مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف اعلام كرد اجاره سنگین غرفه ها مانع شرکت تعاونی های فرش شد!

به گزارش مدیرسا مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف ضمن اشاره به برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه صنعت فرش در ۳۱ مرداد ماه، از اجرای طرح فروش اقساطی فرش در نمایشگاه سال جاری اطلاع داد و از افزایش پنج برابری هزینه اجاره غرفه ها انتقاد نمود.

عبدالله بهرامی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: بیست و نهمین نمایشگاه صنعت فرش به مدت یک هفته از تاریخ ۳۱ مرداد ماه در محل نمایشگاه بین المللی و در مساحت ۱۴۵۰ متر مربع برگزار می گردد و سالن ۳۸ A سال جاری به صورت کامل در اختیار بخش تعاون قرار گرفته است. این نمایشگاه به شکلی بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف جهان هم به لحاظ تعداد و تنوع و هم کیفیت بالای محصولات به حساب می آید.

وی درباره حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه سال جاری اظهار داشت: سالهای گذشته برگزاری نمایشگاه با حضور تجار بود، رزرو می کردیم و هزینه ای برای ایاب و ذهاب پرداخت می شد و از تجار دعوت به عمل می آمد ولی سال جاری چنین بودجه ای اختصاص نیافته و تجار فقط جهت خرید می آیند نه برای عرضه یا رقابت.

به گفته بهرامی، مرکز ملی فرش از راه سفارتخانه ها و رایزنان بازرگانی اقداماتی را جهت حضور تجار خارجی انجام داده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف در ادامه با اشاره به اینکه دو سال کرونا لطمه شدیدی به تعاونی های فرش دستباف و قالیبافان وارد کرد، اظهار داشت: کرونا لطمه بزرگی به صنعت فرش زد و سبب شد نه تنها برگزاری نمایشگاه دو سال به تعویق بیفتد بلکه صادرات و فروش فرش دستباف هم کاهش پیدا کند.

رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون در عین حال از افزایش پنج برابری هزینه غرفه در نمایشگاه سال جاری انتقاد نمود و اظهار داشت: متاسفانه سال جاری هزینه اجاره غرفه به شدت افزایش داشته و ۵۰۰ درصد بالا رفته است. سال ۱۳۹۹ هزینه هر متر غرفه ۱۳۰ هزار تومان بود ولی سال جاری ۶۵۰ هزار تومان تعیین و پنج برابر شده است در حالیکه این رقم، هزینه سنگینی برای تعاونی های فرش بوده و مانع شرکت آنها در نمایشگاه شده است.

به گفته بهرامی، در حالیکه بیشتر از ۱۶۸۰ تعاونی فرش در کشور وجود دارد اما تنها ۳۷ تعاونی فرش توانسته اند در نمایشگاه ثبت نام کنند و فارغ از بحث اجاره سنگین غرفه، مسأله حمل و نقل و ناشور نبودن فرش ها هم هست که هزینه بر است؛ بنابراین تعاونی هایی که دارای سرمایه خوب بوده و موجودی انبارشان توان عرضه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تخته فرش را داشته باشند، توانستند در نمایشگاه شرکت نمایند و غرفه بگیرند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف خاطرنشان کرد: برای عرضه فرش حداقل باید ۳۰ متر در اختیار داشت تا بتوان فرش را تبلیغ کرد ولی متاسفانه چون هزینه سنگینی برای غرفه داران تعیین شده بود نتوانستند شرکت نمایند.

بهرامی بحث ساعت بازدید را هم از دیگر مشکلات عنوان نمود و اظهار داشت: در سنوات قبل ساعات بازدید از ۹ بامداد تا ۶ یا ۷ عصر بود ولی سال جاری از ساعت ۱۰ بامداد تا ۵ بعد ازظهر را برای بازدید اعلام نموده اند در حالیکه بیشترین فروش پس از ظهرها است چون که اغلب پرسنل، کارمندان و اقشار مختلف به سبب ساعت کاری امکان حضور دارند ولی محدود کردن ساعات بازدید هم به شکلی به عرضه و فروش لطمه می زند.

وی از اجرای طرح فروش اقساطی فرش برای خریداران و بازدیدکنندگان نمایشگاه سال جاری اطلاع داد و در توضیح بیشتر اظهار داشت: ما در نمایشگاه سال جاری طرح فروش اقساطی فرش را با همکاری بانک توسعه تعاون پیشبینی کرده ایم و کسانی که از این نمایشگاه، فرش خریداری کنند ۸۰ درصدش را بانک توسعه تعاون بعنوان تسهیلات ۳۶ ماهه پرداخت می کند و ۲۰ درصد دیگر آورده خریدار است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف اضافه کرد: کسانی که ۲۰ درصد مبلغ فرش را بپردازند ما آنها را به بانک توسعه تعاون معرفی می نماییم که در شعب بانک افتتاح حساب کنند و در چارچوب تسهیلات بانک توسعه تعاون، اقساط ۳۶ ماهه فرش را بپردازند. این طرح هم به خریداران کمک می نماید تا به شکل اقساطی فرش مورد پسند و نیاز خویش را تهیه کنند و هم کمکی به فروش تعاونی ها و بافندگان فرش است و ارزش افزوده دارد، ضمن این که بانک هم حمایت خویش را از قالیبافان و تعاونی های فرش انجام داده است.

منبع: