كشاورزی در هفته ای كه گذشت؛ از آزادسازی صادرات دام زنده تا مرگ ۸ هزار تن ماهی

مدیرسا: آزادسازی صادرات دام زنده، مرگ ۸ هزار تن ماهی بر اثر سیل اخیر و وجود ۴۰۰ دشت ممنوعه در کشور همچون مهم ترین اخبار کشاورزی در هفته جاری است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، آزادسازی صادرات دام زنده، مرگ ۸ هزار تن ماهی بر اثر سیل اخیر و وجود ۴۰۰ دشت ممنوعه در کشور همچون مهم ترین اخبار کشاورزی در هفته جاری است.
براین اساس، سیدحسین حسینی معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: در سیل اخیر متأسفانه ۱۲ استان درگیر شدند و ما ۸ هزار تن ماهی را از دست دادیم.
وی افزود: بر این اساس حدود ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به مزارع پرورش ماهی در ۱۲ استان کشور وارد شد.
رئیس سازمان شیلات کشور اضافه کرد: استانهای کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و مازندران بیشترین خسارت را در سیل اخیر دیدند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که درباره ی این که چقدر از این مزارع بیمه بوده اند، اظهار داشت: متأسفانه کمتر از ده درصد مزارعی که خسارت دیده اند بیمه بودند.
همچنین سید احمد مقدسی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار مهر از ابلاغ شیوه نامه صادرات دام به گمرکات آگاهی داد و اظهار داشت: بر این اساس صادرات دام زنده، (گوساله بالای ۴۰۰ کیلوگرم و گوسفند بالای ۴۰ کیلوگرم) آزاد شد.
وی با اشاره به اعلام کد تعرفه ها از طرف وزارت جهاد کشاورزی به گمرک اضافه کرد: تعرفه صادرات هر کیلوگرم گوساله ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان و هر رأس گوسفند حدود ۵۰ هزار تومان است.
مقدسی درباره ی این که نخستین محموله دام صادراتی چه زمانی ارسال خواهد شد؟، اظهار داشت: درحال حاضر می خواهیم با واردکنندگان خارجی وارد مذاکره شویم.
وی افزود: کشورهای عراق، ازبکستان، تاجیکستان، قطر، امارات و عمان خواهان دام ایرانی هستند.
مقدسی درمورد قیمت دام صادراتی نیز اظهار داشت: قیمت بر طبق نرخ های جهانی تعیین می شود و بستگی به نظر خریداران نیز دارد تا در نهایت با آنان به توافق برسیم.
و فریبرز عباسی، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که از ۶۰۰ دشت کشور، ۴۰۰ دشت ممنوعه است، اظهار داشت: متأسفانه شرایط این دشت ها از نظر آب و سفره های زیرزمینی نامطلوب است و با برنامه ریزی های انجام شده، امیدواریم شاهد بهبود وضعیت این دشت ها باشیم.
عباسی همین طور با اشاره به این که برخی از چاه های کشور به کنتورهای هوشمند و کارت آب مجهز شده اند، اشاره کرد: این یکی از روش های مهم برای مدیریت منابع آب های زیرزمینی است.
وی با اشاره به این که ۷۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد، اضافه کرد: ۳۰۰ هزار حلقه از این چاه ها غیرمجاز می باشد که باید دستگاه های متولی فوراً ورود و آنرا تعیین تکلیف کنند.
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: این مسئله می تواند در مدیریت منابع آب کشور بسیار مؤثر باشد ضمن این که با برنامه ریزی هایی که وزارت نیرو انجام داده، امیدوار هستیم به زودی شاهد مدیریت منابع در این عرصه باشیم.

منبع: