لزوم استفاده از سیستم مدیریت ناوگان چیست؟

به گزارش مدیرسا، وقتی تعداد خودرو های ناوگان زیاد می شود مدیریت آنها تبدیل به یکی از چالش های هر سازمانی می شود؛ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم لزوم استفاده از سیستم مدیریت ناوگان چیست.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، سیستم مدیریت ناوگان یک سیستم کاربردی است که با استفاده از GPS و اینترنت امکان نظارت، تعمیر و نگهداری و مدیریت کارآمدتر ناوگان را فراهم می آورد. حمل و نقل در عملکردهای سازمانی بسیار جایگاه ویژه ای دارد. سازمان های متعدد به علل مختلف به انواع خودرو نیاز دارند و وقتی تعداد خودرو های ناوگان زیاد می شود مدیریت آنها تبدیل به یکی از چالش های هر سازمانی می شود.
ضرورت استفاده از سیستم مدیریت ناوگان
قطعاً کاهش هزینه های اضافی در حمل و نقل به سود یک مجموعه و سازمان است. سیستم مدیریت ناوگان همچون سیستم هایی است که مقیاس پذیری نخستین رکن طراحی آن به شمار می آید. این که ناوگان چه اندازه باشد اصلاً مبحث مهمی نیست. زمانی که گزارش ها کاملاً سفارشی عرضه شوند و همینطور برنامه ریزی مناسبی به عمل آید، اساسا سیستم هایی نظیر مدیریت ناوگان اهمیت جایگاه خویش را نشان می دهند. سیستم های مدیریت ناوگان بهره وری ناوگان شما را افزایش داده و همینطور هزینه های آنرا کم می کنند.
سیستم های مدیریت ناوگان اغلب بر پایه GPS هستند. این سیستم ها موقعیت مکانی خودرو را به شما نمایش می دهند. همینطور با نصب انواع سنسورها روی خودرو های ناوگان، عملکرد قسمت های مختلف خودرو را بررسی نموده و به شما گزارش می دهند. برای مثل در صورتیکه ناوگان شما در حوزه محصولات پروتئینی فعال است می توانند با نصب حسگرهای مختلف، میزان دمای یخچال های خودرو ها را اندازه گیری کرده و به شما گزارش دهند. شما می توانید دمای یخچال خودرو را به صورت زنده مشاهده کنید و همینطور در صورت ضرورت گزارش هایی از وضعیت دمای یخچال در روز یا ساعات خاصی بگیرید.
کاربرد سیستم مدیریت ناوگان
از بزرگترین و مهم ترین کارایی و کاربردهای نرم افزار مدیریت ناوگان میتوان به ساده تر و کارآمدتر شدن روند مدیریت ناوگان، افزایش بهره وری ناوگان، افزایش رضایت مشتریان و همینطور کاهش هزینه های ناوگان اشاره نمود. شما در این سیستم به موقعیت جغرافیایی خودرو های ناوگان دسترسی دارید و می توانید کاملاً آنها را زیر نظر داشته باشید. این نخستین وظیفه ای است که برای کاربرد این سیستم میتوان برشمرد. طبیعتاً این چنین امنیت خودرو های ناوگان هم افزایش خواهد یافت.

مشاهده موقعیت مکانی خودرو های ناوگان به صورت زنده روی نقشه
مزایای نرم افزار مدیریت ناوگان
سیستم مدیریت ناوگان تلفیقی از سخت افزار و نرم افزار می باشد که مزایای زیادی برای کسب و کارهایی که دارای ناوگان های بزرگ می باشند به همراه دارد. این سیستم با ساده تر کردن روند مدیریت ناوگان سبب افزایش بهره وری آن می شود. از مهم ترین مزایای این سیستم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مشاهده موقعیت مکانی خودرو های ناوگان روی نقشه
مشاهده خودرو های درحال حرکت به همراه سرعت خودرو ها
مشاهده خودرو های متوقف
مشاهده کاردرجای خودرو ها
مشاهده گزارش از تاریخچه حرکت خودرو ها
مشاهده مسیرهای حرکت خودرو ها
مشاهده میزان سوخت مصرفی
تعریف جئوفنس (حصار جغرافیایی)
دریافت هشدارهای خاص
تعمیر و نگهداری ماشین آلات
و امکانات دیگر
در این سیستم شما می توانید توسط سامانه ردیابی خودرو موقعیت مکانی خودرو های ناوگان را به صورت زنده مشاهده کنید. همینطور می توانید میزان سرعت حرکت خودرو ها، مسیرهایی که برای حرکت انتخاب می کنند و حتی نقاط توقف آنها را مشاهده کنید.
دسترسی داشتن به گزارش های متنوع یکی دیگر از مزیت های نرم افزار مدیریت ناوگان می باشد. شما به گزارش های زیادی مانند میزان مسافت طی شده توسط خودرو ها، مدت زمانی که روشن یا خاموش بوده اند و همینطور تاریخچه حرکت خودرو ها روی نقشه در ایام انتخابی خودتان دسترسی خواهید داشت.
عملکرد نرم افزار مدیریت ناوگان
نرم افزار مدیریت ناوگان با بکارگیری همزمان GPS، نصب حسگرهای مختلف روی خودرو ها، و انجام تحلیل های پیشرفته بالاترین سطح مدیریت ناوگان را در اختیار شما قرار می دهد. بسته به این که در چه صنعتی درحال فعالیت هستید و چه نیازهایی دارید عملکرد این سیستم ها می تواند متفاوت و متناسب با نیازهای شما سفارشی سازی شده باشد. در یک صنعت دما اهمیت دارد و در صنعت دیگری میزان مصرف سوخت خودرو ها که به وسیله سیستم سنجش سوخت قابل اندازه گیری می باشد. شرکت یوفایندر که عرضه دهنده این سیستم می باشد نیازهای شما را بررسی نموده و نرم افزار مدیریت ناوگان را دقیقا متناسب با نیازهای شما سفارشی سازی کرده و برای شما عملیاتی می کند.
سیستم سنجش سوخت چیست؟
مهم نیست که ناوگان شما تا چه اندازه بزرگ است، هزینه سوخت همیشه یکی از بیشترین هزینه های ناوگان حمل و نقل شما را تشکیل می دهد. با مدیریت کردن مصرف سوخت خودرو میتوان تا حد زیادی هزینه های سازمان را کم کرد. مشاهده میزان مصرف سوخت خودرو ها در لحظه، دریافت گزارش از انجام سوخت گیری و تعداد دفعات آن و همینطور پیشگیری از سرقت سوخت (دریافت سریع اخطار تخلیه ناگهانی سوخت خودرو) از مواردی هستند که می توانند سبب کاهش چشم گیر هزینه سوخت خودرو های ناوگان و در نتیجه سبب کاهش هزینه کسب و کار شما شوند.

سیستم سنجش سوخت در این شرایط می تواند یک چاره ایده آل باشد. اغلب ناوگان ها شامل خودرو های سنگین می شوند که باک هایی با ظرفیت های بالا دارند و سوخت اصلی آنها گازوئیل می باشد. مدیریت ناوگان زمانی می تواند مدیریت خویش را یک مدیریت سازمان یافته و کاربردی معرفی نماید که مدیریت سوخت را بتواند به درستی برنامه ریزی کند.
سیستمی مانند سنجش سوخت این اختیار را دارد که میزان مصرف سوخت خودرو را توسط اتصال حسگر مستقیم به نمایش بگذارد و بنابراین دقت بسیار بالایی دارد.
بسیاری از شرکت ها سوخت خودرو را توسط مسافت طی شده با GPS اندازه گیری می کنند که این روش به هیچ عنوان صحیح نیست و خطای بسیار زیادی هم دارد. میزان مصرف خودرو های مختلف در شرایط مختلف متفاوت هست. سوختی که خودرو در ترافیک شهری مصرف می کند به هیچ عنوان با سوختی که در سربالایی می سوزاند یکی نیست؛ بنابراین نمی توان اظهار داشت که مسافت یک معیار مناسب برای محاسبه مصرف سوخت خودرو است. سیستم سنجش سوخت ولی این قدرت را دارد که به صورت زنده میزان سوخت را در باک خودرو نمایش دهد؛ همینطور میزان سوخت به صورت لیتر و درصد در این سیستم مشخص است.
مزایای نصب حسگر سوخت
سیستم مدیریت ناوگان زمانی که از سنجش سوخت استفاده می نماید، می تواند هشدارهایی را در خصوص سرقت سوخت و تعداد دفعات سوخت گیری خودرو ها به همراه جزئیات آنرا ارسال نماید. تمامی گزارش های در رابطه با مصرف سوخت به مدیریت هرچه بهتر هزینه های سوخت اشاره دارد. گزارش های کاربردی می تواند به صورت روزانه بابت مصرف سوخت باشد و یا به یک بازه زمانی و یا دسته بندی خاص ارتباط داشته باشد.
نکته قابل توجه اینست که در سیستم معمولا گزارش ها به صورت PDF یا Excel عرضه می شوند و حتی قابلیت ارسال پیامک هم وجود دارد. این نکته را به خاطر بسپارید که با نصب حسگر سوخت، صددرصد مصرف سوخت با مدیریت قابل قبول تری همراه خواهد بود. برای مدیریت کارآمدتر همیشه دسته بندی خودرو ها در ناوگان یک چاره منحصربه فرد و مناسب به شمار می آید.
سخن پایانی
سیستم مدیریت ناوگان یک سیستم کاربردی برای مدیریت و کنترل هرچه بهتر با بازدهی بیشتر خودرو های حمل و نقل سازمانی است. مصرف سوخت در این میان هم جز موارد بسیار کلیدی به شمار می آید. سیستم سنجش برای سوخت ناوگان می تواند هزینه های مصرف سوخت را به خوبی کم کند. همین مساله می تواند به نفع ناوگان باشد.
قطعاً برای کاهش هزینه های حمل و نقل سازمانی سیستمی همچون سیستم مدیریت ناوگان لزوم و اهمیت خویش را به نحو احسن نشان داده است. دراین بین سامانه هایی نظیر یوفایندر نرم افزار و سامانه ای کاربردی را جهت استفاده راحتتر پیشنهاد می دهد. کنترل، امنیت و ایمنی راننده در جاده اساسا علیرغم این چنین سیستم های به درستی حفظ خواهد شد.