لطیفی عنوان كرد: بهره وری دستگاههای اداری کشور منفی یک است

به گزارش مدیرسا مرکزی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور اظهار داشت: رویکرد دولت این است که تمرکز زدایی با جدیت بیشتر پیش برود.
دکتر میثم لطیفی ۳۰ خردادماه در جریان سفر خود به اراک و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه این سفر به منظور آشنایی با مسائل و مباحث موجود در سیستم اداری استان انجام گرفته است، اظهار نمود: هم اکنون بالغ بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کارمند دولت مشغول به کار هستند که البته با احتساب نیروهای مسلح، بازنشستگان و… این رقم به ۶ میلیون نفر می رسد.
وی ضمن اشاره به این که بهره وری دستگاههای اداری در کشور هم اکنون منفی یک است، اضافه کرد: متاسفانه در زمان حضور اینجانب در سازمان، اطلاعات دقیقی در دست نبود، بر همین مبنا به تازگی تیمی از متخصصان بوجود آمده است تا نظام اطلاعات دقیقی شکل گیرد.
لطیفی خاطرنشان کرد: وضعیت جمعیت در کشور اصلا خوب نیست و در دولت سیزدهم از ۲.۵ میلیون نفر شاغل دولت، حدود ۳۰۰ هزار نفر مجرد قطعی هستند و تلاش می شود که حق عائله مندی، حق فرزند و… هوشمندانه تر تعریف شود تا حداقل هایی ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه ساختار هم اکنون ۴۷۰۰ دستگاه اجرایی در کشور وجود دارد و در هر مبحث دو تا سه دستگاه موازی در کشور فعال است، اظهار داشت: توجه به حکمرانی محلی با تمرکز خدمات و اختیارات در استان در چارچوب یک کارگروه پیگیری می شود. سال جاری در لایحه بودجه تلاش شد که اختیارات استانداران افزایش یابد و رویکرد دولت این است که تمرکز زدایی با جدیت بیشتر پیش رود و هوشمندسازی دولت و عرضه خدمات از راه یک پنجره واحد انجام گیرد که مقدمات کار هم انجام شده است.
معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: ۶۳۰۰ خدمت که از جانب دولت به مردم عرضه می شود، شناسایی شده است و این خدمات طی سه سال آینده باید الکترونیکی و مکانیزه شود که بطور قطع با این روند فساد از بین می رود و هزینه های دولت هم کاسته می شود.
وی با اشاره به اینکه تلاش داریم که مباحث فرهنگی در وهله اول از درون دستگاههای اجرایی پیگیری شود، اظهار داشت: کارگروه هایی متشکل از اساتید تشکیل شده است تا با نگاه مردمی دولت، فضای فرهنگی را بهبود ببخشیم.
لطیفی ضمن اشاره به این که سال جاری نظام اداری کشور ۱۰۰ ساله شد، اظهار داشت: این نظام نیازمند بازسازی است، ریل گذاری این بازسازی با مجلس شورای اسلامی است و درصددیم که این فضا با همکاری نسل جوان بهبود یابد.
ریشه ناکارآمدی ها در نظام اداری است
دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی هم ضمن اشاره به این که رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور عمدتا مقارن با سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان ها به منظور آشنایی با مسائل اداری و استخدامی و تشکیلاتی به استان ها سفر می کند، اضافه کرد: استان مرکزی، استانی پرمسئله در حوزه امور استخدامی و اداری نیست و امید است که استان مورد توجه قرار گیرد تا تحرک بیشتری در حوزه اداری استان و اصلاح ساختار و تشکیلات حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه نظام اداری کشور، نظام بیمار، فرتوت و بروکراتی با پیشینه ۹۰ ساله است، اظهار داشت: این نظام در سالهای گذشته با افزایش قیمت نفت فربه شد و تابحال هم کارایی لازم را نداشته است. متاسفانه اصلاح این نظام را هم به خودش واگذار کرده ایم که توان لازم را برای اینکار ندارد.
مخلص الائمه تصریح کرد: اغلب مشکلات کشور ناشی از ناکارامدی است و ریشه این ناکارآمدی هم در نظام اداری کشور است.

منبع: