چرا استادکاران فرش ایرانی راهی کشورهای همسایه می شوند؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف، افزایش قیمت مواد اولیه، عدم ثبات نرخ ارز و مصوبه تعهد ارزی را سبب کاهش صادرات فرش دانست و رفتن اساتید طراحی و استادکاران ماهر قالیباف به کشورهای همسایه را ناشی از بی مهری به هنرصنعت فرش دستباف عنوان نمود.

عبدالله بهرامی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: طی سالهای قبل عدم پشتیبانی از فرش دستباف سبب شده تا کاهش تولید و بی میلی بافندگان برای ماندن در این هنر صنعت را شاهد باشیم، از طرف دیگر افزایش قیمت مواد اولیه، نوسان نرخ ارز، تورم و مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی سبب کاهش صادرات شده است.

وی با اعلان اینکه بیشتر کارگاه های تولید فرش دستباف به سبب شرایط موجود در حالت رکود قرار گرفته اند، از مسئولان امر و دولتمردان خواست تا برای پشتیبانی از این کالای فاخر چاره ای بیاندیشند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف در عین حال به خروج استادکاران فرش از کشور اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه به سبب بی مهری هایی که در سال های اخیر نسبت به فرش دستباف صورت گرفته، خیلی از اساتید طراحی فرش و استادکاران ماهر قالیباف به کشورهای همسایه رفته اند.

بهرامی اظهار داشت: اگر رقبا زمانی تنها از طرح های ما استفاده می کردند حالا صاحبان فن و طرح را در اختیار دارند و با رفتن استادکاران، فرهنگ و هنر چندین هزارساله ایرانی به رقیبان هدیه می شود و جایگزینی برای آنها وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون در آخر فرش را در اشتغالزایی و ارزآوری موثر خواند و اظهار داشت: صنعت فرش دستباف از مولفه های اقتصاد مقاومتی برخوردارست و در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه نشینی اثرگذار می باشد، بدین جهت باید بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار گیرد.