مدیركل دفتر توسعه سامانه های مقیاس كوچك ساتبا؛ راه اندازی ۵۵۰ هزار نیروگاه خورشیدی در مناطق محروم کشور

مدیرسا: محمدنژاد سیگارودی شرایط واگذاری و نرخ خرید تضمینی راه اندازی ۵۵۰ هزار نیروگاه خورشیدی ۵کیلوواتی برای پشتیبانی از خانوارهای مناطق محروم کشور را اعلام نمود.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نیرو، جعفر محمدنژاد سیگارودی مدیرکل دفتر توسعه سامانه های مقیاس کوچک سازمان انرژی های تجدیدپذیر و راندمان برق ایران در این رابطه اظهار داشت: ۵۵۰ هزار نیروگاه خورشیدی طی پنج سال آینده بمنظور پشتیبانی از خانواده های ساکن در مناطق محروم کشور و برمبنای اولویت بندی در این مناطق راه اندازی و به بهره برداری می رسد.
محمدنژاد سیگارودی اضافه کرد: طرح راه اندازی این نوع نیروگاه ها با ارائه تسهیلات ویژه بانکی با نرخ ۴ درصد برای خانواده های تحت پوشش یا خانواده های روستایی صورت خواهد گرفت.
وی درباره ی نحوه واگذاری و تامین مالی برای پیشبرد این طرح اظهار داشت: بمنظور تامین مالی این مهم قرار شد مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ بودجه سال ۱۴۰۱ اختصاص داده شود و بانکهای صادرات، ملی، ملت، سپه و تجارت با هماهنگی بانک مرکزی به عنوان بانکهای عامل، تسهیلات قرض الحسنه با نرخ سود ۴ درصد و بازپرداخت هفت ساله به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تعیین و پرداخت کنند که با هماهنگی نهادهای حمایتی به خانواده ها پرداخت خواهد شد.
محمدنژاد سیگارودی تصریح کرد: بمنظور تحقق این امر، ضمن انعقاد قرارداد ۲۰ ساله وزارت نیرو و ساتبا با افراد متقاضی و ارائه تسهیلات، انرژی های تولید شده با نرخ ۲، ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت از تولیدکنندگان انرژی خریداری می شود.
وی اشاره کرد: از آنجائیکه تعرفه خرید برق، تعرفه جذابی است و خانوارها بدون مشارکت مالی به طور متوسط ماهانه بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان به مدت ۲۰ سال درآمد خواهند داشت، پیش بینی می شود شاهد استقبال از این طرح باشیم.
محمدنژاد در پاسخ به این پرسش که آیا این تعرفه باتوجه به افزایش تورم در سال های آتی امکان بازبینی دارد، اظهار داشت: باتوجه به فرمول تعدیلی که در محاسبات مبالغ این قراردادهای ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است، نرخ ها برمبنای تورمی که در سال های آتی ممکنست پیش آید، بیشتر می شود و تعرفه ها باتوجه به فرمول تعدیل بروزرسانی شده و ارزش اقتصادی خودرا حفظ می نماید.
مدیرکل دفتر توسعه سامانه های مقیاس کوچک سازمان انرژی های تجدیدپذیر و راندمان برق ایران (ساتبا) با اشاره به آمادگی ۲۷ شرکت تامین کننده برای مشارکت در این طرح، افزود: لازم است تامین کنندگان ضمن دارا بودن توانمندی مالی لازم جهت اجرا، استانداردهای کیفی تجهیزات را رعایت کرده و دفاتر خدمات بعد از فروش را در شهرها و استانهای مدنظر ایجاد کنند.
وی در آخر با اشاره به سهمیه بندی استانهای کشور برای بهره مندی از این امکان اشاره کرد: به این منظور امکان سنجی های لازم انجام شده و تا حالا استان خوزستان پنج هزار سهمیه، استان کرمان هفت هزار سهمیه و استان سیستان و بلوچستان ۱۰ هزار سهمیه را به خود اختصاص داده اند.

منبع: