ناترازی صنعت برق میراث دولت های گذشته است

به گزارش مدیرسا، دبیر سندیکای صنعت برق کشور اظهار داشت: ناترازی صنعت برق میراث دولت های گذشته بوده که باید برای حل آن اقدامات زیربنایی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نیرو، مهدی مسائلی، دبیر سندیکای صنعت برق کشور در ارتباط با مشکلات و چالش های پیش روی صنعت برق کشور اظهار داشت: صنعت برق هم در بعد اقتصادی و هم در بعد تولید و مصرف گرفتار ناترازی شدیدی است که ارتباطی به دولت کنونی ندارد و در دولت های قبل هم وجود داشته است و این مشکل از دولت نهم به بعد و به بخاطر تصویب قانون تثبیت قیمتها در مجلس هفتم تشدید شد.
وی افزود: برق یکی از انرژی های بسیار گران است که چه در قسمت تولید، چه در قسمت انتقال و چه در قسمت توزیع و هم تولید و نگهداری نیروگاه نیازمند هزینه های بسیار زیادی است، اما مشکلی که در کشور وجود دارد اینست که هیچ تناسبی میان قیمت واقعی برق با قیمتی که از مصرف کنندگان گرفته می شود، وجود ندارد.
دبیر سندیکای صنعت برق افزود: ناترازی های امروز صنعت برق میراث دولت های گذشته برای دولت سیزدهم است که با عنایت به افزایش شدید هزینه های تولید برق در سالهای اخیر، روز به روز به مشکلات صنعت برق کشور اضافه می کند.
مسائلی در ارتباط با راهکارهای اساسی برای کاهش مشکلات صنعت برق اظهار داشت: ما به جهت اینکه بتوانیم مشکلات صنعت برق را در آینده کاهش دهیم، باید به سمت کارهای زیربنایی حرکت نماییم که همچون آنها واقعی سازی تعرفه برق در بازار است.
دبیر سندیکای صنعت برق بیان نمود: وزارت نیرو باید نسبت به بهینه سازی لوازم برقی پرمصرف خانواده ها همانند موتور کولرهای آبی و گازی حساس باشد و برای تعویض موتورهای پرمصرف با نمونه های کم مصرف برنامه های عملیاتی داشته باشد. همینطور این وزارت خانه باید نسبت به برچسب انرژی و کیفیت محصولات لوازم خانگی وارداتی و تولید داخل حساسیت بیشتری داشته باشد و در تعامل با وزارت صمت اجازه ورود محصولات بی کیفیت به بازار را ندهد.
وی در همین رابطه افزود: همینطور وزارت نیرو باید در برنامه های بلندمدت خود اهتمام ویژه ای به انرژی های تجدیدپذیر و بخصوص خورشیدی داشته باشد و برای توسعه این نوع انرژی برنامه های دقیقی را اجرایی کند.
مسائلی در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به نقش تغییر سبک زندگی مردم در افزایش مصرف برق اظهار داشت: در کنار همه مشکلاتی که صنعت برق با آن دست و پنجه نرم می کند، تغییر سبک زندگی مردم و افزایش نیاز شهروندان به برق هم امروز به مشکلات و چالش های این صنعت افزوده شده است. به این معنا که در گذشته، کمتر خانواده ای از ماشین ظرفشویی یا اسپیلت استفاده می کرد، اما امروز استفاده از اسپیلت، ماشین ظرفشویی، مایکروفر و… به مراتب افزایش پیدا کرده است.
وی در همین باره افزود: از دیگر مشکلات صنعت برق کشور معماری غیراستاندارد ساختمان های کشور است که سبب شده خانه های شهروندان در فصل گرم بشدت گرم شود و آنها ناگزیر برای رهایی از گرما به سیستم های سرمایشی روی بیاورند. این در شرایطی است که در اغلب کشورهای توسعه یافته معماری منازل مسکونی متناسب با وضعیت انرژی آن کشور استاندارد سازی شده است و جدا از آن در کشور خودمان هم در گذشته و در معماری ساختمان ها این مهم مد نظر قرار می گرفت.
وی ضمن اشاره به هزینه سنگین تولید برق افزود: هزینه یک وات برق هم اکنون با احتساب تولید، انتقال و توزیع از مبدأ تا مصرف ۱.۱ دلار است، اما قیمتی که برای این انرژی گران از مصرف کنندگان در قسمت های مختلف دریافت می شود، به مراتب پایین تر است.
دبیر سندیکای صنعت برق ضمن اشاره به نوع عملکرد سایر کشورها در حوزه مدیریت صنعت برق اضافه کرد: اغلب کشورهای توسعه یافته جهان پویایی صنعت برق خودشان را با تنظیم نظام عرضه و تقاضای منطقی و فعال سازی بخش خصوصی حفظ می کنند، اما در کشور ما به علت این که نظام عرضه و تقاضای منطقی در بازار برق حاکم نیست، بخش خصوصی رغبتی برای حضور در این صنعت ندارد.
مسائلی در رابطه با ورود صنایع بزرگ به عرصه تولید برق و راه اندازی نیروگاه هم اظهار داشت: برای تشویق صنایع بزرگ برای ورد به عرصه نیروگاهی باید وزارت نیرو برای آنها این شرایط را ایجاد نماید که صنایع مازاد برق تولیدی خویش را بتوانند به خارج صادر کنند. همینطور میتوان بسترهای لازم را برای ورود بخش خصوصی به عرصه نیروگاهی فراهم نمود تا بخش خصوصی که توان و تخصص کافی در این عرصه را دارد، برق کافی را تولید کرده و با قیمت منطقی به صنایع بفروشد.

منبع: