كارشناسان مطرح كردند ارزان سازی مسکن در ایران با تلفیق علم و عمل

به گزارش مدیرسا، کارشناسان صنعت صاختمان معتقدند همکاری گروههای در رابطه با بخش مسکن شامل سازندگان، صاحبان صنایع، دانشگاهیان و اندیشمندان این ظرفیت را بوجود می آورد که فناوری صنعت ساخت افزایش یابد و قیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا کند؛ یکی از راهکار ها اینست که کارخانجات به انبوه سازان و تعاونی ها مصالح ساختمانی واگذار و در برابر آن واحد مسکونی دریافت نمایند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، امروز نشستی با محوریت شهر هوشمند به منظور ارتقای توان علمی و فناوری در صنعت ساختمان برگزار شد که مسؤلان دولتی، مدیران شهری، سازندگان و دانشگاهیان در آن حضور داشتند. در این نشست عنوان شد شهر هوشمند، چاره نهایی و قابل اعتماد برای جبران ماندگی های مختلف در حوزه مسکن، محیط زیست، سلامت، بهداشت، آموزش و فناوری است.

کم توجهی مدیریت شهری به فناوری
غلامرضا رضاییان در این گردهمایی بیان نمود: طی سالهای گذشته در حوزه مدیریت شهری توجه چندانی به فناوری در صنعت ساختمان نشده است. این در حالی است ظرفیت های خوب علمی در کشور برای اجرای ایده های ساختمان هوشمند، انرژی پاک، پارکینگ های هوشمند و به صورت کلی شهر هوشمند وجود دارد.
وی ادامه داد: لازم است تا پیوستی بین علم و عمل در صنعت ساختمان ایجاد شود. برای رسیدن به این هدف باید سازندگان و جامعه ی دانشگاهی و علمی کشور در کنار هم قرار گیرند. این پیوستگی و هم افزایی در تمامی زمینه ها از متریال روز گرفته تا روش های نوین ساخت، صنعتی سازی و به کار بردن روش هایی برای ارزان سازی مسکن به کار گرفته می شود.
رضاییان تصریح کرد: الان دستگاههای دولتی در زمینه ساخت مسکن برای کارکنان خود ورود کرده اند. دولت زمین را واگذار می کند و ادارات، منابع را تأمین می کنند. این بهترین چاره برای کنترل قیمت مسکن و خانه دار کردن متقاضیان است؛ چون که عموم متقاضیان توان کافی تأمین مسکن از راه بازار را ندارند.
وی با اشاره به اینکه چهارمین نمایشگاه شهر هوشمند ایران و مسکن و شهرسازی تیر ۱۴۰۲ برگزار می گردد اظهار داشت: همکاری گروههای مختلف در رابطه با بخش مسکن شامل سازندگان، صاحبان صنایع و نوآوران این ظرفیت را بوجود می آورد که قیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا کند. کارخانجات می توانند مصالح ساختمانی را با انبوه سازان و تعاونی ها تهاتر کنند. به این صورت که نهاده های ساختمانی بدهند و به ازای آن آپارتمان بگیرند. در این فرایند پول جابه جا نمی شود اما چرخه ای اتفاق می افتد که به رونق اقتصادی، اشتغال و تأمین مسکن خانوارها کمک می نماید.

استفاده از ایده های نو در نهضت ملی مسکن
در این جلسه هم چنین مریم ملوّنی ـ مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بیان برنامه های حل های دولت سیزدهم در حوزه مسکن اظهار داشت: یکی از اقداماتی که معاونت علمی ریاست جمهوری پیش می برد تعامل با وزارت خانه ها و دستگاههای اجرایی کلان دولتی است. به این صورت که مجموعه ها، شرکتهای دانش بنیان و فناور که بتوانند در چارچوب پروژه های مشترک کلان ملی اقدامات نوآورانه انجام دهند فعالیت می نمایند.
ملوّنی تصریح کرد: در طرح نهضت ملی مسکن و به صورت کلی صنعت ساختمان این آمادگی وجود دارد که از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در زمینه هایی همچون مصالح ساختمانی، تجهیزات، هوشنمدسازی و ایمنی استفاده گردد. در این خصوص آمادگی تعامل با وزارت راه و شهرسازی وجود دارد. مثال ملموس در این حوزه پرینت سه بعدی است که در صنعت ساخت به آن دست پیدا کرده ایم.

در تولید علم مشکلی نداریم اما در عمل چرا
هم چنین محمد حسن زاده ـ رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در این جلسه اظهار داشت: شهر هوشمند نگاهی است که در آینده کل شهرنشینی را در بر خواهد گرفت. این چاره نهایی و قابل اعتماد برای جبران ماندگی های مختلف در حوزه محیط زیست، سلامت، بهداشت، آموزش و فناوری است.
وی خاطرنشان کرد: حدود سه دهه از مطرح شدن مفهوم شهر هوشمند در جهان می گذرد ولی ما در گامهای ابتدایی عملیات در ارتباط با شهر هوشمند هستیم. بیشتر از ۳۰۰۰ رساله و بیشتر از ۵۰ هزار مقاله در حوزه شهرهوشمند در ایران مطرح شده که نشان داده است در حوزه علم و دانش خلائی وجود ندارد اما باید این علم به عمل تبدیل گردد.

منبع: