ثبت نام ۱۵۰ هزار نفری فارغ التحصیلان در طرح کارورزی

مدیرسا: برمبنای تازه ترین آمار اجرای طرح کارورزی در کشور، بیش از ۱۵۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان و کارجویان در طرح ثبت نام کرده و بیش از ۱۰ هزار واحد مشمول معافیت بیمه ای شده اند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه و بعنوان یکی از برنامه های موثر وزارت کار ذیل برنامه سیاستهای فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه های لازم برای ارائه آموزشهای شغلی به فارغ التحصیلان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیتهای بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخشهای خصوصی و تعاونی را فراهم نموده است.

از با اهمیت ترین اهداف طرح کارورزی می توان به افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان بوسیله انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب وکار در دانش آموختگان، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به کارگاه و کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما اشاره نمود.

نتایج آخرین گزارش عملکرد اجرای طرح کارورزی حاکی از آنست که تا حالا ۱۵۰ هزار و ۳۶۱ نفر از داوطلبان، ثبت نام و واجد شرایط شناخته شده اند که از این تعداد ۵۹ هزار و ۶۹۶ نفر منجر به عقد قرارداد شده است؛ همین طور ۲۰ هزار و ۹۲۶ واحد پذیرنده بعنوان بنگاه اقتصادی در این طرح ثبت نام کرده اند که از مجموع این تعداد، ۱۰ هزار و ۷۱۲ واحد مشمول برخورداری از معافیت های مالیاتی شده اند؛ ۱۴۸۸ قرارداد نیز در دست اجرا قرار دارد.

آمارهای مذکور رشد تعداد متقاضیان و بنگاههای ثبت نام کرده نسبت به ماههای گذشته را نشان میدهد. به سبب این طرح استان فارس، پیشتاز بیشترین تعداد داوطلب واجد شرایط، بنگاه پذیرنده و قرارداد منعقده است.

کمک هزینه کارورزی، وجهی است که در آخر دوره مقدماتی کارورزی و متناسب با مدت آن به کارورز پرداخت می شود.

مهمترین مزیت طرح برای کارآفرینان و کارفرمایان این است که در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال برخوردار می شوند.

از جمله شرایط برخورداری از مزایای این طرح، داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و کمتر از ۳۵ سال سن در زمان ثبت نام است. داشتن کارت اختتام خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد نیز الزامی است.
کارورزان در مدت دوره کارورزی که حداکثر سه ماه است، بیمه مسئولیت مدنی هستند.

فارغ التحصیلان دانشگاهی و واحدهای اقتصادی جهت بهره مندی از مزایای دوره کارورزی و معافیت بیمه ای می توانند به سامانه کارورزی وزارت کار به آدرس https: //karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا در برنامه ششم توسعه، بیکاری بعنوان یکی از ابرچالشهای کشور و بازار کار عنوان شده و به همین دلیل لزوم تحرک بخشی به بازار کار و ایجاد فرصتهای شغلی خصوصاً برای جوانان، زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی مورد تاکید واقع شده است.

منبع: