کاهش ۵ ساعته مسیر ریلی تهران-تبریز با شروع به کار خط جدید ازبستان آباد

مدیرسا: مجری طرح خط آهن میانه – بستان آباد – تبریز از پیش بینی صرفه جویی ۱.۵ میلیارد لیتری مصرف سوخت بطور سالانه با تکمیل راه آهن میانه – بستان آباد- تبریز آگاهی داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمید علی محمدزاده اظهار داشت: این خط آهن با هدف افزایش راندمان حمل و نقل با کاهش تعداد ۱۹ ایستگاه به ۱۰ ایستگاه افتتاح شد که ۵ ساعت زمان سفر و ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر را کم می کند. افزایش سهم کشور از حمل و نقل بین المللی با شروع به کار راه آهن بستان آباد – تبریز
وی اضافه کرد: از دیگر مزایای این طرح کاهش خسارت های جانی و مالی در جاده دو خطه موجود میانه- تبریز است که هر سال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.
علی محمدزاده دیگر مزایای این پروژه را در صورت انتقال بار روی ریل، صرفه جویی ۱.۵ میلیارد لیتری در مصرف سوخت بطور سالانه اعلام نمود و اظهار داشت: همین طور کاهش ۵۰ میلیارد تومانی تبعات و خسارات آلاینده ها نیز به دنبال تکمیل این خط آهن پیش بینی شده است.
وی با اشاره به این که این پروژه جزئی از کریدور شرقی- غربی کشور و کریدور TAR بین المللی آسیا- اروپا است، اضافه کرد: با تکمیل این پروژه سهم کشور از حمل و نقل بین المللی افزایش می یابد.
علی محمدزاده اشاره کرد: خط آهن «میانه – بستان آباد – تبریز» میزان تناژ بار را پس از ۲۰ سال از عمر طرح، از ۲ میلیون تن به ۷ میلیون تن می افزاید و ظرفیت جابه جایی مسافر نیز از یک میلیون نفر به ۲ میلیون نفر خواهد رسید.
مجری طرح خط آهن «میانه-بستان آباد-تبریز» از اشتغالزایی مستقیم ۲ هزار نفر حین اجرا و ۴۰۰ نفر در زمان بهره برداری آگاهی داد.
وی اضافه کرد: همین طور برای نخستین بار در تکمیل ریل گذاری این محور از ریل ملی ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان استفاده شده است.
مجری طرح خط آهن «میانه – بستان آباد – تبریز» اظهار داشت: در این پروژه هم در بخش روسازی و هم در بخش زیرسازی رویکرد توجه به تولید داخل مد نظر قرار گرفته است.
علی محمدزاده درباره میزان پیشرفت این پروژه نیز بیان کرد: تا کنون مسیر میانه تا ایستگاه خاوران این پروژه حدود ۹۶ و نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ۱۳۲ کیلومتر اول این مسیر از میانه تا ایستگاه بستان آباد در سال ۹۸ به پایان رسید اما با توجه به این که باید ظرفیت خط بازدهی لازم را داشته باشد، تکمیل خط تا ایستگاه خاوران نیز ضروری بود تا در مجموع جذب بار و مسافر این خط بازدهی مناسب داشته باشد.
وی افزود: مجموعاً از میانه تا ایستگاه خاوران به طول ۱۷۶ کیلومتر است که حدود ۳ درصد از کار باقی مانده و برنامه ریزی شده پس از تخصیص اعتبار که با سفر رییس جمهور محترم به استان صورت خواهد گرفت ظرف حدود ۲ الی ۳ ماه، با تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز به سرانجام برسد.

منبع: