گزارش مدیرسا؛ پرند، هشتگرد و ایوانکی مشکل مسکن تهرانی ها را حل می کنند؟

به گزارش مدیرسا باآنکه تجربه مسکن مهر نشان داد ساخت و ساز در فواصل طولانی از حاشیه پایتخت، نتوانست قیمت مسکن را کنترل کند، اما در نهضت ملی مسکن بار دیگر حانه دار شدن تهرانی ها به حاشیه شهر حواله شده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، طرح نهضت ملی مسکن ذیل قانون جهش تولید مسکن و همینطور در جهت اجرای طرح ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی چندی است که شروع شده و وزارت راه و شهرسازی سامانه ثمن را برای این طرح راه اندازی کرده است.
بر خلاف پیشبینی های دولت در خصوص وجود تقاضای چند میلیونی مسکن تا کنون تنها بیشتر از یک و نیم میلیون متقاضی در این سامانه ثبت نام کرده اند که از پیشبینی های ۴ میلیونی فاصله بسیاری دارد.
برخی کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند اولاً تقاضای ۴ میلیونی مسکن در کشور نداریم و ثانیاً ساخت مسکن جدید در حاشیه تهران یا کلانشهرها نمی تواند مشکل قیمت مسکن در تهران را حل کند.
اگرچه برخی دیگر از کارشناسان اقتصاد مسکن با رد این مورد می گویند با عنایت به وجود سالانه بیشتر از یک میلیون ازدواج در کشور و همینطور ۱۹ میلیون حاشیه نشین، فرسوده نشین و بد مسکن، تقاضای مسکن بیشتر از اینهاست؛ اما خانوارها توانایی ساخت یا نوسازی با هزینه های فعلی را ندارند؛ بنابراین دولت باید به جای ساخت و ساز در حاشیه شهرها، به نوسازی بافت های نابسامان شهری روی بیاورد تا بتواند وضعیت مسکن تهران و برخی کلانشهرها را ساماندهی کند.
تکرار تجربه مسکن مهر
حال سوال این است که آیا تکرار تجربه مسکن مهر که به افزایش خانه های خالی در شهرهای جدید حاشیه تهران منجر گردید، می تواند وضعیت فعلی بازار مسکن تهران را ساماندهی کند؟
در حال حاضر بر مبنای آخرین گزارش اعلامی بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در مهر ماه سال جاری بیشتر از ۳۱ میلیون تومان است؛ این نرخ در ارزان ترین نقاط پایتخت از متری ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان ارزیابی شده است.
حال آنکه قیمت واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید اطراف تهران فرق زیادی حتی با مناطق ارزانقیمت پایتخت دارد؛ مثلا در منطقه ۱۸ که در گزارش بانک مرکزی هر واحد مسکونی متری ۱۵ میلیون تومان است، یک واحد ۱۰۰ متری یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارد حال آنکه در شهر جدید پردیس واحدهای ۱۰۰ متری تا ۸۵۰ میلیون تومان، در پرند تا ۵۰۰ میلیون تومان، در اندیشه کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان و در هشتگرد تا ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.
ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید اطراف تهران کمکی به بازار مسکن کرد؟
این در حالی است که پیش از این طرح مسکن مهر و طرح ملی مسکن با همین وضعیت در شهرهای جدید حاشیه تهران اجرا شده بود که به افزایش تعداد خانه های خالی در شهرهای جدید منجر گردیده است.
نهضت ملی مسکن مقرر است برای متقاضیان تهرانی در ۳ شهر جدید پرند، هشتگرد و ایوانکی و اخیراً هم دو شهر پاکدشت و رباط کریم در استان تهران، مبادرت به ساخت و ساز کند.
این در حالی است که باآنکه در شهر جدید پردیس، دیگر فضای کافی برای شروع پروژه های جدید مسکونی نیست و میزان تقاضای سرمایه ای از عرضه بیشتر است، اما تقریباً ۷۰ درصد خانه هایی که در مسکن مهر به متقاضیان واگذار شده، خالی از سکنه است؛ این وضعیت در شهرهای جدید هشتگرد و پرند بدتر بوده و هنوز هم با واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی در این دو شهر جدید مواجهیم.
معاون وزیر راه: اگر ساخت و سازهای شهرهای جدید نبود، قیمت مسکن در تهران خیلی بیشتر از اینها بود
حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با این نظر مخالف و اعتقاد دارد اگر ساخت و سازهای شهرهای جدید حاشیه کلانشهرها نبود، هم اکنون معلوم نبود وضعیت بازار مسکن در تهران و دیگر کلانشهرها به چه شکل بود و قیمت ها سر به فلک کشیده بود.
مدیرعامل سابق پردیس: چندین هزار واحد خالی در پردیس داریم
سید مهدی هدایت مدیرعامل سابق شرکت عمران شهر جدید پردیس پیش از این به خبرنگار مهر اظهار داشته بود: ساخت مسکن مهر پردیس در چارچوب ۸۴ هزار واحد از سال ۹۱ شروع شده؛ ۳۴ هزار واحد در فاز ۱۱، ۲۸ هزار واحد در فاز ۸، ۱۰ هزار واحد در فازهای ۵ و ۹ و ۳ هزار واحد در فاز ۹ قدیم و مابقی در فاز ۳ واگذار شده بود که هم اکنون فاز ۳ به صورت کامل به متقاضیان تحویل داده شده است.
مدیرعامل شرکت عمران پردیس اضافه کرد: در شهر پردیس چندین هزار واحد خالی وجود دارد که هنوز مصرف کنندگان واقعی در آنها مستقر نشده اند که امیدواریم با اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی زودتر این واحدها به دست مصرف کننده واقعی برسد.
وی ضمن اشاره به افتتاح ۴۰۳۰ واحد مسکن مهر پردیس در مهر ماه سال جاری اظهار داشت: ۴ هزار و ۳۰ واحد مسکن مهر باقی مانده ای را که وجود داشت، به متقاضیان تحویل دادیم. با آغاز به کار و با تحویل این واحدها مرز واحدهای افتتاح شده در پردیس به ۷۰ هزار واحد رسیده است.
پژوهشگر اقتصاد مسکن: ساخت و ساز در اطراف تهران کمکی به کاهش قیمت مسکن نمی کند
پرویز آقایی مدیر گروه مسکن اندیشکده اقتصادی دانشگاه امام حسین (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساخت و ساز در حاشیه تهران اظهار نمود: ساخت چند هزار واحد مسکونی در اطراف تهران که تأثیری در بازار مسکن پایتخت ندارد؛ معتقدم این ایرادات نهضت ملی مسکن، ایرادات جزئی نیستند بلکه ساختاری اند و باید کل طرح اصلاح گردد. وقتی طرح مسکن مهر شکست خورد، دیگر تکرار آن فایده ای ندارد.
کارشناس اقتصاد مسکن اضافه کرد: ما مشکل کمبود مسکن در کشور نداریم بلکه باید واحدهایی که مصرفی نیستند را وارد بازار کرد؛ یک مرتبه ساخت مسکن در اطراف تهران را تجربه کردیم که شکست خورد؛ هم اکنون ۷۰ درصد واحدهای مسکن مهر پردیس، خالی از سکنه اند؛ مالک این واحدها حاضر به سکونت در آنجا نیستند و باردیگر به اجاره نشینی در داخل شهر روی می آورند، همین اتفاق هم برای واحدهای مسکن نهضت ملی خواهد افتاد. چه کسی حاضر است در ایوانکی زندگی کند؟
وی متذکر شد: در طرح جامع تهران، دور تا دور شهر را کمربندی کشیده اند و اجازه ندادند شهر رشد کند که باید این طرح جامع اصلاح گردد.
آقایی اضافه کرد: اگر بازار اجاره مسکن اصلاح گردد، می توانیم بخش مهمی از انباشت تقاضای مسکن در تهران را پاسخ دهیم؛ چاره کاهش این انباشت تقاضا، ساخت و ساز در اطراف پایتخت نیست. چرا باید اجاره بها در یک سال ۶۰ درصد رشد کند؟