معاون برنامه ریزی وزارت جهاد كشاورزی: روزانه ۳ هزار تن روغن وارد بازار می شود

به گزارش مدیرسا معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی با اعلان اینکه روزانه حدود ۳ هزار تن روغن وارد بازار می نماییم، اظهار داشت: ممکنست در ایام آینده قیمت کالاهایی مثل مرغ و شیر که فاسدشدنی محسوب می شوند کاهش پیدا کند.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، محمد قربانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه بخش خبری ۲۱ سیما گفت: اگر بازار بخواهد کارکردهای واقعی خودرا داشته باشد همه حلقه ها باید درست و بموقع عمل و نیازهای واقعی مصرف کنندگان را تامین کنند.
وی اظهار داشت: آمار و ارقام تولید و توزیع را اعلام خواهم کرد اما در قسمتی از شبکه توزیع اصلی و قسمتی از شبکه توزیع و فروش، مقداری اختلال به وجود آمده که احتمالاً ناشی از خستگی باشد.
قربانی اضافه کرد: باتوجه به تقاضای بیش از اندازه در روز اول و به تبع آن روز دوم، یک مقدار خستگی در شبکه به وجود آمده چون توزیع در شبکه اصلی اتفاق افتاده است اما شبکه اصلی مثل فروشگاه زنجیره ای هنوز توزیع را به شبکه فرعی خود نداشتند.
وی افزود: در بعضی از اینها هم توزیع انجام شده اما در قفسه های برخی مناطق ظاهر نشده است هر چند بازدید میدانی نشان میدهد که موجودی کالا در فروشگاه ها به اندازه نیاز است.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که روزانه حدود ۳ هزار تن روغن را وارد بازار می نماییم، اظهار داشت: پروسه تولید از توزیع متفاوت می باشد خصوصاً در فروش که یک مقدار فضای روانی هم هست، بالأخره وقتی اتفاقاتی رقم می خورد و قفسه ها خالی می شوند، بلافاصله باید پر شوند و شبکه توزیع باید کالا را از کارخانه یا انبارهای اصلی به فروشگاه های زنجیره ای انتقال دهد.
قربانی اضافه کرد: روزهای اول در هر جراحی بزرگ شاید مقداری ناهماهنگی وجود داشته باشد ولی با جلسات مشترکی که با وزارت صمت داشتیم این روند رو به بهبود است و امیدواریم که خیلی زود یعنی نهایت فردا یا پس فردا عملیات هماهنگی به ۱۰۰ برسد و عملاً مصرف کنندگان ما گرفتار زحمت نشوند و آن چیزی که در روز اول و تا حدی در روز دوم اتفاق افتاده است دیگر تکرار نشود.
وی اظهار داشت: برمبنای اطلاعات موثق، روزانه ۳ هزار تن روغن، ۷ هزار و ۶۰۰ تن مرغ، ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد، حدود ۳۰ تن شیر، حدود ۳ هزار تن تخم مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن شکر توزیع می شود.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: این فرایندی بوده که سال ها انجام می شده است اما زمانی که تقاضا در یک مقطع و نقطه از زمان به اوج خود می رسد در شبکه تولید، لجستیک و شرایط حمل و نقل، مقداری وقفه ایجاد می شود.
قربانی اظهار داشت: پروسه قیمت گذاری هم مهمست یعنی زمانی که قیمت را اعلام کردیم کارخانه باید قیمت جدید را حک کند، جت پرینتش را عوض کند که زمان می برد.
وی اضافه کرد: باتوجه به اعلام مصوبه ای در خصوص این که همه محصولاتی که با قیمت قدیم هستند با قیمت جدید عرضه شوند، این مشکل قیمت گذاری حل شد.
قربانی با اشاره به این که باید تقاضا را کنترل نماییم و عرضه زیاد شود و دو قیمتی در بازار نباشد، افزود: در حقیقت هدف آزادسازی این بود که با قیمت واحد مصرف کننده محصول خودرا خریداری کند.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که احتکار هم سبب کمبود موقت یا مقطعی روغن شد، اظهار داشت: بطورمثال در یکی از استانها ۲۵ تن روغن جامد و ۶۳۱ تن روغن مایع احتکار شده بود که خوشبختانه کشف شده است.
قربانی اضافه کرد: در یکی از استانها نیز قاچاق ۷۱ تن و احتکار ۱۰ تن آرد و ۱۹ تن گندم صورت گرفت.
او افزود: دولت و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت تلاش می کنند تا مردم به زحمت نیفتند و نارضایتی ایجاد نشود اما برخی افراد در بازار اختلال ایجاد می کنند.
قربانی با تاکید بر این که در کشور هیچ مشکلی در تامین کالا نداریم، اضافه کرد: قبل از اجرای برنامه و طرح آزادسازی، تمهیدات لازم را اندیشیدیم تا ذخایر راهبردی را بالای ۷۰ و ۱۰۰ داشته باشیم و در پروسه اجرای طرح هیچ مشکلی را نداشته باشیم.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از مردم به خاطر اختلالی که در روز اول اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه ها رخ داد عذرخواهی می نماییم و همین طور انتظار داریم اگر به خرید تعدادی از کالاها مثل روغن نیاز ندارند، حداقل یک تا دو روز این پروسه خرید را به تأخیر بیندازند تا شبکه تولید، انتقال و توزیع و فروش، آمادگی لازم خودرا داشته باشند و کالاها را به سطح فروشگاه های زنجیره ای و خرد انتقال بدهند.
قربانی اضافه کرد: نظام عرضه و تقاضا کارکرد خودرا خواهد داشت و ممکنست در ایام آینده قیمت کالاهایی مثل مرغ، تخم مرغ و شیر که فاسد شدنی محسوب می شوند کاهش پیدا کند.
وی افزود: تشکل ها و تولید کننده ها هیچ نگرانی نداشته باشند برای اینکه شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی وارد می شود و خرید را انجام می دهد به جهت اینکه تولید کننده مطمئن، تولید خودرا داشته باشد و هم ذخیره خواهیم داشت و هم صادرات را انجام خواهیم داد.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: آزادسازی شرایطی را فراهم نموده است تا عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند و هم مصرف کننده و هم تولید کننده سود ببرد.
قربانی اضافه کرد: دولت تلاش می کند کمترین مداخله را در بازار داشته باشد مگر این که اختلالی در بازار ایجاد شود بطورمثال بیش بودی یا مازادی ایجاد شود که وزارت جهاد کشاورزی با دو شرکت و سازمانی که در اختیار دارد وارد شود و خرید را انجام دهد به جهت اینکه تولید کننده ضرر نکند یا اگر کمبودی باشد تنظیم گری می کند.
وی با اشاره به این که با بازبینی در دهک های درآمدی، متأسفانه برخی مردم در شمول این طرح قرار نگرفتند، افزود: بازبینی در حال انجام می باشد تا آن بخش از جامعه که حائزشرایط برای دریافت یارانه هستند بتوانند یارانه را دریافت نمایند و عملاً طرح با اقتدار و موفقیت کامل به انجام برسد.

منبع: