از سوی بانك مركزی؛ اعلام شرایط و جزئیات دریافت وام ازدواج

مدیرسا: شرایط و جزییات چگونگی بهره مندی متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج باتوجه به شبکه بانکی، بمنظور آگاهی و اطلاع دقیق و بیشتر هموطنان منتشر شد.
به گزارش مدیرسا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه شماره ۰۱/۳۰۳۹ مورخ ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۰، بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و جز (۱) بند قانونی مورد اشاره را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. بر این اساس بانک مرکزی مکلف است از محل صد در صد (۱۰۰٪) مانده سپرده های قرض الحسنه و پنجاه درصد (۵۰٪) سپرده های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات مبحث این بند را با اولویت نخست از راه بانکهای عامل تأمین کند. بانکها هم مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با دریافت سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانکهای عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها پس از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۷‬ بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر بیست و پنج سال و زوجه های زیر بیست و سه سال یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است. تمامی بانکها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.

همچنین، با عنایت به مفاد ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران افراد مندرج در قانون یاد شده مشمول دریافت قرض الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی هستند.

تاکید می شود که ترتیبی از جانب شبکه بانکی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته کاری از تاریخ وصول این نامه، مبحث به واحدهای اجرایی ذیربط در سرتاسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود.‏‏‏‏‏‏‏‏ مراحل، مدارک و شرایط عمومی متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و شرایط و چگونگی ثبت نام مراحل ثبت نام و دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج
۱. مطالعه دقیق شرایط و دستورالعمل دریافت وام ازدواج، پیش از ثبت نام
۲. ثبت نام و تکمیل فرم مربوطه از راه سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به آدرس ve.cbi.ir برای هر یک از زوجین به صورت جداگانه
۳. دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی
۴. رفتن به سایت بعد از تعیین شعبه، جهت اطلاع از شعبه عامل اعطای وام ازدواج. (مدت زمانی تعیین شعبه از جانب بانکها با عنایت به میزان منابع قرض الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهد گرفت.)
۵. رفتن به شعبه معرفی شده ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، با به همراه داشتن مدارک لازم
۶. اتمام مراحل دریافت وام در شعبه مربوطه

شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج
۱. دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
۲. به هر یک از زوجین مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق می گیرد.
تبصره ۱. به استناد مفاد جز (۱) بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، به هر یک از زوجین مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد.
تبصره ۲. به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال است، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد.
تبصره ۳. کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می باشد بعنوان سند ازدواج تلقی می شود.
تبصره ۴. اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت های دینی در داخل کشور مورد تأیید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان هم قادر به ثبت نام خواهند بود.
۳. دارا بودن کارت ملی (موقت یا دائم) و کد پستی محل سکونت متقاضی.
۴. با عنایت به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، درصورتیکه متقاضی وام ازدواج قبلاً از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علی رغم ازدواج دوم یا بیشتر) می تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند شود. (توجه: به هر یک از متقاضیان صرفا یک بار تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد)
۵. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج هایی که تاریخ عقد آنها پس از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۷‬ باشد و تابحال وام ازدواج دریافت نکرده اند، پرداخت می شود.
۶. افرادی که از سال قبل متقاضی دریافت وام ازدواج بودند و در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند، در صورتیکه تاریخ عقد آنها پس از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۷‬ باشد و تابحال وام ازدواج دریافت نکرده اند، می توانند در سقف های مصوب بودجه ۱۴۰۱ از تسهیلات فوق الذکر بهره مند شوند.
۷. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به افراد بالای ۵۰ سال تعلق نمی گیرد.

مدارک مورد نیاز
۱. اصل و کپی سند ازدواج
۲. اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه های زوجین
۳. اصل و کپی شناسنامه های ضامن
۴. اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دائم) زوجین
۵. اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دائم) ضامن
۶. کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین
۷. کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت بعد از مرحله ثبت نام

شرایط پرداخت
– تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوج ها، مبلغ یکصد و بیست میلیون (۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان با دوره بازپرداخت ده ساله با دریافت یک ضامن معتبر و سفته است.
– بانکها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با دریافت سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

روش ثبت نام
کلیه متقاضیان وام ازدواج که حائز شرایط فوق هستند، ابتدا باید با رفتن به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج سایت ثبت نام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند، براین اساس و در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه بوده و در ارتباط با متقاضی است، به شخص ثبت نام کننده داده می شود.
متقاضیان موظف می باشند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و همینطور نام شعبه مربوطه جهت رجوع برای دریافت وام ازدواج، به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مراجعه نموده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از سوی سایت اعلام می شود، به شعبه مربوطه مراجعه نموده و نسبت به اتمام مراحل دریافت وام اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم رجوع متقاضیان در زمان تعیین شده، ثبت نام آنهاکان لم یکن تلقی می شود.
ذکر این نکته ضروریست مدت زمان تعیین شعبه از جانب بانکها با عنایت به میزان منابع قرض الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهد گرفت.
متقاضی دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بعد از تعیین شعبه ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، فرصت دارد با به همراه داشتن مدارک لازم به شعبه معرفی شده، رجوع کند. همینطور در صورت عدم رفتن به شعبه مربوطه در مدت زمان تعیین شده، اطلاعات ثبت نامی متقاضی حذف خواهد شد.
متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، بعد از پذیرش توسط شعب بانک ها، حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز کاری باید نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام نمایند و در صورت عدم تکمیل مدارک، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف می شود تا امکان بهره مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانکها به عمل آید.

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد
– مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد است.
– اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید نخستین قسط و کارمزد آن، یک ماه بعد از پرداخت تسهیلات یاد شده است.

همینطور در انتها یادآور می شود بانکها در سال ۱۴۰۰ نسبت به پرداخت بیشتر از ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۹۲۴ هزارمتقاضی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اقدام نمودند و از آغاز سالجاری تا روز ۱۶ فرودین ماه حدود ۶۵ هزار فقره ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مربوطه انجام شده است. بر این اساس بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور خویش را ملزم به اجرای قوانین در جهت تکریم مردم و جوانان دانسته و امسال هم به روال سال های گذشته نسبت به انجام وظایف و تکالیف خود بخصوص در مورد پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اقدام خواهند کرد.

منبع: