خیز تعاونی های دانش بنیان برای توسعه اشتغال

به گزارش مدیرسا معاون وزیر کار از بسیج ۱۰۱ تعاونی دانش بنیان در کشور برای عملیاتی کردن شعار سال آگاهی داد و ابراز امیدواری کرد: بوسیله تعاونی های دانش بنیان قسمتی از سبد اشتغال کشور در بخش تعاون محقق شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، نظام اقتصادی امروز مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است و شاخص اقتصاد دانش بنیان بعنوان یک معیار جهانی در سنجش کشورهای مختلف جهان از حیث میزان اتکا به علوم مختلف و به کارگیری آنها در امتداد توسعه اقتصادی مورد تاکید و توجه قرار دارد.

هم حالا خیلی از کشورهای دنیا همچون آمریکا، کانادا، آلمان، سوئیس، هلند و فنلاند از کشورهای مطرح و شناخته شده در زمینه اقتصاد دانش بنیان هستند.

این شرکتها، موتور محرکه و عامل محوری پیشرفت اقتصادهای دانش بنیان به شمار می روند که در پایداری اقتصاد نقش موثری دارند.

مهدی مسکنی – معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه می گوید: امروز ۱۰۱ تعاونی دانش بنیان در کشور وجود دارد که عدد بسیار قابل توجهی است و می توانیم قسمتی از سبد اشتغال را در بخش تعاون به وسیله آنها محقق نماییم.

وی می افزاید: تلاش ما بر این است که از سیاست های کلان معاونت و بخش تعاون بتوان در همسویی با سایر بخش های وزارتخانه مردم بهره برد و گام مؤثری در تعالی بخش تعاون برداشت.

معاون وزیر کار ۵۰ درصد تعاونی های ثبت شده در کشور را تعاونی های تولیدی دانسته و می گوید: بخش عمده این تعاونی ها درحال پیگیری و اجرائی کردن شعار سال هستند.

به گفته مسکنی، باتوجه به شعار سال درباب تولید، اشتغال آفرینی و دانش بنیان، آینده ای پرفروغ و روشن برای بخش تعاون قابل پیش بینی است.

در همین راستا یک کارشناس حوزه تعاون در گفت و گو با ایسنا، تشکیل تعاونی های دانش بنیان را همچون زمینه های ایجاد اشتغال برای کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی عنوان کرده و می گوید: باتوجه به آمار بالای فارغ التحصیلان، ایجاد شرکتهای دانش بنیان در قالب تعاونی، ضمن کاهش هزینه ها سبب درآمدزایی و سودآوری بیشتر می شود.

رضا محمود می گوید: فعالیت در بخش تعاون خصوصاً برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بهترین بستر فعالیت اقتصادی در قالب مشارکت گروهی شمرده می شود و ریسک سرمایه گذاری در این فعالیت ها به شدت پایین است.

وی از شرکت های دانش بنیان بعنوان عامل محوری پیشرفت اقتصادهای دانش بنیان نام می برد که می تواند فرصتهای شغلی بسیار و پایداری برای فارغ التحصیلان خلاق و صاحب ایده داشته باشد.

پیش از این رییس اتاق تعاون ایران، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های بخش تعاون در حوزه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تاکید کرده و اظهار داشته بود: “یکی از الزامات تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، استفاده از توانمندی های بخش مردمی تعاون است و تعاونی های دانش بنیان، توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در امتداد گسترش اختراع و نوآوری را دنبال می کنند.”

تعاونی های دانش بنیان، شرکتهایی هستند که با مشارکت حــداقل ۵۱ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی، نخبگان، استعدادهای برتر، مخترعان یا مبتکران و برگزیدگان المپیادهای داخلی و خارجی تشکیل شوند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، شرکتهای دانش بنیان، موسساتی هستند که با هدف تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات و توسعه و بومی سازی فناوری شکل می گیرند و از ریسک سرمایه گذاری پایینی برخوردار می باشند. به اعتقاد کارشناسان، اقتصاد دانش بنیان می تواند کلید پیشرفت و شکوفایی اقتصاد ایران در قرن جدید باشد و در سال ۱۴۰۱ بستر مناسبی برای فعالیت کارآفرینان و فارغ التحصیلان خلاق و صاحب ایده فراهم آورد.

منبع: