در گفت وگو با مدیرسا مطرح شد افزایش حقوق جلوی گسترش مشاغل کاذب را می گیرد

مدیرسا: عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اعلان اینکه افزایش حقوق و دستمزد جلوی گسترش مشاغل کاذب و غیر مولد را می گیرد، ابتکار و اقدام دولت در کاهش زمان صدور مجوزها را سبب رفع موانع از پیش روی کسب وکارها دانست.

علی اصلانی در گفت و گو با ایسنا، با ابراز خرسندی از افزایش آمار بیمه شدگان جدید تامین اجتماعی اظهار داشت: معتقدم قسمتی از این مساله ناشی از افزایش دستمزدها و بخش دیگر صدور مجوزهای کسب وکار است. به طور قطع افزایش دستمزد آمار اشتغال را بالا می برد و از جهت ایجاد انگیزه در نیروهای کار، تاثیر به سزایی در بهبود بازار کار می گذارد.

وی با اشاره به عوامل موثر در خروج کارگران از کارخانه ها و تمایل به کار در مشاغل کاذب و غیر مولد، اظهار نمود: این بحث که چه چیزی سبب شده تا جوانان از کار در کارگاهها و کارخانه ها رویگردان شوند و به کارهای کاذب روی آورند عوامل خودش را دارد اما به طور قطع افزایش دستمزد جلوی گسترش مشاغل کاذب را می گیرد.

اصلانی افزود: کسی که دوبار با تاکسی اینترنتی یک مسیر خارج از تهران را می رود و برمی گردد و وقتش آزاد است و۳۰۰ هزار تومان گیرش می آید، چرا باید در یک کارگاه یا کارخانه ۸ تا ۹ ساعت کار مداوم و طولانی داشته باش پس معتقدم که افزایش حقوق موجب شد تا جوانان به کار در کارخانه ها امیدوار شوند، قید کار در تاکسی های اینترنتی در گرما و بدون بیمه را بزنند و در بنگاهها بمانند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اشاره کرد: در بحث آمار جدید بیمه تامین اجتماعی، کاهش زمان صدور مجوزهای کسب وکار که از شش ماهه دوم سال قبل به جریان افتاد، سبب شد تا خیلی از کارآفرینان و صاحبان مشاغل در کمترین زمان ممکن و فارغ از بروکراسی های اداری و دست و پاگیر کسب وکار خودرا راه اندازی کرده و به جذب نیروی کار بپردازند.

وی اظهار داشت: بیشتر کسانی که به سبب کسب وکار از ایران رفتند یکی از دلایلش بحث مجوزها بود. فردی که می خواهد کارگاه کوچکی راه اندازی کند چرا باید چند ماه برای آن دوندگی کند وقتی در کشوری دیگر ۲۴ ساعته مجوز می گیرد؟ هم اکنون همه نمی توانند کارمند دولت شوند پس باید کسانی که دارای ایده و سرمایه هستند حمایت نماییم تا کسب وکار خودرا در کوتاه ترین زمان ممکن راه اندازی کنند.

اصلانی متذکر شد: طبق آمارها در شش ماهه دوم سال قبل نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر از ایرانیان در ترکیه خانه خریدند. فردی که کسب و کارش را به خارج می برد طبیعتا باید زندگی و خانواده اش را هم ببرد و اگر پول و سرمایه لازم را داشته باشد آنجا خانه می خرد بدین سان سرمایه ها بجای آنکه در داخل کشور سرمایه گذاری شوند به کشورهای دیگر می رود.

به گفته این مقام کارگری، با ابتکار و اقدام موثر دولت در کاهش زمان صدور مجوزها، موانع از پیش روی کسب وکارها برداشته و روند ایجاد اشتغال تسهیل شد.

منبع: