در ستاد خدمات سفر مطرح شد آغاز پیک سفر از چهارشنبه و آماده باش به ۵ استان

به گزارش مدیرسا، معاون گردشگری با پیشبینی پیک سفر در هفته پیش رو و آغاز سفرها از روز چهارشنبه، بر خدمات رسانی شایسته به زائرین مشهد و آمادگی برای پوشش تعطیلات پایانی ماه صفر تاکید نمود.
به گزارش مدیرسا به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از استانهای معین و همجوار استان خراسان رضوی خواست تا برای مانور مهم خدمت رسانی شایسته به زائرین بارگاه امام رضا (ع) و مسافران تعطیلات پایانی ماه صفر آمادگی کامل و تمرکز جدی بر نظارت تأسیسات گردشگری و اقامتی استان ها داشته باشند.
علی اضعر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در نشست مجازی با مدیران کل و مقامات استانداری استانهای معین خراسان رضوی، شامل استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان، اظهار داشت: طبق پیشبینی صورت گرفته از روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور ماه سال جاری به مدت حداقل یک هفته شاهد پیک سفر خواهیم بود. همینطور با عنایت به ارادتی که هموطنان به زیارت بارگاه امام رضا (ع) دارند، تعداد قابل توجهی از آنها به صورت پیاده و یا با استاده از امکانات حمل و نقل عمومی به سمت شهر مشهد مقدس مشرف می شوند.
او خاطرنشان کرد: بر اساس این شرایط طبق مصوبه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، استانهای مشخص به نام استانهای معین خراسان رضوی تعیین شدند. در این زمان توجه کشور هم به فرآیند میزبانی پیش رو جلب شد. بر این اساس شخص معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استانداران در ستاد مرکزی خدمات سفر همگی تلاش کردند تا با مصوبات اجرایی و اقدامات لازم زمینه عرضه خدمات شایسته به زائرین در راه و در شهر مشهد فراهم گردد. این جلسه هم به منظور هماهنگی نهایی و دریافت نقطه نظرات و اقدامات استانهای معین تشکیل شده است.

انتظاری که از استان سمنان می رود
شالبافیان با دریافت گزارش از استانهای معین به صورت مشخص در رابطه با استان سمنان، تصریح کرد: انتظار ما از استان سمنان اینست که دستاوردهای حاصل در نوروز ۱۴۰۱، در تعطیلات ماه صفر هم استمرار پیدا کند؛ چون که استان سمنان برای اولین بار در بهار سال جاری پایین ترین میزان سوانح جاده ای را ثبت نمود. این مورد باید حتما در برنامه ریزی های ستاد سفر استان لحاظ شود.
او اضافه کرد: استان سمنان می تواند با همکاری پلیس راهور، اورژانس و هلال احمر نقش مهمی در راه بازگشت زوار و مسافران ایفا و تلاش کند که مبحث اسکان اضطراری و نظارت بر کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری در رأس امور جای گیرد و حتما در این خصوص از اصناف یاری گرفته شود.
معاون گردشگری همینطور از مسؤولان استانی سمنان خواست تا از ظرفیت فرمانداری ها و دهیاری ها در طول مسیر با عنایت به وسعت مسیر گذری استان سمنان استفاده شود؛ چون که طبق تجربه پیشین استان، امکان دخیل کردن دهیاری ها هم می تواند برای زائرین و مسافران جذاب باشد و هم نقش مهمی در کاهش سوانح جاده ای داشته باشد.

ماموریتی که به خراسان جنوبی در تعطیلات ماه صفر سپرده شد
معاون گردشگری در ارتباط مجازی با مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری و مسؤولان استانداری خراسان جنوبی هم اظهار داشت: اقدامات استان خراسان جنوبی در رابطه با اسکان اضطراری و تأمین نیازهای ضروری و ارزاق عمومی بخصوص در شهرهایی که با ازدحام توریست روبه رو خواهند بود همانند طبس، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
او افزود: در استان خراسان جنوبی تعداد قابل توجهی با خودروی شخصی از این مسیر گذر می کنند، بخشی از زائرین هم به صورت پیاده مشرف می شوند. ازاین رو تعداد موکب ها و اقامتگاه های اختصاص یافته می تواند در تأمین رفاه زائرین مؤثر واقع شود.
شالبافیان با یادآوری اینکه همکاری استانداری خراسان جنوبی در نوروز سبب جذب تعداد قابل توجهی از گردشگران شد، بیان نمود: امیدواریم این همکاری را در خدمت رسانی به زائرین و گردشگران تعطیلات پیش رو شاهد باشیم.
او همینطور خواست تا تمهیدات مناسب برای حضور نهادهای امدادرسان انجام و از ظرفیت های مردمی هم برای پذیرایی از زائرین استفاده گردد.
رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همینطور در ارتباط مجازی با مسؤولان استان خراسان شمالی بعنوان یکی دیگر از استانهای معین خراسان رضوی ضمن اشاره به اقداماتی که تا پیش از این انجام شده است، اظهار نمود: اقدامات به ثمر نشسته نقش مهمی در ماندگاری مسافران و زائرانی که به استان خراسان رضوی سفر می کنند، خواهد داشت و انتظار و خواسته صریح رهبری در مسافرت به استان خراسان شمالی هم همین مبحث بوده است.

موکب ها در گلستان را بیشتر کنید
شالبافیان همینطور بعد از دریافت گزارش استان گلستان بعنوان یکی دیگر از استانهای معین خراسان رضوی اضافه کرد: استان گلستان از منظر فعال کردن فرمانداری ها و دهیاری ها می تواند به صورت جدی وارد عمل شود. بخشی از مسافران حتما در راه رفت یا برگشت از استان گلستان گذر می کنند.
او تصریح کرد: همه استانهای معین بخصوص استان گلستان به صورت جدی تر ظرفیت صنایع بزرگ استان را برای افزایش موکب ها به کار گیرند. موکب هایی که می توانند نقش مهمی در پذیرایی، اطلاع رسانی، عرضه امکانات رفاهی و در نهایت خدمات رسانی شایسته به زائرین داشته باشند.
شالبافیان ضمن اشاره به احتیاج به تأمین سوخت در بعضی از استانهای معین اظهار داشت: در صورت نیاز از وزارت نفت پیگیری تا پشتیبانی جدی تری صورت گیرد.
رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همینطور با عنایت به اینکه سامانه و شماره تماسی از جانب اداره کل استان خراسان رضوی برای اعلام محل اسکان زائرین و هماهنگی های لازم درنظر گرفته شده است، اظهار داشت: این اطلاعات به همراه اطلاعیه های بازگشت مسافران به قید فوریت در اختیار دبیرخانه ستاد قرار گیرد تا از راه صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی در سطح گسترده و کشوری اطلاع رسانی شود.
او در بخش دیگری از سخنان خود بیان نمود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای ارتقاء شایسته خدمات رسانی به مسافران، استانهای معین تعیین کرده است، همانند استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان، سمنان، یزد و اصفهان که این اقدام حمایت جانبی ارزشمندی در این ایام به شمار می آید.

نقص ها گزارش و با تخلف ها برخورد شود
معاون گردشگری همینطور خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه زمان تردد و بازگشت هموطنان از استان خراسان رضوی گستره چند روزه دارد، ازاین رو مانور بسیار مهمی پیش روی همکاران ادارات کل استانی و مسؤولان مربوطه قرار دارد و همینطور نظارت بر تأسیسات گردشگری بخصوص اقامتی و پذیرایی بعنوان مهم ترین وظیفه همکاران استانی در نظر گرفته شده است و لازم است در صورت قصور و تخلف احتمالی با هدف صیانت از حقوق زائرین با همکاری صنوف تخصصی مربوطه برخورد و اعلام موارد نقص شده در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این نشست، امیر کرم زاده ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان و مسؤولان استانداری گزارشی از نظارت جدی بر ۷۵۰ کیلومتر مسیر دسترسی به استان خراسان رضوی، کوشش برای رفع مشکل سوخت رسانی، پیگیری ۳۸۰ مصوبه اجرایی، برگزاری ۱۵ پایگاه امداد و نجات و ۲ پایگاه اطلاع رسانی، اختصاص ۸۸ موکب، تجربه ۸۳ درصدی اشغال مراکز اقامتی در روزهای اربعین، فعالیت ۴۵ اکیپ نظارتی در سرتاسر مسیر، ارتقاء وضعیت نمازخانه ها وسرویس های بهداشتی، کشیک اصناف و تجربه اسکان ۲۳۰۰ نفر در مدارس و ۹۲۰۰ نفر در تاسیسأت رسمی استان در روزهای اربعین را عرضه کردند.
هادی شاهوردی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی ـ و دیگر مسؤولان استانداری این استان هم اهمیت رسیدگی به ۳۰ هزار زائر پاکستانی، برگزاری نشست های ستاد سفر در محل های اصلی و بازدیدهای میدانی، دارا بودن محورهای مواصلاتی مختلف با عنایت به گستردگی استان و آماده باش کامل استان بخصوص ۶ شهرستان مهم، نظارت کامل بر شرایط و امکانات آنها و تمهیدات لازم جهت خدمات رسانی به زائرین پیاده و با وسایل حمل و نقل عمومی به سمت بارگاه امام رضا (ع) عنوان شد.
علی مستوفیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسؤولان استانداری خراسان شمالی هم مواردی همچون برگزاری جلسات مختلف با فرمانداری ها و شهرداری ها، تاکید بر ۳۰۰ کیلومتر آماده خدمت رسانی به زائرین، برگزاری ۱۰ پایگاه بین شهری هلال احمر، ۱۲ ایستگاه پزشکی، ۱۴ موکب غالباً به صورت سیاه چادر با همکاریهای فرابخشی، نظارت کامل بر سرویسهای بهداشتی و نمازخانه ها، به خدمت گرفتن مساجد روستاهای حاشیه جاده ها در جهت عرضه امکانات پذیرایی و اقامتی، احتیاج به تأمین آب استان، اختصاص دوش های سیار در جهت تأمین نیازهای بهداشتی زائرین هم مطرح شدند.
مسؤولان استان گستان نیز گزارش دادند که همه امکانات عمومی و اختصاصی استان برای میزبانی از زائرین بارگاه امام رضا (ع) بعنوان یکی از استانهای معین خراسان رضوی به کار گرفته شده است و بر این اساس ۹ پایگاه هلال احمر از ورودی غرب تا شرق استان در ۷ شهرستان برگزار شده اند و ۳ موکب هم در شهرهای گرگان، کردکوی و علی آباد کتول آماده خدمت رسانی هستند. همینطور در این استان اقدامات لازم به منظور اقامت های اضطراری هم پیشبینی شده است.
سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسؤولان استانداری خراسان رضوی در این وبینار تدارک امکان اقامت بیشتر از ۶۰۰ هزار نفر شب اقامت در هفته آخر ماه صفر، تجمیع همه امکانات اقامتی رسمی، دولتی، موقت و اضطراری، در نظر گرفتن شش محور با ۹۰۰ کیلومتر مسیر خدمت رسانی در شهرهایی، همچون نیشابور، تربیت حیدریه، کلات، تربت جام و سرخس، پیشبینی حرکت ۸۰۰ هزار زائر پیاده در مشهد، احتیاج به تأمین سوخت، سرویسهای بهداشتی و حمام سیار، کمک های اولیه، دارو، چادر، پتو و غیره عنوان شد.
طبق اعلام خراسان رضوی بزودی سامانه و شماره تماسی برای مدیریت اسکان مسافران در تعطیلات پیش رو اعلام خواهد شد.
در ادامه این نشست مجاری که حجت اله غلامعلی ـ دبیر کمیته زیرساخت ستاد اربعین و نماینده وزرات کشور ـ در ستاد سفر حضور داشت، تاکید شد که هنوز حجم تردد و بازگشت زائرین اربعین کاهش پیدا نکرده است و تمرکز بعدی در مسیرهای زائرین بارگاه امام رضا (ع) خواهد بود.
او با بیان اینکه الگوی زیست اربعینی که در استانهای مرزی تجربه شده است درحال تسری به استانهای مشرف به خراسان رضوی هستند، اظهار داشت: این مدل بومی باید تسری پیدا کند و پیش رود.
نماینده وزارت کشور در ستاد خدمات سفر در ادامه، مدیریت حمل و نقل درون شهری و بین شهری را از مهم ترین اقدامات مورد نیازِ تعطیلات پایانی ماه صفر دانست و درخواست نمود تا استانهای معین با به کارگیری ناوگان حمل و نقل جاده ای حجم بازگشت مسافران را پیشبینی کنند.
غلامعلی همینطور در نظر گرفتن امکان اسکان اضطراری را در مدیریت بازگشت هموطنان در زمان های مختلف و متوالی مؤثر دانست.

منبع: