار گیرد راه اندازی شهرکهای جدید در اطراف شهرها بویژه شهرهایی که با سرریز جمعیت مواجهند خواهد بود. در این خصوص شرکت عمران شهرهای جدید ساخت ۱۳۲ هزار واحد مسکونی در ۴۰ شهرک مسکونی را در برنامه خود قرار داده است.
بنا به قول حبیب الله طاهرخانی ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ـ ۱۰ شهرک در استان مازندران، هفت شهرک در گلستان، شش مورد در فارس، سه مورد در یزد، سه شهرک در تهران، دو مورد در آذربایجان شرقی، دو شهرک در هرمزگان است و در استان های البرز، اصفهان، کردستان، کرمان، اردبیل، سمنان و خراسان جنوبی هرکدام یک شهرک ایجاد می شود.
وزیر راه و شهرسازی هم اظهار نمود: درمورد شهرک سازی اختیاراتی داریم که اقدام خواهیم کرد. شهرک های جدید شاید امکان الحاق به شهرها و حتی شهرهای جدید را نداشته باشند اما شهرک هایی هستند که می تواند برای افراد جذابیت لازم را داشته باشد.

الزام استانداران و ضرورت تعامل و همراهی شهرداران به همکاری در اجرای قانون جهش تولید مسکن
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در اجرای قانون جهش تولید مسکن شورایعالی مسکن با حضور اعضای مشخص و وظایف مشخص آغاز به کار می کند. بر این اساس وظایفی برای استانداران به عنوان رئیس شورای مسکن استان تعیین و موظف به پاسخگویی هستند. همینطور در قانون جهش تولید مسکن برای شهرداران هم وظایفی تعریف شده است. در عین حال راهکارهایی اندیشده شده تا شهرداران به همکاری در اجرای قانون جهش تولید مسکن، ترغیب شوند.
وی با تکیه بر این که در اجرای تولید مسکن در شهرها مشوق هایی برای ترغیب شهرداران به همکاری در نظر گرفته می شود، توضیح داد: تأمین خدمات در اجرای قانون جهش تولید مسکن برعهده دولت می باشد و دولت در اینکار باید اهتمام داشته باشد. از طرفی باید امکان مالی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد که این امکان با راه اندازی صندوق ملی مسکن میسر خواهد شد.
قاسمی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی مکلف است بر اجرای قانون جهش تولید مسکن اهتمام داشته باشد و منابع مناسبی هم برای اجرای قانون پیشبینی شده است.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی برای دهک های پایین، زمین رایگان(اجاره ۹۹ ساله) می تواند، تخصیص بدهد.
وی ضمن تاکید بر بهره مندی از تجربیات مسکن مهر و مسکن ملی در اجرای قانون جهش تولید مسکن، در مورد روش های ساخت هم اعلام نمود: توزیع مدیریت ساخت رویکرد وزارت خانه در این دوره است. بعنوان نمونه وزارت راه به بنیاد مستضعفان برای راه اندازی ۳۶۰ هزار واحد برای متقاضیان حائز شرایط زیر پوشش کمیته امداد کمک می نماید.

اجرای تولید انبوه مسکن با روش های نوین ساخت و صنعتی سازی
رئیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران اظهار داشت: در مورد تأمین مصالح برای انبوه سازان در جلسه ای که در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد، تصمیم هایی می گیریم و روش های ایجاد تکنولوژی دانش نوین ساختمان را مدنظر قرار می دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این خبر که در مورد روش های نوین ساخت و صنعتی سازی با بعضی از کشورها تفاهماتی انجام شده است، تصریح کرد: درصدد ارتقای دانش فنی هستیم تا در اجرای طرح جهش تولید مسکن روش های نوین ساخت را مورد استفاده قرار بدهیم.
قاسمی ضمن اشاره به این که سالانه توسط بخش خصوصی و مردم بیشتر از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی راه اندازی می شود، اظهار داشت: راه اندازی ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال باآنکه کار دشواری است اما در برنامه دولت می باشد و محقق خواهد شد.
وی با یادآوری این که تولید مسکن در کشور حداقل به ۲ سال زمان نیاز دارد، بر رفع موانع برای تولید مسکن تصریح کرد و اظهار داشت: راه اندازی ۴ میلیون واحد مسکن در ۴ سال در دو گام برنامه ریزی شده است که در گام نخست و در سال اول برنامه ریزی برای راه اندازی دو میلیون واحد مسکونی آغاز و در سال دوم هم راه اندازی ۲ میلیون واحد دیگر در سال آغاز خواهد شد تا در انتها دولت سیزدهم ۴ میلیون واحد مسکونی در مراحل پایانی تکمیل و تحویل به متقاضیان باشند.

منبع: