نایب رئیس كمیسیون انرژی: نیازمند یک تصمیم جدی برای اسقاط خودرو های فرسوده هستیم

به گزارش مدیرسا، نایب رییس کمیسیون انرژی با تکیه بر تسریع اسقاط خودرو های فرسوده اظهار داشت: اگر با لایحه فعلی اسقاط خودرو های فرسوده به تعویق بیفتد میتوان تغییراتی در این لایحه انجام داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، در ایام گذشته آلودگی هوا در کشور به یک بحران انسانی تبدیل شد و بنظر می رسد خودرو های فرسوده نقش محوری در این بحران دارند. بگفته رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اهمیت ترین علت افزایش آلودگی هوا اجرا نشدن قانون هوای پاک و به ویژه تردد خودرو های فرسوده است. بنابر آمار وی حدود ۴۵ درصد خودرو های موجود در کشور فرسوده و از رده خارج می باشند.
لازم به ذکر است طبق آخرین تصمیمی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گرفته شده، خودروسازان و واردکنندگان به صورتی از ارائه گواهی اسقاط که می توانست از رده خارج کردن خودرو های فرسوده را (به میزان تعهد آنها) تضمین کند، معاف شده و برای شماره گذاری خودرو های تولیدی (در صورت نبود گواهی اسقاط به میزان کافی)، ۵/ ۱ درصد از قیمت هر خودرو برای شماره گذاری پرداخت گردد.
در این رابطه احمد مرادی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ی لایحه ساماندهی صنعت خودرو و مشکلات آن اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما اکنون با آن در کشور مواجه هستیم کیفیت پایین خودرو های تولید داخل و دیگری هم هزینه های تولید بالای آنها است. این هزینه های تولید بالا و کیفیت پایین سبب شده که نگاه ها محدود به این شود که وقتی تولید کننده ما نمی تواند تولید را انجام دهد باید اجازه دهیم واردات از کشورهای خارجی صورت گیرد.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: وارد شدن خودرو های خارجی از سایر کشورها هیچ ضربه ای به اشتغال کشور ما وارد نمی نماید. اگر ما ماشین های خارجی را وارد نماییم بدین سبب که نیازمند ارائه خدماتی مثل تهیه قطعات، تعمیرات و غیره به این ماشین ها در داخل کشور هستیم این مسائل باز هم به ایجاد اشتغال در کشور می انجامد.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: مزیت دیگر واردات خودرهای خارجی این است که ترددهای ایمنی را در کشور خواهیم داشت و عطش مردم برای داشتن خودرو های باکیفیت پایین می آید.
مرادی در ادامه بیان کرد: اگر واردات این خودرو ها برمبنای لایحه ساماندهی صنعت خودرو بصورت بی ضابطه به کشور صورت گیرد و اسقاط خودرو های فرسوده به تعویق بیفتد می توان راهکاری دیگر برای حل این مشکل ایجاد کرد و یا در این لایحه تغییراتی انجام داد.
وی در ادامه اضافه کرد: راه حل دیگر برای به حاشیه نرفتن اسقاط خودرهای فرسوده این است که دولت تسهیلات و امتیازاتی برای اسقاط خودرو های فرسوده بدهد. به عبارتی همان اقدامی که چند سال پیش انجام شد و موجب شد مشکل در خودرو های فرسوده به صورتی حل شود بنا بر این معتقدم که اراده ما باید بر این باشد که در وهله اول اجازه بدهیم واردات خودرو خارجی به کشور صورت گیرد، معایب و محاسن آنرا در نظر بگیریم و سپس تصمیمات دیگری برای حل این مشکلات بگیریم.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس افزود: ما باید اقدامی انجام دهیم که مانعی برای کسی که می خواهد خودرا به کشور وارد کند ایجاد نکنیم و از طرف دیگر اسقاط خودرو های فرسوده که در داخل کشور همچنان درحال تردد هستند نیازمند یک تصمیم دیگر است تا این مشکل حل و فصل شود.