راه اندازی خطوط کشتیرانی منظم در دریای خزر یک فرصت اقتصادی و تجاری بی سابقه است

به گزارش مدیرسا، مدیرکل بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، راه اندازی خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر را یک فرصت اقتصادی و تجاری بی سابقه توصیف کرد که باید آنرا غنیمت شمرد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، محمدعلی سعیدی پور استراتژی راه اندازی خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر را اتفاقی بسیار خوشایند و مطلوب دانست و اظهار داشت: امروزه کشورهای توسعه یافته دنیا به سمت کانتینری شدن حرکت کرده اند. در امتداد توسعه فعالیت کانتینری بنادر شمالی ایران باید به سه مقوله حیاتی شامل تامین کانتینر، تامین شناور و تعیین زمان برای خط کانتینری اشاره نمود.
وی با اشاره به برگزاری جلسه مدیران سه بندر شمالی با رئیس شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت کشتیرانی دریای خزر درباب راه اندازی خطوط کشتیرانی منظم کانتینری، عنوان کرد: در این نشست قرار شد شرکت کشتیرانی دریای خزر تامین کانتینر را مدنظر قرار دهد و علاوه بر این در گام نخست ۹ کشتی بمنظور تردد در این جهت اختصاص داده شده است.
توزیع کانتینر خالی در ۳ بندر شمالی
مدیرکل بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اعلان اینکه کانتینرهای خالی و آماده مختلفی از طرف شرکت کشتیرانی دریای خزر به عنوان مالک کانتینرها در سه بندر شمالی توزیع شده است، اظهار داشت: علاوه بر این خط لاینری کانتینری طراحی و زمانبندی و اسامی تردد کشتی ها اعلام شده است.
سعیدی پور با تاکید بر این که اتفاق مهم این است که بدانیم در چه ساعتی چه کشتی پای اسکله قرار دارد و بدین سان صاحبان کالا، بار خودرا جهت جابجایی منتقل کنند، اظهار نمود: با توجه به این که هم اکنون بیشتر کالاها بصورت فله و جنرال کارگو است و این مسئله خود به خود موجب تاخیر در عملیات ایجاد و افزایش هزینه ها می شود، این اتفاق یکی از مزایای راه اندازی خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر است.
وی ادامه داد: با راه اندازی خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر، هم هزینه ها کاهش می یابد و هم زمان خدمت رسانی به حداقل می رسد؛ همین طور تقاضای همیشگی تعدادی از صاحبان کالا در خصوص ارائه خدمات کانتینری در بنادر شمالی محقق می شود.
تداوم فعالیت خطوط کشتیرانی منظم کانتینری ضروری است
مدیرکل بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در پاسخ به این که راه اندازی خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر تا به چه میزان سبب رونق فعالیت کانتینری در بنادر شمالی کشور می شود، بیان کرد: این مساله بستگی به عواملی مختلفی همچون ادامه فعالیت خطوط دارد هر چند که در ابتدای امر، هزینه بر است و ممکنست به سبب نبود بار کافی توجیه اقتصادی نداشته باشد اما شرکت کشتیرانی دریای خزر حتی با ضرر نیز باید ادامه فعالیت خطوط را حفظ کند تا بعد از آن فعالیت ها توسعه پیدا کند.
سعیدی پور با تاکید بر این که باید به صورتی خدمات ارائه شود که با توجیه اقتصادی برای صاحبان کالا همراه باشد، اظهار داشت: ضروریست در زمان مقرر خدمت رسانی های مدنظر قرار گیرد تا شاهد اعتماد صاحبان کالا در این جهت باشیم.
بنادر دنیا به سمت کانتینری شدن حرکت کرده اند
وی با اعلان اینکه سازمان بنادر اعلام آمادگی کرده است که تخفیف تعرفه ای ارائه کند، اشاره کرد: راه اندازی خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر اتفاقی بسیار خوشایند و مطلوب است و امروزه کشورهای توسعه یافته دنیا به سمت کانتینری شدن حرکت کرده اند و در دوره مدیریت جدید سازمان بنادر نیز رواج کارهای کانتینری در بنادر شمالی بطور ویژه کلید خورده است.
بر طبق اعلام سازمان بنادر، فعالیت خطوط لاینر کانتینری در ابتدای امر از ۳ بندر اصلی شامل بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر شروع می شود و در صورت وجود کانتینر دو بندر آستارا و فریدون کنار نیز به عنوان مبدا تردد اضافه می شوند و برمبنای برنامه ریزی انجام شده ۹ کشتی از بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر به بنادر آستراخان، آکتائو و ماخاچ کالا تردد خواهند کرد.

منبع: