وزیر راه و شهرسازی: مرگ ومیر در جاده ها مساله ای فرادستگاهی است

به گزارش مدیرسا خوزستان وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه کشته شدن ۱۷ هزار نفر در جاده های کشور چیزی شبیه آمار کرونا است، اظهار داشت: در۱۰ سال قبل برای تعمیر و نگهداری جاده های آسفالت کشور حتی یک ریال اختصاص داده نشده است.

رستم قاسمی در نشست کمیسیون ایمنی راه های کشور که امروز، ۲۵ بهمن ماه بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار نمود: ما امروز مسئول حتی جان یک نفر در کشور هستیم و وقتی در تصادفات اتفاقی رخ می دهد که موجب مرگ یک نفر می شود، باید خودرا سرزنش نماییم که نباید چنین اتفاقی رخ دهد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: آمار تصادفات که در کشور وجود دارد، آماری غیر استاندارد است و برای کشور قابل قبول نیست و راهکارهایی که برای پیش گیری از این مساله لازم است، باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد چنین آمار بالای تصادفات در کشور نباشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تنظیم نامه ای برای رئیس جمهور برای همکاری همه دستگاه های کشور جهت کاهش آمار تصادفات و مرگ و میرهای جاده ای اظهار داشت: کشته شدن ۱۷ هزار نفر در جاده های کشور نیازمند همراهی ملی است و باید همه دستگاه های پای کار بیایند تا این آمار کم شود.

قاسمی عنوان کرد: مرگ و میر این تعداد در جاده های کشور، چیزی شبیه آمار کرونا و این آمار بسیار زیاد است و باید کم شود. این مساله یک مساله فرادستگاهی است و فقط به وظایف راه و شهرسازی بر نمی گردد.

وی با اعلان اینکه جاده ها، خودرو ها و نیروی انسانی سه عامل تصادفات در کشور است، اظهار داشت: در بحث جاده ها خودرا مقصر می دانیم و تا جایی که ممکنست تلاش خواهیم کرد بحث ایمنی راه ها را فراهم نماییم.

در۱۰ سال قبل ریالی برای نگهداری جاده ها اختصاص نیافته است

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده آسفالت در کشور داریم اما در ۱۰ سال قبل برای تعمیر و نگهداری این جاده ها حتی یک ریال اختصاص داده نشده و این مساله خطرناک است.

قاسمی با اشاره به وجود حدود ۳هزار نقطه حادثه خیز در کشور اضافه کرد: جاده ها را نتوانسته ایم نگهداری نماییم و نمی توانیم نگهداری نماییم و این مساله بر روی آمار تصادفات بی تاثیر نیست. مقرر است برای حل مساله نقاط حادثه خیز کشور با اولویت بندی عمل نماییم و منابعی را نیز برای این کار در نظر گرفته ایم.

وی افزود: تعدادی از شهرها پرجمعیت هستند و امروز باید دارای محورهای دو بانده شوند و دیگر محورهای یک بانده پاسخگوی تردد این شهرها نیست. این کار، نیازمند منابع است و منابع فعلی راه و شهرسازی اصلا پاسخگو نیست اما امیدواریم با روش هایی بتوانیم مشکلات را مرتفع نماییم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: فاصله عمر خودرو ها در دنیا با عمر خودروهایی که در محورهای کشور ما تردد دارند اصلا قابل قیاس نیست. در کشور خودروهایی ۴۰ ساله وجود دارد که در جاده ها تردد می کنند و این مساله می تواند حادثه خیز باشد.

قاسمی عنوان کرد: عمر خیلی از ماشین های مسافربری کشور مثل مینی بوس ها و اتوبوس ها در کشور تمام شده است اما ماشین های ۳۰ و۴۰ ساله در جاده ها تردد می کنند.

وی با اشاره به تصادف زنجیره ای در محور رامهرمز – بهبهان اظهار نمود: تعدادی از محورها دوبانده هستند اما گاهی تصادفات رخ می دهد و دراین زمینه به ابزارهایی نیاز است که امیدواریم بتوانیم نسبت به تامین آنها اقدام نماییم. امیدواریم بتوانیم در سطح ملی این مسایل را پیگیری نماییم تا بتوانیم تعداد تصادفات سالیانه را کاهش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بحث هایی در ارتباط با نوسازی ناوگان حمل و نقل مطرح است اما تا حالا اقدام عملی و جدی دراین زمینه انجام نشده و این ناوگان نیازمند نوسازی است.

قاسمی خطاب به رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: در بحث سامانه های کنترلی مثل سپهتن هر همکاری که لازم است باید میان این سازمان و پلیس صورت گیرد تا این سامانه های کنترلی به سرعت اجرائی شوند و مانع قسمتی از تصادفات شوند.

وی با اعلان اینکه برای افرادی که تخلف می کنند حتما باید جرایم سنگین در نظر گرفته شود، اضافه کرد: بحث سامانه ها باید در دستور کار سازمان راهداری قرار بگیرد تا بتوانیم از ابزارهایی که امکان کاهش تصادفات وجود دارد استفاده نمائیم.

منبع: