عراق برای راه آهن کربلا چقدر هزینه می کند؟

مدیرسا: بصره که می تواند ایران را با راه آهن مستقیم به کربلا متصل کند، از پروژه هایی است که با وجود اهمیت از نظر مسافران زیارتی و از بعد تجاری، در این سال ها نتیجه نگرفته اما بتازگی جمهوری عراق وعده داده که بابت راه اندازی این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، خط ریلی شلمچه-بصره از پروژه های طولانی مدتی است که بااینکه در مقاطعی برای به سرانجام رسیدن آن اقداماتی انجام شده اما راه به جایی نبرد. این راه آهن از چند بعد برایمان اهمیت دارد؛ یکی بحث سفرهای زیارتی و عبور مسافر و بحث دیگر صادرات ما به عراق است؛ با این وجود، باید توجه داشت که فقط ایران به این پروژه نیاز ندارد، بلکه خود عراق هم به جهت اینکه بتواند ناترازی تجاری اش را با کشور ما برطرف کند و به خاک ما افزایش صادرات داشته باشد و توریست زیارتی و سیاحتی به ایران بفرستد نیاز دارد که این پروژه تکمیل شود.
سال قبل حتی مواردی همچون عدم تمایل عراق به تکمیل این پروژه ریلی عنوان شد و این که عراق این خط را معارض با کریدور شمالی-جنوبی خود می داند که بنا دارد آنرا با همکاری ترکیه و یکی از شرکت های ایتالیایی جلو ببرد. با توجه به این بعد از آن و با دیدارهایی بین ایران و عراق و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین این دو کشور، مدیرعامل راه آهن از راه اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا آگاهی داد و همین طور مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- درباره ی راه آهن تهران- کربلا بیان کرد: توافقات خوبی انجام شده و قرار شد در بودجه عراق هم راه اندازی خط ریلی شلمچه – بصره دیده شود.
بدین جهت در دیداری که هفته گذشته، مهرداد بذرپاش-وزیر راه و شهرسازی- با رزاق محیبس السعداوی -وزیر حمل و نقل عراق- داشتند، پروژه راه آهن شلمچه-بصره نیز مورد بحث قرار گرفت و قرار شد جمهوری عراق اعتبارات این پروژه را در بودجه ۲۰۲۳ خود در نظر بگیرد و در عین حال حداکثر تا پایان ماه مبارک رمضان، نسبت به تحویل زمین مورد نظر جهت شروع عملیات اجرائی مین روبی به طرف ایرانی اقدام نماید.
اختصاص ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی جهت راه اندازی مسیر ریلی شلمچه – بصره
بدین جهت یونس خالد، مدیرعامل راه آهن جمهوری عراق نیز با استقبال از هرگونه اتصال ریلی بین دو کشور ایران و عراق، اظهار داشت: دولت عراق آمادگی دارد تا بابت راه اندازی این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند.
همین طور بگفته او، نخست وزیر عراق بر انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ و تسریع این پروژه تاکید دارد.
بدین ترتیب همانطور که سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل راه آهن ایران- عنوان کرده، این مسیر می تواند به عنوان یک مسیر خوب برای جابه جایی زوار ایرانی به سمت کربلا در طول سال مورد استفاده واقع شود. همین طور زوار عراقی می توانند با بهره گیری از قطار به ایران سفر کنند و به شهرهای زیارتی قم و مشهد مشرف شوند.