یك مقام مسئول اعلام كرد؛ رشد ۳۵ درصدی موجودی کالاهای اساسی در بنادر

به گزارش مدیرسا، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر از رشد ۳۵ درصدی موجودی کالاهای اساسی و نهاده های دامی در بنادر کشور و انتظار ۴۸ فروند کشتی در جهت فرایند اسنادی و پهلودهی برای تخلیه کالا اطلاع داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، عادل دریس در یک برنامه تلویزیونی درباب تأخیر در ترخیص کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) اظهار داشت: هم اکنون موجودی کالاهای اساسی و نهاده های دامی در بنادر کشور قریب به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که ۳۵ درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان میدهد.
وی از وجود بیش از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی و نهاده های دامی در بنادر، اسکله و لنگرگاه ها و انتظار کشتی ها برای تخلیه بار آگاهی داد و عنوان کرد: این میزان نیز نسبت به زمان مشابه سال قبل از رشد ۳۰ درصدی حکایت دارد.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری جلسات گوناگون برای ترخیص این کالاها اظهار داشت: این روند را در سنوات گذشته نیز شاهد بودیم؛ چونکه عمده کالاهای اساسی توسط دو شرکت بزرگ دولتی، تجاری دولتی و پشتیبانی امور دام وارد می شود و قریب به ۵۵ درصد از کالاها متعلق به این دو شرکت بوده و مابقی مربوط به بخش خصوصی است.
دریس اضافه کرد: طبیعتاً این ها علاوه بر نقش تامین کالا، نقش تنظیم کالا را نیز دارند؛ پس در طول این مدت جلسات مختلفی با شرکتها خصوصاً در بندر امام خمینی (ره) برگزار شد؛ چونکه قریب به ۸۰ درصد از آماری که ارائه شد، در بندر امام (ره) قرار دارد.
وی با اعلان اینکه حدودا ظرفیت انبار در بندر امام خمینی (ره) پر شده است، اشاره کرد: اعلام نموده ایم در اسرع وقت نسبت به ترخیص کالای اساسی از انبارهای بندر اقدام نمایند. در این جهت خوشبختانه طی هفته گذشته مجدداً بارگیری از بندر شروع شد، اما اگر این روند با سرعت بیشتری ادامه نیابد، با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد: در این صورت صف انتظار کشتی ها نیز بیشتر می شود. در یک بازه زمانی ممکنست اسکله ها خالی باشد و در یک بازه زمانی با پیک خروج کالا مواجه می شویم که سازمان حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی را نیز با مشکل مواجه می کند؛ پس ضروریست نسبت به انجام پروسه ترخیص و خروج کالا اقدام نمایند.
دریس با اعلان اینکه کالا دائماً توسط کشتی ها به بنادر اضافه می شود، اظهار داشت: روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن تخلیه کالا از کشتی را در دستور کار داریم و به تناسب بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن نیز از بندر خارج می شود.
وی اشاره کرد: هم اکنون ۴۸ فروند کشتی در کل بنادر در انتظار پروسه اسنادی و پهلودهی برای تخلیه کالا هستند و ۱۹ فروند نیز درحال تخلیه کالا هستند. حجم کالا در کشتی هایی که در لنگرگاه قرار دارند دو میلیون و ۶۵۱ هزار تن گزارش شده است که حامل کالای اساسی و نهاده های دامی هستند.