انواع لوگو و طراحی آن

بهتر است بدانید که طراحی لوگو نقش مهمی در نحوه ارائه یک برند به مخاطب دارد. شاید بتوان لوگو را با ویترین مقایسه کرد. شما فقط یک فرصت دارید که در یک نگاه بر مخاطبان خود تأثیر بگذارید.

بهتر است بدانید که طراحی لوگو نقش مهمی در نحوه ارائه یک برند به مخاطب دارد. شاید بتوان لوگو را با ویترین مقایسه کرد. شما فقط یک فرصت دارید که در یک نگاه بر مخاطبان خود تأثیر بگذارید.

در این مقاله روش های ساخت لوگو، مزایا و معایب هر یک از آنها و در نهایت اصول داشتن یک لوگوی قوی را به شما خواهیم گفت.

 

طراحی لوگو چیست و چه کاربردی دارد؟

به زبان ساده، لوگو، تصویر، متن، شکل یا ترکیب هر سه نشان دهنده نام و هدف کسب و کار است. فرآیند ایجاد لوگو که توسط طراح با دانش کسب و کار، جامعه هدف و دانش مفاهیم انجام می شود، طراحی لوگو نامیده می شود.

البته، لوگو معنایی خارج از نمادگرایی دارد. این علامت زمانی که به درستی طراحی شود، می تواند با انتقال پیام تجاری، داستان، تاریخچه و هدف کسب و کار را به مخاطبان هدف شما منتقل کند. این علامت می تواند با مخاطب ارتباط عاطفی برقرار کند.

در اینجا چند دلیل برای اهمیت و مفید بودن لوگو برای تجارت آورده شده است:

۱. لوگو در نگاه اول تأثیر زیادی بر ادراک مخاطب دارد و با آن تعامل دارد.

۲. به شما در ایجاد یک برند کمک می کند.

۳. بر این اساس مردم برند شما را در بین سایر برندها تشخیص داده و تشخیص می دهند.

۴. وجود آن باعث می شود مخاطب برند شما را به یاد بیاورد.

۵. مخاطبان شما را به برند شما وفادار می کند.

 

انواع لوگو

لوگوها به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

  1. تصاویر لوگو: همانطور که از نام آن پیداست، این لوگوها از تصاویر ساخته شده اند. در لوگوی بصری، شرکت این امکان را دارد که دیدگاه خود و اهداف مخاطب را از طریق تصویر نشان دهد.
  2. لوگوی نوشتاری: این نوع لوگوها بر اساس نوشتار هستند. طراح برای طراحی لوگوهای نوشتاری به طرح و فونت متناسب با رسانه مورد نظر توجه می کند. این سبک از شخصیت ها بیشتر مفهومی است تا نوع بصری.
  3. لوگوی ترکیبی: این سبک از شخصیت ها از تصاویر و متن ایجاد می شود. با این نوع لوگو، برند این توانایی را دارد که هم از جذابیت بصری تصویر استفاده کند و هم با افزودن متنی که می تواند یک نام تجاری باشد، به ارائه کسب و کار به مخاطب کمک کند.

 

انواع سبک های حرفه ای طراحی لوگو

سبک های حرفه ای طراحی لوگو به چند دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. آیکون یا تصویر لوگو: نمادی که گاهی برند نیز نامیده می شود، لوگوی مبتنی بر گرافیک و تصاویر است. مانند: لوگوی توییتر و اپل.
  2. علامت کلمه یا لوگو یا لوگوی نوشته شده: Wordmark یکی دیگر از انواع طراحی لوگو حرفه ای است که بر اساس نوشتار و تنها بر اساس نام یک برند با تایپوگرافی خاص است. Wordmark زمانی مفید و موثر است که یک برند نام کوتاه و جذابی داشته باشد. مانند لوگوی کوکاکولا و گوگل.
  3. علامت مونوگرام یا حرف: این نوع علامت از یک تا چند حرف ابتدایی نام برند به همراه جلوه های بصری تشکیل شده است. اگر نام برند طولانی باشد مونوگرام می تواند مفید باشد. مانند: لوگوی ناسا.
  4. لوگوی انتزاعی: لوگوی انتزاعی نیز یک لوگوی بصری اما مغرضانه است و مخاطبان برای درک مفهوم پشت آن باید بیشتر فکر کنند. از سوی دیگر، لوگوی انتزاعی، تخیل را به چالش می کشد و تأثیرات بی پایانی را با خود به همراه دارد. مانند: لوگوی پپسی و آدیداس.
  5. آرم آرم: این نوع لوگوها از فرم و متن داخل تشکیل شده و بسیار قدیمی هستند. مانند: لوگوی استارباکس.
  6. آرم مسقطی: در این نوع لوگوها تمرکز بر روی نمادهای مصور است. اغلب رنگارنگ و کارتونی هستند و توجه کودکان و خانواده ها را به خود جلب می کنند. مانند: لوگوی KFC.
  7. لوگوهای جاسازی شده: این نوع لوگوها ترکیبی از یک علامت کلمه یا علامت حرف و یک لوگوی تصویری، انتزاعی یا مشکی هستند. به این ترتیب، می توان تصویر و متن را در کنار هم قرار داد، با هم تا کرد یا با هم ترکیب کرد تا یک تصویر جدید ایجاد کند. مانند: لوگوی برگر کینگ.

تکنیک های مختلف طراحی لوگو

دو راه برای ایجاد لوگو برای برند شما وجود دارد:

  1. طراحی با دست: در این روش طراح با استفاده از دانش خود و مطالعه اهداف برند، بازار هدف و سایر مفاهیم موثر برندینگ، از نرم افزارهای تخصصی برای طراحی لوگوی مناسب برای کسب و کار استفاده می کند.
  2. طراحی لوگو: این روش توسط سازندگان آنلاین لوگو انجام می شود و نیازی به دانش خاصی نیست. استفاده از آن رایگان است و فقط برخی از ویژگی های نقدی را اضافه می کند. این برنامه ها دارای صدها قالب لوگو و ابزار طراحی از پیش تعریف شده هستند که فرآیند ایجاد لوگو را تسهیل می کنند.

ما ۳ ابزار آنلاین برای طراحی لوگو را ارائه می دهیم

 

  1. Hatchful Logo Maker Online: این سازنده لوگو متعلق به Shopify است و تنها با چهار تا پنج کلیک روی آن می توانید به لوگوی مورد نظر برسید. این سازنده لوگو رابط کاربری خوبی برای مبتدیان دارد.
    در این سازنده لوگو می توانید نوع کسب و کار، ظاهر لوگو، نام سایت خود، دسترسی محلی که از لوگو استفاده می کنید را مشخص کنید و در نهایت لوگوی مورد نظر را از لیست انتخاب کنید.
    در صورت لزوم، می توانید لوگوی خود را بعداً ویرایش کنید. این سازنده لوگو تصاویر با وضوح متفاوتی را برای استفاده در پروفایل های سایت و رسانه های اجتماعی شما ارائه می دهد.
  2. سازنده لوگو آنلاین Canva: این سازنده لوگو می تواند هم برای مبتدیان و هم برای کسانی که با طراحی آشنا هستند مفید باشد. Canva یک نرم افزار چند منظوره است که می توان از آن برای توسعه هر تصویری استفاده کرد. از تبلیغات و اینفوگرافیک در فیس بوک گرفته تا پست های وبلاگ و لوگو.
    ابتدا باید نوع وب سایت و سپس طراحی متناسب با آن را انتخاب کنید. مرحله بعدی این است که می توانید فونت را به دلخواه شخصی سازی کنید. لوگوی به دست آمده را می توان در فرمت های PNG، JPG و PDF دانلود کرد.
  3. لوگوساز لوگووین لوگووین (winon.ir): این سازنده لوگو دارای رابط کاربری بسیار ساده و استفاده نامحدود است. اضافه کردن و حذف موارد از Ucraft آسانتر از سازندگان لوگوی معمولی است. در نهایت می توانید  طراحی لوگو (https://winon.ir/what-is-a-logo-design/مورد نظر را با وضوح بالا دانلود کنید.

سوالات متداول

برای ایجاد لوگو به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

بسته به اینکه چگونه تصمیم می گیرید از کدام لوگو استفاده کنید، به ابزارهای خاصی نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، طراحی دستی برای ایجاد یک لوگو از برنامه هایی مانند Adobe Photoshop، Adobe Illustrator، CorelDRAW و Affinity Designer استفاده می کند.

در روش طراحی، سازندگان لوگو پلتفرم های مختلفی را در نظر گرفته اند که از طریق آنها فرد می تواند تنها با چند کلیک یک لوگو ایجاد کند.

طراحی لوگوی آنلاین بهتر است یا دستی؟

پاسخ به این سوال به نیازها و بودجه شما به عنوان یک صاحب کسب و کار بستگی دارد. هر یک از روش های آنلاین و دستی مزایای خود را دارند.

همانطور که گفته شد، اکثر تولیدکنندگان لوگو آنلاین رایگان هستند و فقط برای برخی ویژگی ها هزینه پرداخت می کنند، اما طراحان لوگو با توجه به دانش، تجربه و تخصص خود در طراحی لوگو دستمزد می گیرند.

لوگوهای آنلاین برای کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کرده اند و بودجه کمی دارند قابل استفاده است و طرح در آنها از قبل آماده شده است.

استفاده از لوگوهای آنلاین نامحدود است و شما می توانید در هر زمانی که بخواهید به صورت رایگان تغییراتی در آنها ایجاد کنید، در حالی که هنگام طراحی دستی باید برای هر تغییر مبلغی را به طراح پرداخت کنید.

یک سازنده لوگو آنلاین می تواند یک لوگو را در چند ثانیه به شما تحویل دهد و توسعه دستی زمان بیشتری می برد. هیچ محدودیت زمانی برای استفاده از سازنده لوگو آنلاین وجود ندارد و می توانید از آن برای طراحی لوگو در هر زمان و هر مکان استفاده کنید.

در نهایت، وقتی به طور کلی مزایای تکنیک های دستی و آنلاین را با هم مقایسه می کنیم، باید بگوییم که اگر به دنبال یک لوگوی فردی و تخصصی برای برند خود هستید، طراحی لوگو با دست و با استفاده از طراحی متخصص قطعا به شما کمک خواهد کرد زیرا می تواند ایجاد کند.

در طراحی لوگو چه اصولی باید رعایت شود؟

اصول و قوانینی برای طراحی لوگوی حرفه ای وجود دارد که به درخشش برند شما کمک می کند. در اینجا برخی از مهمترین اصول طراحی لوگو آورده شده است:

۱. شما فرصت های زیادی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان خود با لوگو ندارید، بنابراین یک لوگوی موفق که می تواند بلافاصله در یک نگاه به مخاطب شما ایده روشنی از هویت یک برند بدهد. برای رسیدن به این هدف باید اصل سادگی در طراحی لوگو رعایت شود.

به خاطر داشته باشید که لوگوها در پلتفرم‌ها، فرمت‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، بنابراین نیازی به پرداختن به جزئیات ندارید. یک لوگوی قوی لوگوی است که بتواند با کمترین عناصر با مخاطب ارتباط برقرار کند. سپس موارد اضافی را حذف کنید.

۲. لوگویی که طراحی می شود باید برای بینندگان به خاطر بسپارد. عناصر به کار رفته در لوگو باید ساده و واضح باشند و توصیف واضحی از مفهوم برند ارائه دهند. مفاهیم پیچیده به شما کمکی نمی کند، بلکه فقط توجه مخاطب را از دست می دهد.

۳. لوگویی که برای برند شما طراحی می شود باید اصلی و منحصر به فرد باشد. اطمینان حاصل کنید که با طرحی که قبلاً توسط برند انتخاب شده بود، مشابه نباشد.