وزیر كار اعلام كرد افزایش جذب نیروی انسانی در بنگاه های اقتصادی فعال

مدیرسا: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با شروع سال جدید از افزایش سطح جذب نیروی انسانی در بنگاه های اقتصادی فعال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ آگاهی داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سال ۱۴۰۱ از طرف مقام معظم رهبری با نام”تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین” نامگذاری شده است. بر این اساس استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان بعنوان شرکتهایی نوپا و با ارزش افزوده بالا از محورهای دستور کار امسال است و ضرورت ایجاد اشتغال دانش بنیان و تولید مبتنی بر دانش از طرف کارشناسان مورد تاکید قرار گرفته است.

حجت الله عبدالملکی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امتداد تحقق شعار سال، اشتغال و رفع فقر را از برنامه های مهم وزارت کار در سال ۱۴۰۱ عنوان کرده و می گوید: با توجه به این که رهبر معظم انقلاب، امسال را سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری کرده اند، برنامه ریزی برای تحقق شعار سال در دستور کار قرار گرفته و امسال یک میلیون فرصت شغلی در سرفصل های مختلف در کشور محقق خواهد شد.

آنطور که وی گفته بمنظور افزایش سطح اشتغال در جامعه، افزایش جذب نیروهای انسانی در واحدهای اقتصادی فعال یکی از برنامه های اصلی است که در دستور کار وزارت کار قرار خواهد گرفت.

به اعتقاد خیلی از کارشناسان و فعالان حوزه کار، باتوجه به پیشرفتهای روز دنیا و منسوخ شدن تدریجی مشاغل سنتی، لازم است به سمت مشاغل و تکنولوژیهای جدید گام برداریم و کارهای مبتنی بر دانش را سرلوحه کار قرار بدهیم.

فتح الله بیات – فعال حوزه کار در این زمینه به ایسنا می گوید: شناسایی و حفظ نخبگان و کارآفرینان در کشور از اهمیت بسیاری برخوردارست و برای آنکه مجموعه های دانش بنیان تولید رقابت پذیر داشته باشند، باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی از نیروی کار بعنوان سرمایه انسانی کشور نام برده و می افزاید: اگر می خواهیم نیروی کار کشور خلاقیت و نوآوری بوجود آورد و راندمان بنگاهها بالا برود باید مشوق های حمایتی درنظر بگیریم و برای فعال کردن شرکتها و مجموعه های دانش بنیان از تجربه نیروهای انسانی خلاق استفاده نمائیم.

به گفته بیات، گسترش مشاغل دانش بنیان در سال جدید باید در دستور کار قرار گیرد و در زمینه کارهای دانش بنیان فعال تر از قبل ظاهر شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، شرکت های دانش بنیان بااینکه نوپا هستند اما توانسته اند در عرصه های مختلفی همچون هوش مصنوعی، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات، فناوری های نانو و تولید مواد غذایی و کشاورزی فعالیتها و دستاوردهای خوبی از خود نشان داده اند، بدین جهت انتظار می رود باتوجه به نامگذاری شعار سال از پتانسیل های این مجموعه ها در تولید و اشتغال بیش از پیش استفاده گردد و اشتغالزایی و تولید مبتنی بر دانش روز در واحدها گسترش یابد.

منبع: