یك مقام مسئول: مصرف به همین شکل ادامه یابد، سال بعد واردکننده بنزین می شویم

به گزارش مدیرسا، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش اظهار داشت: اگر با این روند مصرف بنزین را ادامه بدهیم، نیمه دوم سال آینده به یک وارد کننده بنزین تبدیل می شویم.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، علی اکبر نژادعلی در یک برنامه تلویزیونی اظهار نمود: ناترازی ها پیش از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم هم ناترازی داشتیم، اما در سال ۹۷ با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولید کننده بنزین در کشور است سبب شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت نماییم.
وی افزود: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال قبل به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان می داد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: اواخر سال ۹۸ – ۹۹ و ۱۴۰۰ بحث کرونا را داشتیم و با شروع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفرها و کاهش مصارف بنزین در کشور را بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه می داد.
وی افزود: اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح مبحث دادن که مصوب شد و اجرای این کار در سال ۸۶ یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه صورت گرفت و در سال ۸۵ بیشترین واردات بنزین را به عدد ۲۹ میلیون لیتر در روز داشتیم.
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت یک دفعه مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبلش کاهش پیدا کرد و ۱۰.۲ درصد رشد مصرف در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بود و این منفی ۱۲.۵ درصد یعنی تقریبا ۲۲.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم.
وی اضافه کرد: با ابزار غیر قیمتی رفته رفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با عنایت به تعداد خودروهایی که هر ساله به تعداد خودورهای کشور اضافه می شدند ادامه بدهیم و در سال ۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود و با به کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی مجدد سبب شد که مصرف به ۷۲ میلیون کاهش پیدا کند و با دو تجربه ای که در ارتباط سهمیه بندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزارهای غیر قیمتی می تواند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک بکند.
نژادعلی افزود: به کارگیری ابزارهای غیر قیمتی و اعمال سیاست های مرتبط بر مدیریت مصرف بنزین تاثیر گذار خواهد بود.
وی افزود: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرایند خویش را ادامه می دهد و بحث اعتبار سهمیه ای را که در نرخ دوم کارت های هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید آن هم یکی از اعمال سیاست ها است و باز سیاست های مختلفی را که دولت تبیین خواهد نمود و به فاز اجرای بیافتد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در جهت مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره برداری را ببریم.
اگر مصرف به همین شکل ادامه یابد، سال بعد واردکننده بنزین می شویم
در ادامه این برنامه، سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: با عنایت به میزان مصرف مجبور شدیم که از همه پتانسیل های موجود در کشور استفاده نماییم و پارسال متناسب با میزان مصرف، تولید به صورت متوسط روزانه ۹۷ میلیون لیتر در روز بود و سال جاری میزان تولید از آغاز سال تا به امروز ۱۰۳.۵ میلیون لیتر در روز است.
وی اضافه کرد: ما عملاً به کمک پالایشگاهی که نفت خام را پروسس و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که میعانات را باز پالایش می کنند ما قادر هستیم با الگوهای فرایند خاصی که در تک تک این واحدها متوسط با شرایط خودشان اجرا شده و به بهره برداری رسیده می توانیم ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولیدی را به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز افزایش دهیم.
مروج اظهار داشت: این یک هماهنگی است و زمان خاصی به آن معنا ندارد ما مجبور هستیم از همه ظرفیت های موجود کشور حتی از انبارهای خودمان استفاده نماییم.
وی افزود: این آمادگی را داریم که بتوانیم ۱۱۰ تا ۱۱۲ میلیون لیترر در روز به صورت پیوسته تولید را داشته باشیم.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: اگر با این روند مصرف را ادامه بدهیم نیمه دوم سال آینده به یک وارد کننده بنزین تبدیل می شویم.
تردد خودرو های بی کیفیت با مصرف سوخت بالا در کشور
در ادامه این برنامه، مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سالهای گذشته، حجم قابل توجهی از بنزین مورد نیاز کشور را وارد می کردیم، پس از راه اندازی ستاره خلیج فارس، برای مدتی به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل شدیم. اما هم اکنون متأسفانه به یک ناترازی در بحث بنزین رسیدیم.
وی اضافه کرد: دو دلیل اصلی در ناترازی بنزین وجود دارد، یکی ناشی از سیاست های قیمتی و دیگری ناشی از سیاست های غیر قیمتی است.
نخعی افزود: در بحث سیاست های قیمتی هم این که قیمت بنزین در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه یا نسبت به کشورهای دنیا خیلی پایین تر است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت باید افت پول ملی را مدیریت کند و در بحث مدیریت مصرف نباید همه توپ را در زمین مردم بیاندازیم باید از تجربیات سایر کشورها در این حوزه استفاده نماییم.
وی اضافه کرد: طبق مصوبه مجلس که تعدادی خودرو وارد کشور می شود و این یک ایراد است، ما در صنعت خودروسازی با مشکل خودرو های بی کیفیت با مصرف سوخت بالا مواجه هستیم.
نخعی افزود: در یک بازه زمانی طرحی به نام طرح سی ان جی آغاز شد و تعدادی جایگاه سی ان جی را در اقصی نقاط کشور افزایش داد، اما در ادامه این روند کند شد.
وی افزود: در چند سال قبل تمرکزها روی خودرو های فرسوده بوده و تا مقطعی این طرح پیشرفت خوبی داشت، اما بعدها رها گردید که متأسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد و به نظر می آید دولت برنامه مشخصی برای مدیریت مصرف سوخت ندارد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در مجلس برای ناترازی برق، بودجه، گاز جلسات گوناگونی گذاشتیم و مدام از این ناترازی صحبت می نماییم.

منبع: